Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen op je achterwiel - Forum Wereldfietser

fietsen op je achterwiel

Hallo fietsers,

Ik heb een mountainbike en wil graag leren op mijn achterwiel te fietsen. :roll: Ik heb dit nooit gekunt, ondanks dat ik het af en toe wel eens geprobeerd hebt (op verschillende fietsen). Ik trek het voorwiel omhoog, trap heel hard, maar na een paar meter gaat die vanzelf weer naar de grond.

Hoe doen deze jongens dat toch, meters op hun achterwiel blijven fietsen? (het is eigenlijk meer voor de lol, zal het niet veel doen, maar het 'irriteert' mij een beetje dat mij dit helemaal niet lukt) :)

Iemand tips? Het is een serieuze vraag, hopenlijk serieus antwoord, hoewel het wel een beetje lullige vraag is. :oops:

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. de fietser

Ik denk dat je hiervoor op dit forum verkeerd zit. Als je even op google de zoektermen "fiets wheelie" invuld kom je heel veel info tegen.

Succes,
Robbert

@ eliart

ok, maar waarom verkeerd forum, het gaat toch over fietsen? :oops:

wow dat eerste filmpje :shock:

ik bedoel eigenlijk gewoon MET trappen op je achterwiel fietsen, geen kilomter, gewoon een aantal meter... ik begrijp dat je op 'het dode punt' moet balanceren, waarop je net niet naar achter kieperd, heb wel eens geprobeerd em ver naar achter te trekken, maar ik doe altijd net iets te ver en dan kiep je gewoon achterover..... :cry:

Prachtig filmpje, van rondjes draaien en inderdaad knappe kunstjes op een basketbal pleintje in New York of zo. Kijk dat toont het verschil. Wij willen op de fiets ergens naar toe fietsen, en ondertussen ook nog wat zien. Dus hier kun je ervaringen horen over fietstochten van New York naar San Francisco, of zoiets. Eerste tip: ik weet een prachtig jaagpad van net buiten New York tot net buiten Philadelphia. In deze tijd van het jaar is het daar adembenemend mooi. Kunnen we je overhalen dat pas echt leuk te vinden?
Wim

hmm, check dan deze eens, das denk ik het begin van bmx stunts :shock: 8)

apropos, als je dit lukt :P

niemand serieuze tips of uitleg voor mij? :cry:

Vooral veel kilo's achterop!! Neem een paar grote posttassen, een oude katoenen bungalowtent, 6-pits campinggasstel met bijgehorende fles, nou ja je begrijpt wel, kilootje aardappels, etc................

Ja, en hoe dan je voorwiel weer aan de grond te krijgen? Ook daar zijn vast weer creatieve oplossingen voor.

ja, heel leuk :?

Kerel,

denk dat je beter op een vies forum als deze kunt kijken, is meer toegespitst op je vraag...

Toch blijft street echt meer iets voor fixies IMHO. :lol: :wink:

Bas
defietser schreef:Hallo fietsers,

Ik heb een mountainbike en wil graag leren op mijn achterwiel te fietsen. :roll: Ik heb dit nooit gekunt, ondanks dat ik het af en toe wel eens geprobeerd hebt (op verschillende fietsen). Ik trek het voorwiel omhoog, trap heel hard, maar na een paar meter gaat die vanzelf weer naar de grond.

Hoe doen deze jongens dat toch, meters op hun achterwiel blijven fietsen? (het is eigenlijk meer voor de lol, zal het niet veel doen, maar het 'irriteert' mij een beetje dat mij dit helemaal niet lukt) :)

Iemand tips? Het is een serieuze vraag, hopenlijk serieus antwoord, hoewel het wel een beetje lullige vraag is. :oops:

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. de fietser
zadel omlaag, en met de achterrem ingrijpen als je achterover dreigt te gaan. Maar als wereldreiziger heb je meer aan bunnyhops en trackstands ;), hoewel alles wat je meer balans op de fiets geeft nooit verkeerd is

defietser schreef:niemand serieuze tips of uitleg voor mij? :cry:
Ik wil je vraag niet afwijzen, maar ga wel proberen iets duidelijkheid te creeren.

Dit forum heet: "de wereldfietser" Het gaat dus vooral over hoe je fietsvakanties planned, wat voor spullen je gebruikt, wat in welk land nou net wel kan of net niet, of je vind er een reisgenootje voor een trip die je toch liever niet alleen doet etc.

Oftewel, mensen houden zich hier meer met een ander facet van het fietsen bezig dan wat jij zoekt. Je kan en mag hier uiteraard gewoon ook over andere fiets categorieen vragen stellen, maar de kennis van de mensen hier is op een ander gebied gericht dan wat jij zoekt. Dus er is gewoon niet altijd een antwoord paraat, of intresse van mensen. Tevens kan het op een gegeven moment niet meer zo serieus worden genomen een topic, doordat er bepaalde reacties doorheen komen(in dit geval vermoed ik dat je vanaf deze zin: "niemand serieuze tips of uitleg voor mij? :( " al echt niet meer serieus werd genomen. Vooral omdat willem daarvoor al een subtiele hint had gegeven over het doel van dit forum)

Ik vermoed dat als je googled op BMX forum of BMX mailing list, dat je wel een geschikter forum vind voor fiets stunts.

Voor de rest is dat filmpje met die asiaat wat in het begin werdt gepost vrij duidelijk qua uitleg, en misschien kan die jongen het voor een kilometer, maar zoals je ziet, kan hij het ook voor een paar meter.

succes nog met je zoektocht, en gewoon vooral veel oefenen, dan lukt het vanzelf wel... vallen en opstaan heet dat(zo heb ik ook geleerd om zonder handen te fietsen :lol: ) En uiteraard als je vragen hebt over fietsvakanties, of odnerhoud of weet ik veel wat wereldfiets(vakantie) gerelateerd kan je hier gewoon je vraag stellen en in principe een serieus antwoord verwachten(wel eerst ff oude topics door spitten of de vraag niet al is gesteld ;-) )

Er komen hier wel meer vragen langs die de wereldfietser begrenzing misschien overstijgen. Daar wordt alleen niet zo heftig op gereageerd met verkapte 'rot op' reacties ;). Is plezier maken op de fiets nou ook al verboden? Of wordt een wheelee als sociaal onaangepast gedrag gezien? Volgens mij krijg je met meer handigheid op de fiets meer berijdbare weg, minder pech en minder valpartijen, en dat is altijd handig op wereldreis

lol

:D ja, ik sluit mij aan bij bovenstaande....

Ik kan het niet helpen, maar zo gauw ik op een fiets (of andere 2-wieler) zit, voel ik mij een wegracer, of crosser...en snijd ik de bochten scherp aan, leg de fiets plat in de bocht, en vlieg ik over zandpaadjes en heuveltjes.....met of zonder mijn kampeerspullen....goh, laten we wat lachen en plezier hebben aub.
Zelfs tijdens het Xanten-tochtje van de Engelandgroep in september j.l. hebben we met diverse personen geprobeerd wheelies te maken....en dat lukte ook wel...we hadden de grootste lol....sorry... (wel kwamen we erachter dat de geometrie niet echt optimaal daarvoor is, en ik denk dat het stuur gewoon wat hoger moet zijn,....dan trek je 'm makkelijker op het achterwiel en hou je 'm daar vooral langer op...je kunt beter met je evenwicht spelen dan wanneer je een laag stuur hebt...):? :D :roll: :evil: :P :wink:
Fokko schreef:Zelfs tijdens het Xanten-tochtje van de Engelandgroep in september j.l. hebben we met diverse personen geprobeerd wheelies te maken....
Jammer dat daar geen foto's van zijn. Dan hadden we kunnen zien hoe zoiets gaat met bagage op je fiets.

ok mensen, toch bedankt voor de reacties, ik neem fietsen echter (nog) niet zo serieus als jullie.

'bochten aansnijden' 'voelen als een wegracer' 'valpartijen', ik fiets sowieso niet veel maar meestal op de weg en soms mountainbike ik een beetje in het bos, niet echt extreme dingen. ik ben een jaar of 4 geleden eens gevallen toen er ijs lag op de weg ik en hard een berg naar beneden ging, lag er na de bocht een hoop ijs op de weg. verder val ik eigenlijk nooit, (toen ik 3 was misschien)

en bochten aansijden? dit doe ik met de auto en motor, ook op de fiets maar dat vind ik het vermelden nog niet eens waard, zo niet spannend vind ik een bochtje aansnijden op de fiets. :roll: :cry: met een auto met 120 door een crappe bocht daarintegen, dat vereis wel wat kunde.... en ook met een motor.. Ik wil jullie neit afzeiken, maar aangeven dat ik het wel ietsje minder serieus neem.

anyways toch bedankt

das prima :)

en ja met motoren bochtjes draaien is idd wat lastiger ^^ maar ook leuker, vooral in de bergen, met volle bepakking etc

Wat wordt er serieus gereageerd op een lekker luchtig vraag zeg!

Wheelies kunnen doen op je vakantiefiets is erg belangrijk juist!
Reizen (met de fiest) doen we vaak om nieuwe mensen te ontmoeten in landen en culturen ver van ons eigen.

Verzin maar een beter manier van contact leggen dan een wheelie! Het maakt niet uit wie je tegen kom en hoe je poging afloopt - je maak altijd contact met de lokale bevolking - kijk:

1. Je fiets tussen een groep 'homies' in 'da hood' en voel je wat onveilig. Je doet en poging tot een wheelie en ga vet op je plaat. De 'gansta bro's' lachen zich kapot en kies om je dus niet neer te schieten! Sterker nog, je wordt lid van hun gang en wordt een internationale rap ster!

2. Je bent aan't 'cruisen' op de boulevaard in Monacco en ziet een prachtig dame op haar jacht. Je 'pop een vette wheelie' waardoor de vrouw onmiddelijk op je verliefd wordt en je brengt de rest van je vakantie door op haar boot!

3. Je ben al 4 weken aan het fietsen geweest en heb alsnog geen aanspraak met de locale bewolking (je fiets is Duitsland waarschijnlijk - ha ha). Uit puur verveling probeer je een wheelie te doen en je voorviel flikkert eruit. Voor dat je het weet heb je contact gelegd met paramedics, een doktor en ook een leuke tandarts!!

Wheelies - connecting people!

@ de fietser,

zelf doe ik ook aan biketrial, een wheelie kunnen is dus voor mij een must, om deze aan te leren kan ik je maar 1 raad geven, blijven oefenen, het is pas door de ervaring en het blijven proberen dat je uiteindelijk een degelijke wheelie kunt. als je denkt dat je bijna te hoog komt, druk dan je achterrem lichtjes in. ga je te laag, probeer dan meer naar achteren te hangen of een beetje harder te trappen. Om een goede wheelie te doen, is het erg belangrijk dat je steeds even hard trapt (de eerste pedaalslag moet wel iets harder zijn om je voorwiel in de lucht te krijgen).
Als je op fietsvakantie gaat heeft het idd geen belang of je nou wel of niet op je achterwiel kan rijden, maar het is wel leuk om het eens te proberen met bagage (tenminste als je enkel achtertassen meesleurt). Zo voel je ook meteen welke tas het zwaartste beladen is :)
De technieken die ik door te triallen geleerd heb komen nochtans wel een van pas op reis, bv als je een zeer steile helling hebt die vol met rotsen en takken bezaaid is, ook is het handig dat je je voeten niet steeds aan degrond hoeft te zetten aan elk rood licht ed ...

kijk ook eens naar deze video, hier wordt vrij duidelijk uitgelegd hoe je een wheelie doet http://www.youtube.com/watch?v=wABP9URcv3o