Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Sevilla -Madrid - Forum Wereldfietser

Route Sevilla -Madrid

We zijn van plan in maart 2 weken te gaan fietsen in Spanje.
We denken aan Sevilla-Madrid. Heeft iemand daar al eens gefietst, weten jullie wat een mooie route is? Is het erg veel klimmen op dit traject?
Verder vraeg ik me af hoe de temperaturen zijn in maart. In sevilla zal het wel geen probleem zijn, maar in Madrid kan het misschien nog koud zijn. Iemand ervaring?

alvast bedankt
Karin
Mazzelaar! 8) Het gebied tussen Sevilla en Madrid heeft een heel hoog binnenlanden-van-Spanje-gehalte!
Je bent inderdaad aan de vroege kant. Niet zozeer voor Madrid, maar wel voor de Sierra Morena, waar je (bij voorkeur niet over de hoofdweg) overheen moet. Ik weet niet uit mijn bol hoe hoog je dan gaat, maar op 1000 meter heb in maart waarschijnlijk wel meerdere ochtenden ijs op je tentdak, dus neem warme spullen mee.
Misschien kun je een stuk van de Zilverroute van Bert Sitters gebruiken (kijk op www.fietswegen.nl). Jammergenoeg kun je de route niet globaal op Bert's site zien (hint :) )
Groeten, Leon

Je kunt inderdaad een stuk van de Zilverroute volgen tot bij Plasencia. Het traject van de Zilverroute door de Sierra Morena gaat niet zo hoog, zo'n 700 mtr. Temperaturen zullen dus wel meevallen. Hoewel sommige dagen in Extremadura wel aan de koude kant kunnen zijn. Er kunnen ook flinke buiten vallen. Het mooiste zou zijn van Plasencia via de Sierra de Credos naar Madrid, maar dat zou ik niet doen in die tijd vanwege de grote kans op nog veel sneeuw. Je kunt ook lager in de buurt van Taag naar Madrid. Bij Toledo wordt het wel drukker in de buurt van de Taag. Je kunt ook een stukje trein nemen. Zie mijn spoorboekje "DE FIETS IN SPAANSE TREINEN"
Veel plezier in Spanje. In maart staan overal in de stad Sevilla de sinaasappelbomen in bloei. Die bloesem ruikt verrukkelijk!

bedankt voor jullie reakties.
Is het dan, met het oog op de temperaturen, niet beter om van Sevilla naar bv. Malaga te fietsen?

Wat temperaturen betreft geen slecht idee.
In de Grazalema ten westen van Ronda kan het wel flink regenen en op de Puerto del Viento ten oosten van Ronda staat vaak een stevige wind, vandaar die naam. Dit is meestal westenwind. Je kunt natuurlijk ook eerst wat fietsen ten noorden van Sevilla en vervolgens richting Malaga koersen.

Bert,

foutje!

Bert, wat denk je van het klimaat eind Maart begin April op de route Malaga, Sierra Nevada (via Trevelez maar niet over de Mulhacaen), Granada, Anqeterra, Ronda, Malaga. Of kijk eens op www.fransencarmen.nl waar onze route op staat.

Ik denk dat het moet kunnen. Slim dat je de Puerto del Viento bij Ronda van west naar oost doet. Je kunt in de bergen natuurlijk altijd regen hebben. In dat geval is de Gabo de Gata bij Almeria een goed alternatief. Dit is het droogste punt van Spanje. Op Trevelez haalbaar is, moet je ter plekke bedoordelen. Je kunt dan afsnijden via Orgiva.
Op de komende Op Pad Beurs 5-6-7 maart doe ik dagelijks de dialezing DE RONDE VAN SPANJE.

Succes!

Bedankt voor je snelle reactie. Vrijdag 5 maart ben ik van de partij!

Ik had al eerder gehoord dat dat bij Ronda de beste optie was. Trevelez wacht ik inderdaad af.

Frans

Bert,

Helaas hebben we niet het rondje kunnen rijden wat we gepland hadden. Op onze site http://www.fransencarmen.nl had ik mooi een route uitgetekend. Op het moment dat we in Malaga aankwamen was het een doffe ellende. Onze fietsen waren niet met dezelfde vlucht meegekomen, kwamen een dag later. We moesten de eerste camping dus per taxi doen. Daarnaast was Malaga bedekt met een dikke modderstroom en in de Sierra Nevada was een halve meter sneeuw gevallen. Ik heb de route daarom maar omgegooid en zijn richting Sevilla gaan rijden. Hierbij inderdaad op de dag dat we Grazalema passeerden de meeste regen, wind en mist gehad. Ook op de Puerto del Viento veel wind en wat neerslag. Kijk maar eens in onze story.