door
Wim » ma 15 okt, 2007 22:31
Als het over een afzienbare periode goedkoper is een nieuwe te kopen. Onderdelen vervangen is duur, omdat je voor die onderdelen vele malen meer betaalt dan de fietsenfabriek die in bulk inkoopt. En dan heb ik het nog niet eens over het arbeidsloon. Een fiets onderdeel voor onderdeel vervangen is een stuk omslachtiger dan een hele fiets bouwen. Bovendien kun je met een nieuwe fiets eventueel in een fietsprive plan vallen.
Kortom, je kunt voor een kleine 1000 euro een helemaal nieuwe fiets kopen, die een tijdje netjes onderhouden, en vervangen tegen de tijd dat dure onderdelen als wielen en cranksets vervangen moeten worden (meestal geven ze allemaal zowat tegelijk de geest). Na drie jaar mag je weer een nieuwe met fiscaal voordeel kopen.
Het alternatief is een heel dure super goede fiets waar bijna niets onderhoud nodig heeft, en daar dan heel lang op rijden. Je moet dan denken aan een Rohloff naaf, een Schmidt of Phil Wood voornaaf, Magura remmen, een heel goed balhoofd als van Chris King, een trapas van Phil Wood of TA. Kortom, heel goed (en duur) spul, maar ook nog eens van het heel degelijke soort. Zo'n fiets is het altijd waard gerepareerd te worden, maar om er economisch op te rijden moet je hem heel lang gebruiken.