Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Manometertjes Swallow - Forum Wereldfietser

Manometertjes Swallow

Hoi,
De importeur van de bekende Swallowbanden heeft mij gemeld dat ze zijn gestopt met het gratis leveren van manometertjes bij hun binnenbanden. :cry:
Ik vind dat jammer want het zijn m.i. handige dingetjes en ze wegen nauwelijks iets.
Reden van het besluit is dat "de verkoop van onze binnenbanden stagneerde, nota bene vanwege deze Airmax. Veel detaillisten zagen in dit apparaatje een lastig ding dat alleen maar uitleg behoefde en dientengevolge tijd kostte."
Wel heeft men besloten om eind 2004 met een verbeterde versie van de apparaatjes te komen, die dan als los leverbaar accessoire te koop zal zijn.

Maar als je er vóór die tijd nog een wilt hebben, spoed je dan naar de winkel. Let op dat er verschillende uitvoeringen zijn en dat je bij Dunlopventielen ook een apart ventieltje nodig hebt.

Groetjes, Leon

Don't worry. Zodra ik hoorde dat Schwalbe met de Airmax zou gaan stoppen, heb ik gevraagd of ik er een paar honderd kon kopen. Dat heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar ik heb er uiteindelijk een paar honderd geleverd gekregen.

En dan de reden dat hij niet meer geleverd wordt; Dat is omdat de meeste fietsenmakers het lastig vonden om aan een klant uit te leggen wat je ermee moet doen...

Uhmmm. WAT moet je dan eigenlijk doen met een manometer?
Ik voel met je mee Arjen,

het is misschien een grappig hebbedingetje, maar de alledaagse praktijk is dat je met je handpompje gewoon je band zo hard mogelijk oppompt. Toen ik , nieuwsgierig, na die oefening het bijgeleverde gevalletje op de nieuwe band zette, moest daar zogezegd nog véél meer lucht bij. Het nanometertje zorgt er dus vooral voor dat je blijft pompen tot je paars ziet... en die energie steek ik liever in een stukje fietsen, desnoods met een beetje te zachte banden.

De vakantiefietser verkoopt ook verloopnippels die zorgen dat je franse ventiel lijkt op die van een auto.
Ga met je fiets en nippel langs de benzinepomp en gebruik de compressorpomp in plaats van je eigen spierkracht.
Veel handiger, en ook nauwkeuriger, er zit altijd een goeie monometer op het systeem.
Zo'n nippel kost weinig en is dus reuze handig.
Je fiets uitrusten met binnenbanden met auto ventielen is ook een optie.

Groeten, John.

Maar dan wel even je ventielgaatje iets uitboren (sowieso wel handig als je een wereldreis gaat maken)
Avanher schreef:het is misschien een grappig hebbedingetje, maar de alledaagse praktijk is dat je met je handpompje gewoon je band zo hard mogelijk oppompt. Toen ik , nieuwsgierig, na die oefening het bijgeleverde gevalletje op de nieuwe band zette, moest daar zogezegd nog véél meer lucht bij. Het nanometertje zorgt er dus vooral voor dat je blijft pompen tot je paars ziet... en die energie steek ik liever in een stukje fietsen, desnoods met een beetje te zachte banden.
Dat zegt een heleboel over handpompje :lol: :lol:
Als je vakantiebagage bij je hebt heeft het echter daadwerkelijk zin om je banden to de max op te pompen, zeker met antilekbanden. Want die rijden echt wel zwaarder als je ze maar tweederde oppompt. Je banden te hard oppompen is bij banden die niet meer helemaal nieuw en perfect zijn overigens geen optie, zeker als je geen oordopjes in je oren hebt. :roll:
Groeten, Leon

johntelleman schreef:De vakantiefietser verkoopt ook verloopnippels die zorgen dat je franse ventiel lijkt op die van een auto. Ga met je fiets en nippel langs de benzinepomp en gebruik de compressorpomp in plaats van je eigen spierkracht. Veel handiger, en ook nauwkeuriger, er zit altijd een goeie monometer op het systeem. Zo'n nippel kost weinig en is dus reuze handig. Je fiets uitrusten met binnenbanden met auto ventielen is ook een optie. Groeten, John.
Ik heb gewoon geen zin om naar het tankstation te fietsen, het risico te lopen dat het station dicht is, dat ik geen 5 bar krijg of dat de meter stuk is. Het manomertje weegt trouwens 9 gram. De verloopnippel is veel duurder want niet gratis!
Het uitboren van erg smalle velgen voor autoventielen is geen geweldig idee, want dan blijft er op die plek minder velg over. Het is niet toevallig dat smalle velgen smalle ventielen hebben.
Groetjes, Leon

Ik heb idd ook de Swalbe binnenbanden met meter. En het verloopnippel voor het tankstation. Ik geef overigens de voorkeur aan het laatste. Maar na een binnenbandje of drie heb je volgens mij een voorraad meters voor een paar jaar. Die dingen gaan eindeloos mee (mijn eerste is nog niet stuk) en zovaak heb je het toch niet nodig. Je pompt de banden toch op tot het niveau dat je zelf aangenaam vindt? Echt harde banden gebruik je volgens mij alleen op goed wegdek. Naarmate het slechter wordt, wil je meer 'vering' en meer oppervlak.

En nog een idd, hoe beter de pomp, hoe minder paars je wordt.

Dus zo is paars destijds aan zijn eind gekomen.... door een goede pomp! :wink:

Dick Schuurman schreef:Dus zo is paars destijds aan zijn eind gekomen.... door een goede pomp! :wink:
:lol: Hoezo off-topic.