door
flipse » ma 15 okt, 2007 07:25
Veel vragen en ik heb ook nog wat antwoorden.
Geld in Laos. Ik heb gepind in Venetiaan, Luang Prabang en Udomxai. De flappentap geeft met je gewone bankkaart maximaal 700.000 kip (50 euro), maar stuurt naar je bank een rekening van 720.000 kip en dat is dus bijna 3% meer. Diefstal zou je kunnen zeggen maar je kan ook redeneren dat de kosten van tappen extra hoog is omdat er een hoge inflatie is. Neem wat dollars mee, niet meer dan $100, en voor de rest cache euro's. Het is vermoedelijk veel goedkoper om in dollars je visum te betalen dan in bath (en dat gaat zeker op voor als je uit China komt, ook dan is dollars goedkoper dan in yuan je visum betalen).
Neem contante euro's mee. De hele wereld is dol op euro's en deze is al bijna net zo goed inwisselbaar als de dollar (dat geldt tenminste voor de landen waar ik geweest ben) en soms zelfs beter!
Laos is ietsjes duurder dan Thailand, maar niet veel. Op een budget kan je het echt wel voor minder dan 10 euro doen. Ik zou zelf niet alleen met bhaten in Laos rondfietsen. Je kan prima wisselen bij de grens. De marges die berekend worden zijn echt klein.
Ralph vroeg wat het
beste fietsseizoenis. Voor Zuid Yunnan denk ik oktober - mei (ietsjes langer dus dan voor Thailand). Ik heb er zelf in augustus -het regenseizoen begint in juni en loopt tot begin september- gefietst en dat was prima te doen. De winter en (vroege) voorjaar is echter de tijd om daar te fietsen.
Soms is er een beetje modder op de kleine weggetjes in de regentijd
Als je in Yunnan gaat fietsen zorg dan dat je
wegenkaart (grote schaal is prima) bij je hebt met de plaatsnamen in Latijnsschrift. Plaatselijk kan je geheel Chineese deelkaarten kopen. Heb je nodig want alleen op de grote wegen zijn er borden waar in latijnsschrift de grotere plaatsnamen staan aangegeven. Zuid Yunnan (om over Noord Yunnan maar niet te spreken) is
flink bergachtig (bergen tot 3500 meter en ik zelf fietste nog over een pas tot boven de 2000 meter, onverhard, waar ik die niet meer verwachtte).
Subliem landschap in Zuid-West-Yunnan.