Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewichtslimiet voor voordrager op verende vork - Forum Wereldfietser

gewichtslimiet voor voordrager op verende vork

Beste Fietsers,

ik overweeg om een voordrager te monteren op mijn Rock Shox Pilot 100mm verende voorvork en er minstens 2 volgeladen voortassen

Mijn vraag: wat is jullie ervaring hiermee tijdens tochten met volle bagage en welke gewichtslimiet gebruikt men in de praktijk om de werking en duurzaamheid van een verende vork niet in gevaar te brengen?

Reiner

Bij Magura voorvorken mag je officieel geen voordrager monteren (Cordo, Faiv of Tubus). Als er iets missgaat, is dat je eigen verantwoording of die van je fietsenmaker als hij die gemonteerd heeft. Of van de fabrikant. Ik zou even checken bij Rock Shox hoe dat bij hen zit.

Er is een fietsenmerk dat fietsen met een verende voorvork levert. Als je er een losse voordrager bij bestelt, wordt die voordrager apart geleverd en ook apart gefactureerd. Begrijpelijk, want wie wil er nu aansprakelijk gesteld worden?

Terugkomend op je vraag: 5 kilo per tas.

dank je wel voor het verhelderend antwoord, nu weet ik dat een vaste vork op moet komen.

Reiner

Hi,

wij rijden beiden met een verende voorvork, zelf rijd ik idd met erg weinig gewicht in de tassen, ongeveer 2 tot 3 kilo per tas max 5 kilo op de vork dus. Eigenlijk alleen maar lucht.... Zelf heb ik een cordo lowrider drager op een Rond Quake vork:

Afbeelding

Geveerd gaat best goed,

Ook Marc bv rijd geveerd:


Bas

rhmimac schreef:dank je wel voor het verhelderend antwoord, nu weet ik dat een vaste vork op moet komen.

Reiner
Voor de 'fabrikanten' is 'Njet' altijd makkelijker dan nadenken. Waarom bv een Tubus Swing een hogere belasting op zou moeten leveren dan een stuurtas, of waarom een 16 jarige met hormonen niet, en een vakantiefietser met een paar tasjes wel door een vork zou moeten zakken is mij niet duidelijk.

Mijn opvatting: als je er gewoon mee kunt fietsen, terwijl je met de instellingen binnen de fabrieksopgaven blijft zal er niets aan de hand zijn. Vliegen is erger voor je vork (cue JT ;))

Wil je toch een vaste vork monteren, let dan op de lengte: een vervanger voor een vork met 100 mm veerweg moet zeker 440-460mm lang zijn

m-gineering schreef:

Mijn opvatting: als je er gewoon mee kunt fietsen, terwijl je met de instellingen binnen de fabrieksopgaven blijft zal er niets aan de hand zijn. Vliegen is erger voor je vork (cue JT ;))
Hoezo is dat vliegen erger? ik weet dat het off topic is, maar ik ben toch wel nieuwschierig. Doel je voornamelijk op druk verschillen? of temperatuur? of wat anders?

Sephi schreef: Hoezo is dat vliegen erger? ik weet dat het off topic is, maar ik ben toch wel nieuwschierig. Doel je voornamelijk op druk verschillen? of temperatuur? of wat anders?
transportbanden, vliegtuig lossen zonder transportbanden, heftrucks, ' wacht, we kunnen er nog wel 10 koffers boven op flikkeren' , BAWHAM, nu steekt het niet meer uit'......

Je kunt je drager toch ook ongeveerd monteren?