Ik heb de chela van koga. Het is een bijzondere kar en daardoor zeker niet de beste keuze voor iedereen.
Zelf vond ik het volgende handig:
Standaard: kar (evt met fiets) blijft prima staan
Stoeltje: prettig om niet op de grond te hoeven zitten
Statief: eigenlijk vooral gebruikt om benzinelamp aan op te hangen (kun je 's avonds nog wat lezen)
Mogelijkheid om hem als reiskoffer met de hand te rollen
Zonnecel: accu's opladen (je kunt overigens beter geen autolader gebruiken, maar zelf iets in elkaar knutselen zonder allerlei laadelectronica)
Rugzak voor dagtrips: tamelijk oncomfortabele rugzak, maar een dagje de stad in kan prima.
Tafeltje: prima, maar ik had ook goed zonder gekund. Je moet wel met wat beleid op het stoeltje gaan zitten, want anders zakt de vering van de kar in en valt alles op tafel om.
Het volgende vond ik minder handig:
Kwaliteit ophanging aan fiets: een van de nokjes van de nieuwe as/snelspanner brak af onderweg. Bleek een structureel probleem van de onderdelen leverancier te zijn. Uiteindelijk via via een nieuwe laten draaien. Heel vervelend. Het koppelen werkt verder prima.
Sommige schroefjes rammelden los, een veerringetje loste dat op, maar je verwacht dat koga die zelf al monteert.
Gewicht van de kar: Het is een zware kar, maar als je op een bob een tas, stoel, tafel en statief laad (wie doet dan nou niet ?
) is het verschil niet meer zo groot...
Tassen zijn niet waterdicht: er zit wel een regenhoes bij, maar water heeft de neiging om tussen de de tassen en de bodem van de kar te blijven zitten en dan door de naden naar binnen te sijpelen.
De tassen zitten met een soort clips vast aan de kar. Ik heb dat vervangen door kliksluitingen (van het type waarmee je heupbanden van rugzakken sluit).
De losse tas om het achterwiel in te doen kan niet handig mee. Opgelost door daar ook een kliksluiting aan te maken.
Prijs: het is zeker niet het voordeligste karretje.
De kar doet, zoals alle een-wielers een aanslag op de stabiliteit van de combinatie. Proefritje met een gevulde kar is aan te raden.
Tot slot val je met deze kar absoluut op. Bekijks en commentaar (positief en negatief) is je deel in bevolkte gebieden. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel.
Al met al ben ik nog steeds blij met mijn keuze, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever iets anders hebben. Als je er nog een wil, moet je er volgens mij wel betrekkelijk snel bij zijn, want ik zag hem niet meer in de 2007 collectie. (Edit: inmiddels staat er wel weer bij)
Succes met de overweging (als het nog relevant is...)
Groet Wouter