lijda schreef:@ Martin
wilje mij uitleggen hoe het werkt: een buitenlandse telefoonkaart? Ik ben mij nl rot geschrokken over de tarieven van de mobiele telefoon ( €0.58 per min).
weet jij of deze ook in duitsland en tsjechie te koop zijn?
Het is een gewone telefoonkaart, die je in de gleuf van het toestel van openbare telefooncellen steekt en dan bellen maar. Zij zijn in Italië verkrijgbaar in kiosken en tabakswinkels (herkenbaar aan uithangborden met een grote T erop), wat de rode "drankmixer" in Frankrijk is. Van de Italiaanse telefoonkaarten breekt men vóór het bellen eerst een hoekje af.
In Frankrijk werkt de telefoonkaart totaal anders: er zit een code van 14 cijfers in die je kunt openkrassen (zoals krasloten). Eerst de Franse telefoonentrale bellen met 3089, dan de 14-cijferige code toetsen, dan volgt een piepje, # toetsen, het nummer in Nederland (met 0031 ervoor zonder de 0 van het netnummer) toetsen,weer een # en dan een *. Dit is mij in 2002 geleerd door de mevrouw van de jeugdherberg in Nantes. Ik kon mijn vrouw aan de lijn krijgen. Al met al 34 keer getoetst! Rare jongens, die Fransen....
Hoe het in andere landen toegaat met gewone telefoonkaarten, weet ik niet. In Duitsland (incl. DDR) gebruikte ik munttelefoons.
Ik was in 1981 per fiets door Tsjechië, dat dus toen Tsjechoslowakije heette. Daar heb ik nog nooit getelefoneerd.
In Zweden (waar ik heel vaak fiets, sinds 2003 ieder jaar twee keer zelfs) kan men in supermarkten telefoonkaarten van Telia kopen (100 SEK, ca. € 11,–), waarmee je wel 20 min. naar huis kunt bellen.