Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen Vietnam, Laos, Cambodja - Forum Wereldfietser

fietsen Vietnam, Laos, Cambodja

Hey,

we zijn een Belgisch koppel die momenteel voor 1 jaar op reis zijn door Zuid Oost Azie. We zitten momenteel in China en zullen binnen enkele weken de overgang maken naar Vietnam. Het plan is aan het groeien om daar verder te reizen per fiets. Evenals Laos en Cambodja ...en misschien nog wel verder.

Jullie bevelen voor Laos en Cambodja de reisgids van Bernadette Speet aan. We dachten aan de lonely planet, maar deze blijkt gedateerd te zijn.

De vraag is: wat is een echt goede reisgids (routes, mappen, tips,...) voor Vietnam?

Alvast bedankt!

Van noord- en zuid-Vietnam, Laos en Cambodja heb je zeer goede gedetailleerde kaarten van Reise Know-How. Dus vier verschillende kaarten.

Verder zou ik gewoon de Lonely PLanet gebruiken, want ik denk niet dat het boekje van Bernadette daar te koop is. Ergens vorige maand had de nieuwe LP van Vietnam, Laos en Cambodja uit moeten komen. En gebruik anders gewoon de oude. Eind 2006 bleek hij nog aardig te kloppen.

Een "echt" goede reisgids om te fietsen in Vietnam bestaat bij mijn weten niet. Ik ben helemaal geen fan van alles wat Lonely Planet heet en iedereen die in het kielzog van dat gidsje "en masse" dezelfde "off the beaten track" volgt. Zelf heb ik de Rough Guide in men tas zitten, maar ook die biedt weinig info voor de fietser. Je kan zelf wel vermoeden dat er in plaatsen als Hue of Hanoi een hotel te vinden is. De plaatsjes waar jij als fietser stopt en waarvan je je afvraagt of er al dan niet een hotel of guesthouse zal zijn staan in de gids niet vermeld. Het enige argument om dan nog met zo een (zware) gids te sleuren zijn de stadsplannetjes die erin staan.
Wil je info over fietsen, en over routes .... struin het internet af. Links die hier bij de landeninformatie staan kunnen interessant zijn, ook de vele reisverhalen die je kan nalezen op websites als bv http://www.crazyguyonabike.com geven je schatten aan informatie.
Verder de wetenschap dat je "laten verrassen" door wat je overkomt ook steeds leuk is, en dat je in een deel van de wereld zit waar je via de locale bevolking altijd wel een oplossing kan vinden, ook een geruststelling kan zijn.

Toch 1 bemerking van mijn kant.
Vietnam is nu net niet het meest fietsvriendelijke land in de regio.
Hebben jullie geen mogelijkheid om bv naar Bangkok te komen waar je bij Probike alvast een goede fiets op de kop kunt tikken. Dan kan je van hier gaan fietsen door Thailand en Laos, wat toch een pak relaxter is dan Vietnam. Dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk, misschien komen er hier andere reacties.
Ik gebruikte in Vietnam de kaarten van Reise-Know-How die je ter plaatse niet zal vinden. Je zal wel de Nelles kaarten vinden in Hanoi. Door sommigen verguisd, maar ik vind ze lang niet slecht.

Van Vietnam heb ik vaak gehoord dat het erg druk schijnt te zijn. Maar Koenie, ik heb daar vorig jaar niets van gemerkt. Wel heb ik grote steden letterlijk buiten de route laten liggen en ben alleen door de bergen gefietst (noord-westen). Erg mooi!

Van andere fietsers heb ik inderdaad kunnen afleiden dat er inmiddels te veel brommertjes zijn. Lang leve de vooruitgang :wink:

Ik hoor inderdaad vaker dat het daar in het noorden nog leuk fietsen is. De beroemde bergstammenroute ook vermeld in de fietsgids van lp, maar ik zie op de kaart ook leuke weggetjes ten oosten van de Rode Rivier waar niemand komt. Het lijkt me wel zwaar gebied voor de beginnende fietsreiziger (ik denk dat ze dat zijn, ben niet zeker).
Heel misschien geef ik die regio zelf nog wel een kans.

ik was in het zuiden van Vietnam. De Mekong Delta leek overal druk. Vanuit Saigon nam ik Highway 14 in de hoop dat die minder druk zou zijn dan highway 1 langs de kust, maar dit bleek niet zo te zijn.

Ik denk dat je ten zuiden van Hanoi maar best zo snel mogelijk Laos induikt (fietsparadijs :lol: )

In 2005 heb ik Vietnam gefietst van noord naar zuid inclusief de Mekong Delta en vond het een geweldig land met een bevolking waar ik veel respect voor heb gekregen, hard werkend.. uiterst vriendelijk tegen westerlingen ondanks wat we dat volk aangedaan hebben. Het verkeer is even wennen maar na een paar dagen ga je gewoon met de "flo" mee en dat werkt wonderlijk goed, alleen het lawaai wen je minder snel aan, het lijkt of er geen regels in het verkeer zijn en wie het hardste toetert voorrang heeft :D Vooral in Hanoi en Saigon!
Natuurlijk is Laos ook erg mooi (heb daar ook gefietst) maar je kunt die landen niet vergelijken , is als appels en peren...

Peter.
Image schreef:Hey,

we zijn een Belgisch koppel die momenteel voor 1 jaar op reis zijn door Zuid Oost Azie. We zitten momenteel in China en zullen binnen enkele weken de overgang maken naar Vietnam. Het plan is aan het groeien om daar verder te reizen per fiets. Evenals Laos en Cambodja ...en misschien nog wel verder.
Hallo Belgisch koppel,

Mag ik vragen hoe jullie aan fietsen/materiaal denken te komen? Ik had in Hanoi namelijk exact hetzelfde idee, maar de aanschaf van fietsen/materiaal is een groter probleem dan een reisgids. Een fiets zou je nog kunnen kopen bij een Asama dealer in Vietnam, maar tassen en dergelijke wordt moeilijker.

Zelf heb ik het plan om te fietsen door Vietnam laten varen en ben ik onderweg naar Bangkok om een fiets en materiaal aan te schaffen.

De LP is inderdaad een gids die je niet moet aanschaffen om op zoek te gaan naar plekjes zonder toeristen. Ik heb zelf in Venetiane (Laos) vorige week een LP 'Zuidoost Azie' tweedehands gekocht van 2006. Heb ik meer dan genoeg aan. Ik gebruik de gids toch alleen maar om een indruk te krijgen van een bepaald gebied en als ik behoefte heb aan gezelschap dan volg ik de aanwijzingen naar sommige hotels/guesthouses/backpackers.

Voor mijn tweede deel van mijn reis om de wereld koop ik nieuwe fietstassen. De oude mag iemand anders hebben (voor niets), maar ze zijn heus nog goed genoeg voor een tripje. Scheelt toch 5 (Ortlieb) tassen aanschaffen.
Je hebt er natuurlijk alleen wat aan als je inderdaad een eerdere suggestie volgt en naar Bangkok gaat (ik zelf ben nu in Noord Thailand) voor het aanschaffen van een fiets.

Hoi Flipse,

Waar ben je ergens in Noord-Thailand ?
Ik word hier al twee dagen uitgeregend in Khong Kaen.
Indien het weer het toelaat fiets ik morgen naar Maha Sarakham en dan verder naar Roi Et.

Groetjes,

Koen