Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstripje in September vanuit Nijmegen - Forum Wereldfietser

Fietstripje in September vanuit Nijmegen

Op zoek naar iets Romeins,…

Mensen (afstammelingen van de Batavieren en/of Romeinen), ik heb weer genoten!!!! Wij laten ons niet kisten, censureren of castreren....!!!!!!

Met dank aan de Anglofielen,…mochten ook andere volkstammen meereizen. De Friezen waren dan ook ruim (of volmondig) vertegenwoordigd.

Na vrijdag een omcirkelende beweging rond Nijmegen gemaakt te hebben, en besloten te hebben dat we de verovering van de stad niet doorzetten…braken we onze Castra’s zaterdagochtend weer op. Het badhuis (mijn tent) werd weer leeg gegoten, en op het aluminium ros geladen.

Vervolgens trokken we met zijn allen richting Xanten. Onder begeleiding van een heuse historicus over de VIA ROMANA. De bordjes en een enkele grafsteen waren het enige dat ons aan de Romeinen deed herinneren. Maar de prachtige land- en bosweggetjes maakten veel goed, en in onze fantasie liep een heel kordon soldaten mee.

De gesprekken gingen zoals gebuikelijk over het weer, het fietsen, alle andere mogelijke ongein en alle wereldproblematiek (zoals een goede Romein betaamt). De wereldvaluta, nu nog de dollar, zal weldra weer vervangen worden….helaas de Romeinse munten zullen wel niet weer in ere hersteld worden…..en blijven diep in de modder liggen voor de gelukkige vinder....Helaas zijn wij onze schepjes vergeten.

Halverwege onze kruistocht werd de supermarkt weer geplunderd.
Het glas was gelukkig al uitgevonden, zodat wij in ieder geval geen eiken wijnvaten meer hoefden mee te slepen. Wij hadden ook minder paardenkrachten tot onze beschikking en de hoeven bevatten geen hoefijzers maar veelal spd’s.

In het Romeinse park bij Xanten werden de diverse gebouwen met een blijk van herkenning door ons bestormd…..en afgedaan als nep. Wij Romeinse Wereldreizigers waren wel beter gewend. Het formaat was overweldigend, maar het Walt Disney-effect te hoog volgens de geleerde. Helaas, het badhuis, om onze koude en verregende ledematen te vertroetelen, werd in slechte staat gevonden.

Zelf vond ik daar in een klein winkeltje nog de echte Romeinen…..geplastificeerd voor het nageslacht.

De koffie en gebak werden nog wel geserveerd door prachtige Romeinse deerne’s. In den avond was in onze herberg, net buiten Xanten, het feestmaal sober…bijna Spartaans….Het werd echter met een gulle lach geserveerd. En de wijn vloeide op een Bourgondische manier, overmatig!!!

Nadat ons kampement opnieuw opgebroken was en onze trappers weer richting het westen stonden gericht, werd de stal al snel weer geroken en zat het tempo er goed in.
Ik bedacht me wel, dat de romeinen het zeker koud moeten hebben gehad, zo Noordelijk....en toen had je nog winters!!! Nu hebben wij slechts een koude herfstbui....

Nog even werd het Wijnfeest in Groesbeek bezocht en konden we genieten van de hedendaagse feestmuziek….gelukkig maken de echte Romeinen dit niet meer mee….bij Julias en Ceasar!!!

Met een rode blos op de wangen van het prachtige weer…namen we afscheid van elkaar….De mannen hadden weer woeste baarden….des al niet te min werd er vrolijk ter afscheid gekust...

Trots op ons zelf, onze geschiedenis, en onze ontdekkingslust trokken we weer huiswaarts…

U allen gegroet, Fokkonomius Damus.

:) :) :) Mooi gesproken Fokkonomius Damus :) :) :)

Voor wie niet begrijpt waar Fokko's bijdrage over gaat.......

Via Romana 28 t/m 30 september 2007
Party with the Romans; een wereldse fietstocht


Afgelopen weekend hebben 17 wereldfietsers genoten van een fietstocht over de Via Romana. Deze historische grens-overschrijdende bewegwijzerde route loopt van Nijmegen naar Xanten in Duistland. Ondanks de dreigende weersverwachtingen voor dat weekend waren er maar twee annuleringen. De overige diehards werden beloond! De regen beperkte zich tot de nachten en zaterdagmiddag. De overige tijd was het droog en onzettend gezellig.

8) Wouter en Marianne, dank voor de voorpret bij het samen organiseren van deze trip. Op naar de volgende fietstocht in het voorjaar!
8) Marieke, Roel, Jente, Douwe, Harm, Karlijne, Fokko, Wim, Willem, René, Roald, Vincent, Eric en Harry bedankt voor alle plezier! De foto’s plaats ik vannavond……

We komen niet meer op de frontpage met het oorspronkelijke item als we een nieuw antwoord plaatsen. :cry: Misschien moeten we ook maar hier blijven. :idea:

Een van de vier woeste vrouwen op de tocht (zonder baard!) Maar met wegwerkersshirt, mega spatbril, te grote regenjas én fietshelm :wink:

:arrow: Foto's van een boel mensen
:arrow: Foto's van Eric op de fiets

Blanche

Fokko, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Voor wie niet weet waar Xanten ligt hier een plot van de gereden route. En ja die onlogische blokjes om zaten in de officiële route :shock:

Afbeelding


De wegwijs Romein

Ha ha ha Mooie foto's Blanche :lol: ,
Ik ben blij dat je bij deze rollend van de lach in het natte gras lag en em niet meer scherp kreeg. Ik zal me beter gaan kleden op de Camping :oops: .
Blanche, Marianne en Wouter heel erg bedankt voor jullie organisatie en de mooie route.
Groetje
Eric

Ja dat vond ik al zo onbeschoft van mijzelf gisteren; dat ik was vergeten de organisatie te bedanken!
Organisatie bedankt!! Ik heb heerlijk achter jullie gefietst!
Wouter dank je voor je kaartje, weet ik eindelijk waar ik eigenlijk was!

Vandaag mijn fiets schoongemaakt. Zelfs mijn ketting eraf gehaald en in een badje van wasbenzine gedaan, is ie lekker schoon. Alleen heb ik de boel gemold en kan ie er niet meer om..... Muts! :( Moet ik een nieuwe kopen... :cry:

De fiets heb ik in bad gedaan en een lekkere koude douche gegeven. Beetje sop erbij, mmm heerlijk!

Groet L'araignée

Super weekend, goede gesprekken, leuke mensen, mooie foto's en daarna van die verbaasde collega's die de hele zaterdag binnen hebben gezeten omdat het regende..... Leuk!

Een echte Engeleland reunie was het zo te zien!
Zelfs het Engelse weer was aanwezig! :lol:
Bikkels jullie allemaal - ik zat lekker droog in een hotel in Berlijn - klinkt leuk maar was helemaal niet zo leuk vergeleken met een weekend op de fiets met jullie!

Volgende keer beter!

Groetjes en tot over een paar weken (huttentrektocht met Jim)??

James

Was de route zelf ook leuk? Heb hem voor volgend jaar in de planning (mits ik niet nog een keer verhuis ;)).

Wat een schitterend verslag Fokkonomius Damus!
En ook erg leuke foto's Blanche, Erik, Wouter en Vincent! Erg prettig voor mensen zoals ik, die te lui zijn om zelf foto's te maken :wink:
Was zeker weer een top-weekend!

Ze moeten wel de conducteurs in Nijmegen nog wat manieren leren! Maar goed dat wij inmiddels zo'n reactievermogen hadden opgebouwd dat we binnen luttele seconden aan boord gesprongen waren. Gelukkig was de conducteur in Den Bosch een stuk geduldiger. Altijd weer een survival, met meerdere wereldfietsers in de trein.. Misschien kunnen ze de liften op de stations ook iets groter maken???

Karlijne

Hey Fokko,

Een verslag op topniveau. Ook voor een niet deelnemer.

Gr.
Betty

Nog meer foto's kun je hier bekijken.

Hi mensen,

Wat ziet het er weer reuze gezellig uit!!!!!! Ondanks het weer, hebben jullie genoten... dat is te zien op de foto's.
Bedankt dat ik mag meegenieten vanachter het bureau!

Groet, Rena :wink:

Fedor schreef:Was de route zelf ook leuk? Heb hem voor volgend jaar in de planning (mits ik niet nog een keer verhuis ;)).
Ja Hoor Fedor, de route zelf was ook leuk. Maar laat vooral de foto's bepalen of je hem ook wil fietsen! :wink:

:D Hallo Rena,

Ja, het was weer geweldig :!: Een mooie route over velden en bospaden, heuveltjes en door stadjes...en langs een lekkere koffietent met Apfelstrudel en vanillesaus,..Die aardige dames zagen ons graag elke dag langskomen. :P De uit Amerika overgewaaide Fries (zoon van Roel) kreeg ook opeens in de gaten waarom zijn vader zo graag met ons meegaat :lol: Het is een raadsel hoe die Roel zo slank blijft (a la Michael Boogerd)

We konden vooraf alle kaartjes (incl. routebeschrijving naar de camping) downloaden....
de campings boden onderdak voor slecht weer...de organisatie kreeg een camping-stube-frau zo gek om voor ons een maaltijd te bereiden, al had ze geen keuken (ze zette haar man achter de frituurpan). Vervolgens verzorde diezelfde frau weer eventueel een uitgebreid ochtendontbijt. ..
ja, het was weer genieten geblazen...
alle lof voor het organiserend drietal, Marianne, Blanche en Wouter! :P :P :P