Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Groningen, zondag 10 mei 2026 - Forum Wereldfietser

Rondje Groningen, zondag 10 mei 2026

Hallo fietsers,

Zondag is het weer de tweede zondag van de maand, dus tijd voor een Rondje Groningen. Op dit moment is er voor zondag droog weer voorspeld. Er staat wel een flinke wind (NO4), dus de bossen induiken is een goede optie. Ik ben benieuwd of er naar aanleiding van ons tv-optreden bij het vorige rondje (Expeditie Grunnen op RTVNoord) nog extra fietsers komen aanwaaien. Een koffiestop in Zeijen is dan wellicht een goed idee, want daar is plek genoeg en een goede (lees snelle) service. Ik kom met een route.

We verzamelen zoals gebruikelijk bij het Peerd van Ome Loeks voor het Hoofdstation Groningen en vertrekken om 10u voor een rondje van 70-75 km (gem. 20 km/h), met koffiestop dus. Heb je zin om mee te fietsen? Laat dan een berichtje hieronder achter.

Tot zondag,
Groet, Petra.
Ik fiets zondag gezellig mee.
Geke
ik fiets ook mee.

groet, Margo
Ik kom ook mee naar Zeijen,
Tot morgen,
Kees
Hallo,

Dat was weer een heerlijk rondje fietsen vandaag. Voor sommigen bij tijd en wijle een beetje koud, maar toch ook met genoeg zon onderweg. We vertrokken vanmorgen met zijn zessen vanaf het Peerd: Gert, Geke, Margo, Marianne, Kees en ik. We togen langs de Onlanden, dwars door Eelde, door de weilanden naar Bunne en via Donderen in een vrij rechte streep naar Zeijen. Daar sloot René zich aan voor een uitgebreide koffiepauze met twee rondes koffie. Met in de eerste ronde ook een heerlijk stuk taart.

Na 50 min. reden we verder slingerdeslang naar Zeijerveen om vervolgens langs de rand van Assen te rijden. Vervolgens volgden we het Daan Huizingapad, reden we over de A28 en begonnen we daar aan het 'zwaarste stuk' van de tocht, omdat we tegen de wind in langs het kanaal reden. Gelukkig stonden er ook genoeg hoge bomen. Nadat we bij knooppunt 45 het kanaal overstaken, kwamen we in bosrijker gebied. Grofweg langs het spoor reden we naar de bossen ten noorden van Zeegse, waar we bij het doolhof onze boterhammenstop hadden. Lekker in de zon. Gert en Margo deden wat handige fitnessoefeningen voor :lol:

Daarna staken we de Zuidlaarderweg over om het fietspad langs het Westerdiep te volgen. Een stukje langs het spoor, vervolgens een doorsteek richting 50 Bunder, over het lange fietspad naar de Blankehoeve om vervolgens terug te steken, over het spoor en via het Quintusbos naar Haren, over nieuwe schelpen- en gravelpaadjes. In Haren onder de A28 om vervolgens het Hoornse Dijkje op te draaien, waarna we uiteindelijk aan de zuidkant de stad weer inreden. Inmiddels waren Margo en Gert afgeslagen, dus rondden we met zijn vieren het Peerd en konden we allemaal weer minstens 72 km aftikken.
Een prima tochtje dus met best goed weer. Dank voor alle gezellige gesprekken en tot de volgende keer!

Groet, Petra.
En hierbij de route en een foto van onze boterhammenstop.

Bijlagen