Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cross lite sram hydraulische remmen sponsachtig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

cross lite sram hydraulische remmen sponsachtig

robgru schreef:
vr 01 mei, 2026 18:35
De fiets is weer terug uit Ter Aar Santos world store.

Die bladbouten die vast zaten en de andere dus alle vier vervangen door INBUS bouten/bussen en dat voor € 20 euro. Uitstekende service, snel en vakkundig !
Jammer dat het zo'n achteraf volkomen onnodige en moeizame zoektocht is geweest.

Daar werd mij verteld dat Santos niet (meer) toestaat dat dealers, fietsenmakers de naaf open halen, wat in mijn geval wel gebeurd is en dat dealers alleen toegestaan is om de olie te verversen. Mocht er iets zijn dan moet de naaf opgestuurd worden naar Santos. Dat was nieuws voor mij en wellicht bekend bij jullie (of niet) niet alle Santos dealers zitten dus op dezelfde lijn.

Dat zou betekenen dat het wiel ontspaakt moet worden en bij terugkomst weer gespaakt, dat is meteen een mooie gelegenheid om te leren een wiel te spaken natuurlijk nadat de cursus gevolgd is bij m-gineering, in het Hoge Noorden....
Fijn dat je bladbouten vervangen zijn.

Voor de duidelijkheid, er is een tijd geweest dat monteurs die de training hadden gedaan de seals van de Rohloff naaf mochten vervangen, dat ging kennelijk soms mis en de seal worden niet meer geleverd dus dealers kunnen het niet meer doen.

Wel kan een dealer nog de interne schakelkabels vervangen, dan gaat de zijkant van de naaf open, de 2 papieren pakkingen daar kunnen dan ook vervangen worden.

Bij echte problemen met de Rohloff naaf gaat hij naar Elan [Rohloff.nl] importeur in NL van Rohloff, de naaf hoeft niet uit gespaakt te worden, het complete wiel wordt opgestuurd.

Tot voor kort was reparatie van Rohloff heel coulant, ook na 8 jaar en 125.000km ging de naaf gaar naar Rohloff [ Elan] en kwam als nieuw terug met een rekening van 35 euro, nu binnen 2 jaar gratis, daarna iets van 200 en na 5 jaar iets van 360 euro
Mr. Z.
Veel dank U weet echt van de hoed en de rand.
Dus mijn dealer wiens naam ik liever niet noem is nog van die "oude"garde maar in theorie zou die regel nog steeds voor hem gelden.

Hele gerustelling dat de dienstverlening van Rohloff hoogstaand is en blijft. en ja die kosten er is een nieuwe directie als is .....

Ik dacht dat je ook garantie krijgt als ie hersteld is .

Verder ik heb mij laten verleiden om met latex te gaan rijden, werd mij in Ter Aar bevestigd dat de fiets aanzienlijk soepeler (betere oneffenheden absorbtie) loopt . dat bijpompen zou meevallen 1 x per week.
ach zelfs al is het 1 x in de 3 dagen toch tijd genoeg tijdens een trekking.. heb geen ervaring mee ook niet met TPU. als je me daar over zou kunnen adviseren heel graag.

Robert
robgru schreef:
vr 01 mei, 2026 20:04
Ik dacht dat je ook garantie krijgt als ie hersteld is .

Verder ik heb mij laten verleiden om met latex te gaan rijden, werd mij in Ter Aar bevestigd dat de fiets aanzienlijk soepeler (betere oneffenheden absorbtie) loopt . dat bijpompen zou meevallen 1 x per week.
ach zelfs al is het 1 x in de 3 dagen toch tijd genoeg tijdens een trekking.. heb geen ervaring mee ook niet met TPU. als je me daar over zou kunnen adviseren heel graag.

Robert
Hoi Robert,

Je krijgt idd weer garantie.

Aangezien je idd met een lagere druk kan rijden met latex, zonder meer rolweerstand rij je idd met meer comfort en doordat je minder stuitert bij slecht wegdek verlies je ook minder snelheiden je moet idd iets vaker je banden bij pompen maar 1 x per week is genoeg, wel een nadeel is eens in de 4 tot 6 maanden vloeistof bijvullen.

Afhankelijk van je banden en velgen is dat makkelijk zelf te doen, dat lekrijden minder snel gebeurd is een voordeel maar een tubeless plug setje is wel aan te raden om mee te nemen, als je een te groot gat rijde kan je hem daarmee afdichten.

En een setje latex handschoenen, als je de band niet dicht krijgt en toch een binnenband moet monteren wordt het een vieze plakkerige klieder boel die moeilijk van je handen afgaat :wink:

Maar tubeless rolt het fijnst, TPU, rolt ook licht maar ook vaak oppompen en geen lek bescherming en lastig te plakken, een lichte rubber binnenband met talkpoeder in de buitenband rolt ook licht en hoef je ook minder vaak op te pompen maar ook weer geen lek bescherming, tubeless is mijn favoriet of anders de lichte rubber binnenband

o misschien wat verwarring hier, je hebt latex als in tubeless latex vloeistof en latex binnenbanden, beiden moet je idd eens in de week bij pompen, tubeless latex geeft extra lek bescherming, het verschil tussen latex binnenband en een lichte rubber binnenband met talkpoeder in rolweerstand is minimaal maar rubber houd dan langer je band op druk en is beter te plakken
Mr Z.

Mijn verontschuldiging, ik heb mij onzorgvuldig uitgedrukt, ik bedoelde te zeggen met latex binnenband niet met latex vloeistof.

Tubless heb ik overwogen maar het gedoe met die vloeistof hield mij tegen, ik weet dit geeft de beste verbetering van het rij comfort.

Hele lage druk is gelimiteerd door het voorgeschreven minimum van de band, ik rij nu met continental contact urban voor 2 bar achter 3 bar
Ik denk niet dat dit type banden gemaakt is om lager dan 2 te gaan.
Ik heb het advies van de fietsenmaker gevolgd, latex bb rijdt soepeler dan de extra light versie van butyl maar jij zegt geen merkbaar verschil.
Als latex zoveel verbetering van comfort biedt dan verbaast het mij dat die niet als optie aangeboden worden, de prijs van die latex BB staat immers in geen verhouding tot de pri6 van een nieuwe Santos.
Kan je een latex BB ook plakken met butyl plaksetje ...?
robgru schreef:
za 02 mei, 2026 08:11
Mr Z.

Mijn verontschuldiging, ik heb mij onzorgvuldig uitgedrukt, ik bedoelde te zeggen met latex binnenband niet met latex vloeistof.

Tubless heb ik overwogen maar het gedoe met die vloeistof hield mij tegen, ik weet dit geeft de beste verbetering van het rij comfort.

Hele lage druk is gelimiteerd door het voorgeschreven minimum van de band, ik rij nu met continental contact urban voor 2 bar achter 3 bar
Ik heb het advies van de fietsenmaker gevolgd, latex bb rijdt soepeler dan de extra light versie van butyl maar jij zegt geen merkbaar verschil.
Als latex zoveel verbetering van comfort biedt dan verbaast het mij dat die niet als optie aangeboden worden, de prijs van die latex BB staat immers in geen verhouding tot de pri6 van een nieuwe Santos.
Banden fabrikanten geven vaak 2 bar op als minimum maar dat is om stoot lek van een binnenband te voorkomen maar je kan vooral tubeless een stuk lager gaan.

Een bar verschil tussen voor en achter is vrij groot, meestal ga je voor iets van 10% meer achter.

Het klopt dat een latex binnenband lichter rolt dan rubber, maar het verschil tussen een extra dunne BB en een Latex BB is erg klein, dan heeft rubber weer het voordeel dat het beter lucht vast houd.
https://www.bicyclerollingresistance.co ... s-clincher

Je kan kennelijk latex plakken met je Simson plaksetje maar heb er zelf geen ervaring mee.

Het verschil is maar een paar watt per band met latex, dat ga je niet merken, wel dat je veel vaker je banden moet oppompen, en de meeste Satos rijders kosen dus voor een fiets waar je zo min mogelijk gedoe mee hebt :wink:
robgru schreef:
za 02 mei, 2026 08:11
Mr Z.

Druk verschil is vrij groot inderdaad maar ik heb 12 kg bagage op de achterdrager en alleen een stuurtas voor en vanwege het gebrek aan vering in de voorvork rij ik voor met zo min mogelijk druk zonder dat je dat gaat merken door te hoge rolweerstand.
Ter informatiei die latex BB zijn besteld nog niet mee gereden fietsenmaker zei 1 x per week bij pompen maar ik denk dat dat te optimistisch is.
Ik overweeg nu i.p.v. latec die dunne light versie van butyl te laten bestellen. De test zegt latex elke dat bij pompen... met een klein fiets pompje. Ik kan natuurlijk een electrische fietspompje aanschaffen......zo kom he van het een in het ander dan heb ik nog meer oplaadstress.
Die light banden vallen binnen het KISS (keep it simple stupid) uitgangspunt.
robgru schreef:
vr 01 mei, 2026 18:35
Dat zou betekenen dat het wiel ontspaakt moet worden en bij terugkomst weer gespaakt,
Je kunt toch gewoon een wiel opsturen.

Latex biba's rollen naar verluidt een paar watt soepeler maar voor een reisfiets vind ik het de complexiteit van het bijpompen niet waard.
Mr. Z. , Shrek Dank voor je realistisch advies en informatie.
ik kon zelf op het internet geen latex bb vinden voor een buitenband van 50 mm, ik heb ze alleen gevonden tot 34 mm.,
Ik heb net de Conti Contact Urban 50 mm gemeten en ik kom op maximaal 47 mm dus als je uitgaat van de binnenmaat van de band is een Schwalbe SV 17 tot max 47 mm opeens binnenmaats geworden !

ik ben er trouwens niet zo zeker van dat de man in de werkplaats van de fietsenmaker die mij die latex bb had aanbevolen ze wel kan vinden, ik denk dat hij in gedachte had een race/gravel band zich niet realiserend dat mijn fiets die naast hem stond 50 mm banden heeft. Daarnaast klopt dat advies van 1 x in week bijpompen niet in de praktijk.
Hoe dan ook als ls je met een handpompje onderweg bent niet fijn om elke dag zo te moeten beginnen met de juiste spanning aan brengen. Omdat de rolweerstand winst minimaal is ten opzichte van een Schwalbe light versie terwijl die de druk wel houdt, heb ik die nu besteld.

Bedankt voor de hulp in deze materie, het valt niet mee maar dankzij het forum heb ik toch een "verantwoorde" keuze kunnen maken.