Fijn dat je bladbouten vervangen zijn.robgru schreef: ↑vr 01 mei, 2026 18:35De fiets is weer terug uit Ter Aar Santos world store.
Die bladbouten die vast zaten en de andere dus alle vier vervangen door INBUS bouten/bussen en dat voor € 20 euro. Uitstekende service, snel en vakkundig !
Jammer dat het zo'n achteraf volkomen onnodige en moeizame zoektocht is geweest.
Daar werd mij verteld dat Santos niet (meer) toestaat dat dealers, fietsenmakers de naaf open halen, wat in mijn geval wel gebeurd is en dat dealers alleen toegestaan is om de olie te verversen. Mocht er iets zijn dan moet de naaf opgestuurd worden naar Santos. Dat was nieuws voor mij en wellicht bekend bij jullie (of niet) niet alle Santos dealers zitten dus op dezelfde lijn.
Dat zou betekenen dat het wiel ontspaakt moet worden en bij terugkomst weer gespaakt, dat is meteen een mooie gelegenheid om te leren een wiel te spaken natuurlijk nadat de cursus gevolgd is bij m-gineering, in het Hoge Noorden....
Voor de duidelijkheid, er is een tijd geweest dat monteurs die de training hadden gedaan de seals van de Rohloff naaf mochten vervangen, dat ging kennelijk soms mis en de seal worden niet meer geleverd dus dealers kunnen het niet meer doen.
Wel kan een dealer nog de interne schakelkabels vervangen, dan gaat de zijkant van de naaf open, de 2 papieren pakkingen daar kunnen dan ook vervangen worden.
Bij echte problemen met de Rohloff naaf gaat hij naar Elan [Rohloff.nl] importeur in NL van Rohloff, de naaf hoeft niet uit gespaakt te worden, het complete wiel wordt opgestuurd.
Tot voor kort was reparatie van Rohloff heel coulant, ook na 8 jaar en 125.000km ging de naaf gaar naar Rohloff [ Elan] en kwam als nieuw terug met een rekening van 35 euro, nu binnen 2 jaar gratis, daarna iets van 200 en na 5 jaar iets van 360 euro