Additionally, paste this code immediately after the opening tag: binnenband tot max 47 mm in 50 mm buitenband gebruiken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

binnenband tot max 47 mm in 50 mm buitenband gebruiken

_Peter_ schreef:
di 28 apr, 2026 15:52
Nog geen heineken-spoiler gelukkig.
Afbeelding
ik heb inmiddels de buitenmaat van de Conti contact urban gemeten (meten is weten) en is inderdaad, iemand had al gezegd dat ze onder de 50 mm uitkwamen , 47 mm, dus die "ondermaats" Schwalbe SV 17 tot max. 47 mm zijn dus binnenmaats....

ik was geadviseerd om met Latex banden te gaan rijden maar ik heb afgaande op de ervaringen op dit forum mede door Jurr daarvan afgezien en heb nu de Schwalbe SV 17 (extra light besteld) . zal tzt mijn ervaring delen.

bedankt wat mij betreft kan dit item gesloten worden.
Na die discussie over de beste binnnenband die ik startte omdat mij een latex binnenband werd aangeraden, heb ik de Schwalbe 19A extra light 40-62mm gemonteerd (op 50mm) zoals aanbevolen met talkpoeder.
Er zaten 57 mm buitenbanden Schwalbe G-One op toen ik hem overnam, maar naar nu bleek met 47 mm binnenband, een conti en een hartje....die Conti zou origneel kunnen zijn , die hartje niet lijkt mij, Conclusie met dat undersizen van een BB lijkt dus niet zo'n probleem te zijn....

Die Schwalbe 17 extra light tot 47 mm zou dus een optie zijn die zijn 100 gram i.p.v. 140 gr. maar zijn met een presta ventiel bijna niet te krijgen. Gewicht was nooit een doel wat mij betreft maar extra souplesse, vering.

Net even mee gereden, ik voel niet een wereld van verschil maar het lijkt erop dat ie iets soepeler rijdt kan ook inbeelding of whishful tinking zijn.
Ik heb kennelijk iets gemist: wat is een "hartje?"..

Trouwens : BB is de afkorting voor Bottom Bracket. Populaire afkorting voor binnenband is: biba. Schrijf aanduidingen voluit of gebruik de gangbare afkorting, Aub.
sjefke schreef:
zo 10 mei, 2026 20:46
Ik heb kennelijk iets gemist: wat is een "hartje?"..

Trouwens : BB is de afkorting voor Bottom Bracket. Populaire afkorting voor binnenband is: biba. Schrijf aanduidingen voluit of gebruik de gangbare afkorting, Aub.
Je hebt gelijk ik zal mij voortaan aan de conventies houden.

Hartje is goedkoop merk biba.
ik heb een aanbod gekregen van een fietsenmaker voor een latex binnenband van 47 tot 62 mm die kost 28 euro, de maten tot 32 mm kosten iets van 14 euro. Tenzij iemand hier mij kan overtuigen dat het echt een wereld van verschil gaat uitmaken hou ik dit aanbod nog even in beraad.
https://www.bike24.com/p2302267.html Hoppa 11,28 euries.

Voor een reisfiets of fiets voor dagelijks gebruik zie ik vooral het nadeel dat latex biba's geleidelijk druk verliezen.
TPU is vederlicht, ook sneller dan butyl (wel langzamer dan latex) en doet dat niet.

Als je gewoon standaard stugge middenklasse Conti Contact Urbans rijdt zou ik niet moeilijk gaan doen met latex.

Als je echt per se soepel fijnproeversrubber (al dan niet met latex biba's) onder je fiets wilt zou ik eerder gaan kijken naar Panaracer Grand Bois, Rene Herse, Schwalbe G-One Speed, dat soort werk.