Iemand heeft lokaal een SON naafdynamo met Edelux koplamp te koop. De kit heeft weinig kms maar dateert uit 2011. Overweeg die aan te schaffen en vraag me af of de loutere leeftijd (dus niet het gereden aantal kms) eventueel een probleem zou kunnen opleveren. Specifiek voor de lamp, naar ik begrijp kan je de LED niet zomaar vervangen? Een Shimano naafdynamo die zo oud is zou ik nooit kopen, al was het maar omwille van uitgedroogd vet in de lagers. Maar goed, SON, en de prijs is ok.
Ik heb een SON uit de vorige eeuw en die draait nog regelmatig zijn rondjes, eerst zat daar een SON lamp (E6-B) op met nog halogeen en maar 3 watt. die is inmiddels al een tijd geleden voor een edelux, en ja die kun je niet zelf repareren (opsturen naar SON of M-gineering die het weer doorstuurt) maar de mijne heeft al zeker 20.000 km licht gegeven, dat zal dan zo 2000 branduren of iets meer zijn.
Volgens mij kun je je er geen buil aan vallen. Mocht je schijfremmen hebben, de hele oude dynamo's hebben daar geen gaatjes voor, die zijn enkel voor velgremmen geschikt.