Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude SON dynamo - Forum Wereldfietser

Oude SON dynamo

Iemand heeft lokaal een SON naafdynamo met Edelux koplamp te koop. De kit heeft weinig kms maar dateert uit 2011. Overweeg die aan te schaffen en vraag me af of de loutere leeftijd (dus niet het gereden aantal kms) eventueel een probleem zou kunnen opleveren. Specifiek voor de lamp, naar ik begrijp kan je de LED niet zomaar vervangen? Een Shimano naafdynamo die zo oud is zou ik nooit kopen, al was het maar omwille van uitgedroogd vet in de lagers. Maar goed, SON, en de prijs is ok.
Ik heb een SON uit de vorige eeuw en die draait nog regelmatig zijn rondjes, eerst zat daar een SON lamp (E6-B) op met nog halogeen en maar 3 watt. die is inmiddels al een tijd geleden voor een edelux, en ja die kun je niet zelf repareren (opsturen naar SON of M-gineering die het weer doorstuurt) maar de mijne heeft al zeker 20.000 km licht gegeven, dat zal dan zo 2000 branduren of iets meer zijn.
Volgens mij kun je je er geen buil aan vallen. Mocht je schijfremmen hebben, de hele oude dynamo's hebben daar geen gaatjes voor, die zijn enkel voor velgremmen geschikt.
Als je zeker weet dat hij weinig kilometers heeft en de prijs is goed zou ik niet twijfelen. Hier momenteel 3 SON dynamo's in gebruik. 2 daarvan tweedehands aangekocht en sindsdien op beide vele duizenden extra km's gezet zonder 1 enkel probleem. Hetzelfde kan ik niet zeggen van onze fietsen met Shimano naafdynamo...

Ook 2 edelux lampen in gebruik. Daar zijn verschillende types van (I en II) met verschillende lichtopbrengst maar in de praktijk vind ik het verschil daartussen niet zo groot.

Zou wel goed nakijken of de lengte van de "draad" nog lang genoeg is voor de montage die jij wenst. Ook montage gewoon rechtop of ondersteboven kan je niet kiezen maar is afhankelijk van het model Edelux (de spiegel binnenin zit dan ook ondersteboven) dus daar wel op letten.

Verder de "draad" nakijken op haarscheurtjes en (als je dat wil gebruiken) het 'pinnetje' achteraan in de koplamp waarmee je je achterlicht mee aansluit op de "schakelaar" .

Maar als de prijs goed zit zou ik zeggen, vooral kopen!
...en uitkijken of er geen water in de Edelux zit. Die kunnen niet open voor reparatie.
Jurr schreef:
vr 01 mei, 2026 12:57
...en uitkijken of er geen water in de Edelux zit. Die kunnen niet open voor reparatie.
Ik heb model I en II maar in de II ooit condens aangetroffen.
Die schroef je toch met wat overtuiging en met behulp van een brede stroeve postelastiek voor de nodige grip zo open hoor. De zwarte rand vooraan schroeft er gewoon af. Erachter zit een flinke O-ring en het glaasje.
Het binnenwerk en de heatsink zitten helemaal vastgekit met een flinke geut epoxy maar de reflector komt er eveneens zo uit.
Helemaal geen complexe constructie dus.
Dank voor de tip.

Dan gaan we dat bij de Edelux 1 ook maar eens proberen. Marten zei dat 'ie niet open kon.
De SON was ingespaakt in een racevelg die nauwelijks slijtagesporen vertoont, "nog uit mijn triathlondagen", zei de verkoper. Hij had een grote garage met een 30tal racefietsen in, een hoop Bianchi's, Pinarello's en een hele mooie moderne, stalen Officina Battaglin (auto buitengezwierd) — dat alleen al was mij iets waard. Dank voor de tips.