Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of aluminium frame vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

staal of aluminium frame vakantiefiets?

hallo,

jaren op een fiets gefietst met aluminium frame. een vd grote voordelen, geen roest. Nu misschien een fiets op het oog met stalen frame. Ik twijfel: Ik ben geen poetser. Als ik naar mijn (oude) stalen fiets kijk, zit er veel roest op plekken waar je niet echt bij kan. En off road fietsen heb je zo een paar krassen op het lak. Is staal eigenlijk wel slim als frame?

dank voor tips
Leesvoer:

Staal, aluminium of titanium? Welk materiaal is het best voor je vakantiefiets?
https://bike4travel.nl/blog/staal-aluminium-titanium/

Aluminium vs stalen frame
viewtopic.php?t=3672

aluminium of stalen frame?
viewtopic.php?t=2531

staal of Aluminium
viewtopic.php?t=15395

Met de zoekfunctie op dit forum kom je vast nog veel meer bestaande discussies tegen, waarin alle voors en tegens de revue passeren.
dankjewel!
Als het budget er is voor een frame van een goede fabrikant dan zou je ook titanium nog toe kunnen voegen aan je topictitel, zoals hierboven al omschreven.

Ik heb met staal gereden, aluminium gereden, titanium gereden, en nu weer staal. Eigenlijk omdat het frame wat het dichtst bij mijn wensen kwam door de fabrikant in dit materiaal werd gemaakt. Als er geen verende of stalen vork inzit soms zelfs met een carbon vork.

Maar als er een aluminium frame of titanium frame op de markt komt wat nog een stapje dichter richting mijn ideale frame gaat dan stap ik zo weer over. 'k Ben niet zo honkvast wat frames betreft ;)

Dus mocht er nog iemand een tweedehands Nordest Txixarro frame in maat L over hebben? ;) Of misschien dan toch ooit eens iets op maat laten maken....
Ik denk dat je kunt varen op de mening en ervaring van Jurr.
Ik heb op staal en alu gereden.
Aan staal wordt allerlei goede eigenschappen toebedeeld, flexibeler dan alu, kan onderweg gelast worden etc.
Wel is het zo dat alu buizen van de zijkant stevig belast dan deuken ze in. Mijn Stevens en Santos hebben allebei kleine deukjes, je kan gewoon door fietsen hoor. staal deukt niet in.
Die elasticiteit van staal wordt beetje overdreven voor mijn gevoel en een verende stem of een gebogen voorvork in plaats van een rechte of een verende voorvork heeft een veel groter effect op hoe je het comfort ervaart is mijn ervaring.

Als je voor sterkte, degelijkheid kiest, neem dat staal, anders is alu ook prima.
Die krassen op je frame zijn onvermijdelijk die krijg je ook met een alu frame.
Een goed intern en extern behandeld frame, roest niet, ik heb een frame uit 1982 staal Reynolds buis die roest nog niet alhoewel ik geen inspectie kan doen binnenin de buizen, ik rij er nog mee.
Oh die deuk komt er in staal en titanium ook wel hoor. Zeker als men op bepaalde plekken dunner materiaal gebruikt. Wat normaal ook gewoon kan tijdens het fietsen, maar ach... die stalling, transport en valpartijen hè ;)

Lang verhaal kort, je kan van alledrie de materialen een goed frame maken waar je prima mee de wereld over kan. 't Is vooral een persoonlijke afweging. Ga er vooral lekker mee fietsen, veel mee fietsen ^^
Tja en dan heb je carbon, misschien wel het beste materiaal, flex kan je inbouwen, bij MTB fietsen gebruiken ze die flex zelfs om een lager in de achterbrug te vervangen van een volledig geveerde fiets, kent geen materiaal vermoeidheid, als het goed ontworpen en gebouwd blijft het doen waar het voor gemaakt is.

Stevig en stijf waar het moet, licht waar het kan, onzichtbaar te repareren als het moet.
Maar er zijn nog geen echte fietsvakantie fietsen zoals een Santos van carbon behalve dan misschien de Salsa Cutthroat.

Je kan carbon zo sterk en flexibel maken als je wil, nadeel van carbon is dat het niet tegen druk of impact kan waar het niet voor ontworpen is.