Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos drager stangen bevestiging corrosie - Forum Wereldfietser

Santos drager stangen bevestiging corrosie

Ik probeerde een Santos Adventure drager te verstellen. de stangen zijn met de drager verbonden door middel van een aluminium blokje dat met een rvs schroef Torx vast zit. . zie bijgaande foto's.
De stang is in 5 jaar niet versteld geweest
De stang loopt door dat blok en is verbonden door een RVS bout, die bout zit vast (contactcorrosie) heb het ingespoten met WD40 een nacht maar zit nog vast. Als iemand een tip heeft heel graag, want anders is dat rek onbruikbaar geworden.

Ik ben teleurgesteld ben dat Santos hier niet aan gedacht heeft, er zou een kunsstof bus tussen die materialen moeten zitten.

Bijlagen

Van vroeger meen ik mij te herinneren: cola. Geen ervaring mee trouwens.

En als het niet lukt en je hebt een nieuwe achterdrager nodig kan ik de Ortlieb Quick Rack aanbevelen (geen aandelen). heb er laatst in de Eifel, Ardennen, Hoge Venen mee gefietst. Bleef ondanks aardig wat gebonk goed zitten.
Kun er zo afhalen als je een keer zonder drager wilt fietsen.
In het blokje zit geen schroefdraad, de bout met het oog is er doorheen gestoken en er zit een borgmoer op om het stangetje vast te zetten.
Je kunt het blokje in een bankschroef zetten en dan proberen het stangetje te draaien, en dan met heen en weer draaien zoveel ruimte proberen te krijgen dat je het oogboutje eruit krijgt.
Volgens mij heeft WD40 de naam om dit te kunnen. Zelf ben ik nog uit de tijd van IMAL
DaVinci schreef:
zo 26 apr, 2026 12:30
In het blokje zit geen schroefdraad, de bout met het oog is er doorheen gestoken en er zit een borgmoer op om het stangetje vast te zetten.
Je kunt het blokje in een bankschroef zetten en dan proberen het stangetje te draaien, en dan met heen en weer draaien zoveel ruimte proberen te krijgen dat je het oogboutje eruit krijgt.
Dank,
ja de stang schuift nu met als ik op eenm uiteinde van de stand tik met een hamer maar die RVS bout in dat alu blokje beweegt niet , je kan proberen om met een hamer het uit het alu blokje te tikken/slaan maar dat gaat als consequentie hebben als het al lukt dat de schroefdraad naar zijn grootje gaat.
ik heb inmiddels ontdekt dat die stang en het alublokje RVS bout waar de stang doorheen loopt gewoon Ortlieb materiaal is 1 paar voor 13 euro te koop, dat lijkt de kortste klap
Santos heeft die delen dus niet zelf willen ontwikkelen.
Of je koopt het bij Tubus waar deze drager naar alle waarschijnlijkheid ook vandaan komt
https://www.tubus.com/en/Mounting-set-w ... 6-mm/05362 is denk ik de prima vervanger. of ander deze https://www.tubus.com/en/Stayholder-mounted/30011
_Peter_ schreef:
wo 29 apr, 2026 22:33
Of je koopt het bij Tubus waar deze drager naar alle waarschijnlijkheid ook vandaan komt
https://www.tubus.com/en/Mounting-set-w ... 6-mm/05362 is denk ik de prima vervanger. of ander deze https://www.tubus.com/en/Stayholder-mounted/30011
Peter,

Ja bingo dat is precies het onderdeel.
Inderdaad Tubus was nr 1 Ortlieb is later met bagarek begonnen en waarschijnlijk heeft Santos dit materiaal van Tubus ingekocht.
Bedankt
Volgens de site van Santos is de Adventure drager 100% made in Holland..
Senior2 schreef:
vr 01 mei, 2026 11:49
Volgens de site van Santos is de Adventure drager 100% made in Holland..
Ja dat heeft mij ook op het verkeerde been gezet.... :cry:
Het oude model AdventureRack liet Santos maken bij Tubus.
Het nieuwe model, herkenbaar aan het beugeltje waarmee je ter hoogte van de reflector/achterlicht het spatbord vastschroeft wordt in NL gefabriceert.
Als ik de tekst van Santos goed begrijp, dan heet het vorige model TravelRack XL en is een drager met een achterlicht steun altijd een Adventure Rack en 100% made in Holland. Zie site van Santos bij info Santos Only.
JanH schreef:
zo 26 apr, 2026 12:08
Van vroeger meen ik mij te herinneren: cola. Geen ervaring mee trouwens.

En als het niet lukt en je hebt een nieuwe achterdrager nodig kan ik de Ortlieb Quick Rack aanbevelen (geen aandelen). heb er laatst in de Eifel, Ardennen, Hoge Venen mee gefietst. Bleef ondanks aardig wat gebonk goed zitten.
Kun er zo afhalen als je een keer zonder drager wilt fietsen.
Jan bedankt blij te horen die heb ik aangeschaft
Veel dank voor alle inbreng was leerzaam .

Wat mij betreft kan het onderwrp gesloten worden.