Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Spanje met fiets en trein - Forum Wereldfietser

Naar Spanje met fiets en trein

Wij hebben midden Juli een afspraak in Girona, en nu wil ik met familie op de fiets. We hebben maar twee weken, dus het wordt een combinatie van trein en fiets. Mooie stukken fietsen, saaie of drukke stukken per trein. Route moet vooral vlak zijn, ik schat ongeveer 70km per dag, dus zo'n 800 - 1000km fietsen

Welke stukken zouden we zeker mee moeten nemen, en waar adviseren jullie de trein te pakken?

Dank alvast!
Is het Girona of Gerona ?
Je moet zowiezo een col over, ik zou aanraden colle de Banyulsl, grens met Frankrijk.
Verder, van waar vertrek je met trein ?

Anders TGV naar Dijon en van daar langs Saone, Rhone en stukje canal du Midi en dan de windkust tot st Cyprien en dus col de Banyuls, mooie route,

Bonne chance
pitatwork schreef:
wo 29 apr, 2026 09:19
Je moet zowiezo ...
Girona = Catalaans
Gerona = Spaans

En nu we toch bezig zijn
zowiezo = sowieso

sorry, ja, ik weet het, geen inhoudelijke bijdrage, maar kon het niet laten
🤓
PeterA schreef:
wo 29 apr, 2026 08:07
Wij hebben midden Juli een afspraak in Girona, en nu wil ik met familie op de fiets. We hebben maar twee weken, dus het wordt een combinatie van trein en fiets. Mooie stukken fietsen, saaie of drukke stukken per trein. Route moet vooral vlak zijn, ik schat ongeveer 70km per dag, dus zo'n 800 - 1000km fietsen

Welke stukken zouden we zeker mee moeten nemen, en waar adviseren jullie de trein te pakken?

Dank alvast!
Ik zou dan naar Clermont-Ferrand treinen en dan gaan zwerven door de Auvergne, de Cevennen en Languedoc. Of naar Lyon treinen en dan door de Ardeche, de Cevennen en Languedoc. En vervolgens de Pyreneeën door.

In elk geval een route bedenken waar je vaak langs riviertjes en onder bomen rijdt, aangezien het half juli zeer warm kan zijn in Zuid-Frankrijk. En misschien niet een langgestrekte route, maar eentje die wat meer meandert, zodat je wat flexibiliteit inbouwt.
pitatwork schreef:
wo 29 apr, 2026 09:19
Je moet zowiezo een col over, ik zou aanraden colle de Banyulsl, grens met Frankrijk.
Verder, van waar vertrek je met trein ?

Anders TGV naar Dijon en van daar langs Saone, Rhone en stukje canal du Midi en dan de windkust tot st Cyprien en dus col de Banyuls, mooie route,

Bonne chance
In Girona gebruikt men de Catalaanse naam Girona. Gerona heette de stad in de tijd van Franco, toen alles wat Catalaans was verboden werd.
Weeral iets bijgeleerd, dank u