Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gedrag van automobilisten in de VS - Forum Wereldfietser

Gedrag van automobilisten in de VS

Het wordt links en rechts in dit forumonderdeel (Bestemmingen/Amerika) wel al eens genoemd: het soms erg bizar gedrag van het automobilisten jegens fietsers in de VS. Omdat het laatst ook weer besproken werd in het draadje ‘ACA 50th Anniv. Gravel Route’, en ik nu onderstaand gerelateerde filmpje tegen kwam, deze posting maar eens gemaakt.

Oké, er gelden zeker twee 'disclaimers': 1- verreweg de meeste Amerikanen zijn ontzettende aardige en behulpzame mensen en houden heel goed rekening met fietsers en 2- overal kun je 'gekken' op de weg tegen komen.

Neemt dus niet weg dat er in de VS een relatief grote groep automobilisten is die echt een hekel aan fietsers lijkt te hebben, en dat ook op verschillende manieren wilt uiten, in de vorm van:
- starten met claxonneren zodra ze een fietser zien en blijven doortoeteren tot ze voorbij zijn
- (onnodig) rakelings langs fietsers heen rijden, of je afsnijden, of van de weg drukken
- iets door het open raam uit de auto roepen of gooien
- de fietsere in 'rolling coal' zetten
- aparte groep zijn de RV bestuurders, die ook heel gevaarlijk (afsnijden/fiets raken) kunnen zijn maar dat niet expres doen
Allemaal zaken die ik in na 2x cross-country zelf heb ondervonden. Terwijl ik ook enkele 10k km's in Europa heb afgelegd, maar dit nooit in de buurt van de Amerikaanse ervaringen is gekomen.

Laatst stond dit filmpje op NU.nl; het laat eigenlijk wel precies zien wat ik met mijn eerdere bijdragen bedoelde:
https://cdn.jwplayer.com/previews/BCx8Yuxr

Op zich geen reden om niet te gaan fietsen door dit waanzinnig mooie land, maar het is prettig als je weet wat je mogelijkerwijs te wachten staat. Wel vrees ik dat het door de sterke polarisatie in de VS dit soort gedrag vaker voorkomt dan pakweg 15, 10 jaar terug. Bovendien: fietsers zijn voor de meeste Amerikanen toch ook een soort van 'aliens' en ook die zijn niet echt welkom meer in de VS (zie ICE).
Daarom misschien maar lekker door Canada gaan fietsen, als je toch al die kant op wilt. Er is overigens in Europa nog zo veel moois te zien, dus waarom zou je überhaupt die kant op willen?
Ik ben idd zelf nu aan het kijken naar een rit door Canada.

Waarom de VS? Omdat je de uitgestrektheid, de leegte, de oneindigheid van daar in Europa niet tegen zal komen.
Er zijn veel argumenten te noemen waarom het in Europa beter fietsen is dan in de VS, maar die leegte hè?!
Ik heb sinds 2009 negen grote fietstochten gemaakt door de VS en de grensstreek met Canada. Samen meer dan 46.000 km in 432 etappes. Dat is in fietsdagen al bijna 14 maanden continu.
Ik heb van vrijwel alle etappes een verslag geschreven op Crazy-Guy-on-a-Bike, dus ik hoef niet alleen op mijn geheugen af te gaan om te zeggen dat ik van de door jou genoemde pesterijen nooit iets heb gemerkt.
Wel dat wegen soms smal zijn en vooral de vrachtwagens veel langer en breder dan in Europa, waardoor ze moeilijk kunnen uitwijken.

Wat betreft het filmpje :
Ik vind dit een heel slechte illustratie en ondersteuning van jouw algemene boodschap : fietsen in de VS is gevaarlijk door agressieve automobilisten.
Wat je ziet is een groep van ca. 12 fietsers die de volle wegbreedte in beslag neemt en een dubbele middenlijn waardoor achterliggend verkeer niet kan passeren.
Wat je niet ziet is dat zij niet aan de kant wilden gaan. Volgens interviews heeft de automobilist herhaaldelijk met 911 gebeld om zijn frustratie te uiten en vervolgens het recht in eigen hand genomen. Voor dat laatste zal hij wel moeten boeten.
https://www.youtube.com/watch?v=rWFQhaNu4uc
Maar nogmaals : als illustratie bij jouw betoog past dit heel slecht.
math schreef:
di 28 apr, 2026 16:44
Wat betreft het filmpje :
Ik vind dit een heel slechte illustratie en ondersteuning van jouw algemene boodschap : fietsen in de VS is gevaarlijk door agressieve automobilisten.
Wat je ziet is een groep van ca. 12 fietsers die de volle wegbreedte in beslag neemt en een dubbele middenlijn waardoor achterliggend verkeer niet kan passeren.
Wat je niet ziet is dat zij niet aan de kant wilden gaan. Volgens interviews heeft de automobilist herhaaldelijk met 911 gebeld om zijn frustratie te uiten en vervolgens het recht in eigen hand genomen. Voor dat laatste zal hij wel moeten boeten.
https://www.youtube.com/watch?v=rWFQhaNu4uc
Maar nogmaals : als illustratie bij jouw betoog past dit heel slecht.
Ik ben het met je eens dat anekdotisch bewijs een magere onderbouwing biedt.

Ik heb wel een andere interpretatie van wat er over het voorval (het filmpje) bekend is:
1. Zo te zien kan de automobilist ruim om de groep wielrenners heen rijden zonder ze te raken. De automobilist begaat dan weliswaar een verkeersovertreding, maar wat is de kans dat de politie dit ziet? Toch rijdt de automobilist bewust tegen een fietser aan. (Dit lijkt me niets minder dan poging tot doodslag.)
2. Verder zou het op dit stuk weg niets uitmaken als de wielrenners achter elkaar rijden, d.w.z. niet naast elkaar. Ook als er maar één fietser op het baanvak fietst, is dat baanvak rechts van de doorgetrokken streep te smal om de fietser met voldoende afstand te passeren. (Voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers is het in dit soort omstandigheden (denk ook aan smalle bergwegen, tunnels e.d.) juist verstandig om je 'breed' te maken.)
3. Tot slot schrijf je dat de automobilist herhaaldelijk 911 belt. Mag je dat in de VS doen als het geen noodgeval betreft?

Ik hoop van harte dat de automobilist een zware straf krijgt, en geen pardon van de huidige president.

Verder heb ik geen ervaring met fietsen in de VS, dus ik laat het hierbij.
Wat negatieve ervaring uit 2013 toen ik met een ACA groep de TransAm deed:
- 1x schreeuwende automobilist
- 1x flesje naar groepslid gegooid
- 1x een vrachtauto die alle fietsers van de groep onder luid getoeter van de weg af blies. We hebben aangifte gedaan.
- 1x een RV die me van de weg afduwde want er was een tegenligger en achter een fietser blijven rijden, nee dat zat niet in zijn systeem (ik sloeg op de RV dus hij stopte en konden we het incident even bespreken)
- vele malen: normaal als je wordt ingehaald doen ze dat ruim, behalve als er een tegenligger is, dan gaan ze heel dicht bij je langs. Dus bij een tegenligger in de spiegel kijken of er een (vracht)auto aankwam. Zo ja: dan heel dicht bij de berm fietsen, of helemaal de berm in. Maar dit was ook zo op de ring op IJsland.
- 1x een kapper die vond dat een fietser niet op de weg mocht fietsen

Maar verder:
- automobilisten die naast je komen rijden en een vriendelijk gesprek beginnen
- automobilisten die stoppen en die je eten en drinken aanbieden
- automobilisten die, als je even stil staat, vragen of je hulp nodig hebt
- automobilisten die overdreven achter je blijven rijden, bang voor een tegenligger als ze je gingen inhalen (werd ik toch aardig zenuwachtig van)
- veel gesprekjes onderweg (ook in de rode staten) van Amerikanen die het heel bijzonder vonden wat ik deed. Sommigen betaalden ook mijn rekening.

Wat natuurlijk ook meespeelde bij die vriendelijkheid is dat ik een witte man ben...
In de groep zat ook een zgn ABC (American Born Chinese), hij durfde niet alleen door de VS te fietsen.

Dus over het algemeen een goed gevoel over het fietsen in de VS, en (zoals eerder gezegd) gekken tref je overal, maar in de VS misschien net iets meer...
math schreef:
di 28 apr, 2026 16:44
Dat is nou niet perse 'de boodschap' die ik uit wilde dragen. Dit topic heb ik geopend, omdat we allemaal als fietser wel eens zoiets mee maken, en ik vond dit filmpje wel de moeite waard om te delen.
Het gaat me er ook niet om om 'mijn gelijk' aan te tonen.
Wel herkende ik in het filmpje het gevoel wat ik een heel aantal keren tijdens mijn ritten in de VS heb gehad.
Bijzonder dat jij deze ervaring nóóit hebt gehad (ik ken je crazy-guy-blogs), want ik lees vrij veel blogs van fietsen in de VS en het komt altijd wel een keer langs, dit soort gedrag.

Ook apart dat je 'm ook nog lijkt te verdedigen, want hij 'moest zo lang wachten'. Ook al was dat zo, dan nog: helaas pindakaas. Als ie achter een tractor of een langzame RV zit moet ie ook wachten. Maar dat was het niet, want He was very frustrated with the cyclists and had repeatedly called 911 on them: “it was not reasonable for cyclist to take a whole lane”. Dat was het: hij vond gewoon dat die fietsers daar niet mochten zijn, op 'zijn' weg. Hoogstens hadden ze rechts van de witte lijn, op die mini-shoulder mogen rijden. En dat is de gedachte die bij best veel mensen in de VS heerst: het is 'onze' weg en dus niet de weg van fietsers.

Zo ben ik ook eens van het vliegveld van Dubrovnik (Kroatië) naar de stad gefietst; een drukke tweebaansweg die zich over 25 km langs de grillige kust slingert. Omdat het zo bochtig was en weinig uitwijk-ruimte, moesten auto's soms vrij lang achter me blijven rijden voordat ze me veilig voorbij konden. Het was notabene avondspits, en ik voelde me best wel opgelaten om op zo'n hoofdweg behoorlijk veel verkeer tegen te houden. Maar...geen enkele wanklank, geen getoeter, geen geduw of afsnijden, wel rustig afwachten tot het veilig kon. Enkel vriendelijk gezichten in de auto; ik was ontroerd...
Gelukkig is de kerosine bijna op dus dat maakt de keus een stuk makkelijker.