Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd elektrische fiets voor vakantiereisjes - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd elektrische fiets voor vakantiereisjes

Mijn vriendin begint na een paar meerdaagse routes in Nederland en wat dagtochten in Nederland en Frankrijk de charme van reizen met de fiets te zien. Klimmen en lange afstanden vindt zij echter wel zwaar en dus willen we voor haar een elektrische fiets erbij.

Zijn er suggesties voor elektrische fietsen voor haar? Waar moeten we op letten, wat moeten we vermijden enzo?

We denken aan meerdaagse tochten van tussen 60 en max 100 km per dag in binnen- en buitenland. De droom is Rome, maar of dat er nog van komt... We zijn geen kampeerders dus op meerdaagse tochten we hebben meestal zo’n 10-12 kilo bagage bij ons.

Alvast dank!
Kies asl basis een goede reisfiets en kijk naar een optie voor een Pendix-ondersteuning. Die is zo isntelbaar dat ze je bij kan houden, zonder dat ze hoeft in te houden.
Hallo Dirk,

Leuk dat je vriendin ook per fiets wilt gaan reizen.

Ik heb jaren een randonneur/worldtraveller gehad, maar besloten op een e-bike variant daarvan. Daarnaast moest ik er nog jaren mee kunnen doen, dus een lage instap gekozen.
Na veel onderzoek en afwegingen heb ik gekozen voor de Flyer Gotour 7.23. Dit is een Zwitsers hoogstandje gemaakt voor bergweggetjes en lange afstanden. Ook bepakking is geen probleem. Het frame is zo sterk dat je het herenmodel niet nodig hebt. Riemaandrijving etc.....bekijk de specs maar eens. Gekocht bij 12gobiking met een zeer grote korting tijdens de de blackfriday-actie.

Vriendelijke groet,
Imelda
Imelda schreef:
za 25 apr, 2026 22:25
Flyer Gotour 7.23. Dit is een Zwitsers hoogstandje gemaakt voor bergweggetjes en lange afstanden. Ook bepakking is geen probleem. Het frame is zo sterk dat je het herenmodel niet nodig hebt. Riemaandrijving etc.....bekijk de specs maar eens.
Vriendelijke groet
Imelda
Deze wordt toch met de enviolo geleverd? Hoe bevalt de enviolo ? Ikzelf ben ook in de markt voor en nieuwe e-bike maar twijfel nog over een enviolo systeem. Lijkt me een mooi systeem en ook met riem aandrijving.
De gotour 7.23 heeft idd Enviolo, helaas kan ik het nergens mee vergelijken omdat dit mijn 1e elektrische fiets is. Ik vind het een fijne ondersteuning, ik bepaal zelf met hoeveel ondersteuning fiets door het handvat te draaien(traploos). Bij een duurder model kan je instellen met hoeveel toeren/minuut je wilt fietsen, dat vind ik minder fijn omdat ik variatie in de kracht die ik zet fijn vind.
Ik heb de fiets nog niet veel gebruikt. Ik ga in juni naar Zuid-Duitsland om hem in de praktijk te testen ( bepakking en bergweggetjes).
Ik heb zelf bij de keuze voor een fietsreis ebike gelet op het gewicht. Je moet wel eens een trap op en af bij een station, een trein of bus in, vangrail of hek over dus dan is het prettig dat het allemaal te handelen is en een fiets van 27kg of meer is dat bijna niet meer, zeker als je daar de bagage nog moet bijtellen. Mik dus op iets van max 20kg bij voorkeur.
De eerder genoemde Flyer Gotour 7.23 weegt 30-32kg en is gewoon ongeschikt in mijn ogen. Veel mensen kunnen dat niet eens op een fietsendrager tillen, laat staan dat je er twee daarvan kan meenemen achterop de auto.

Ook met een lege accu moet de fiets nog fijn fietsen, dus zonder veel weerstand of sowieso geluid.
Zorg ook voor een uitneembare accu zodat je kunt opladen in het hotel.
Oh, en versnellingen zoals je ook hebt op een normale vakantiefiets, zodat je ook hellingen van 15% opkomt.
Voordat je geld uitgeeft aan een fiets met de Enviolo naaf misschien dit topic eens doorlezen. viewtopic.php?t=35762&hilit=enviolo