Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe werkt “Nieuwe berichten” in dit forum (phpbb) - Forum Wereldfietser

Hoe werkt “Nieuwe berichten” in dit forum (phpbb)

De knop “Nieuwe berichten” laat zien welke topics of berichten jij nog niet hebt gelezen sinds je laatste bezoek. Dus eigenlijk kijkt Phpbb niet alleen naar wat er nieuw is op het forum, maar vooral naar wat nieuw voor jou is. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn.

Verschil met “Actieve onderwerpen”
Nieuwe berichten = onderwerpen met berichten die jij nog niet hebt gelezen. Je hoeft hierop niet te klikken. Phpbb registreert alle berichten die op dat moment worden weergegeven. Bij de volgende login zie je ze dus niet meer staan.
Actieve onderwerpen = onderwerpen waar recent nog in gereageerd is. Een topic kan dus wel actief zijn, maar niet meer nieuw voor jou.

Soms lijkt het niet helemaal te kloppen. Dat kan gebeuren door bijvoorbeeld:
  • verwijderde cookies
  • gebruik van een andere browser of telefoon
  • een verlopen leesstatus
  • een verkeerde tijdzone
Tijdzone instellen
Als de tijden op het forum niet kloppen, kun je je tijdzone aanpassen in je profiel. Ga naar: Gebruikerspaneel → Voorkeursinstellingen → Tijdzone. Daar kun je je eigen tijdzone kiezen. Voor Nederland is dat UTC+02.

Dus
De knop “Nieuwe berichten” helpt je om snel te zien wat je nog niet hebt gelezen. Als alles goed staat, werkt dat meestal goed. Zie je toch vreemde tijden of een onlogische lijst? Controleer dan even je tijdzone en je cookies of gooi de cookies weg. Er is een handige manier om alleen cookies weg te gooien van deze website. Het is alleen een beetje technischer. Ik leg het uit voor Firefox. Druk op F12. Er komt onderin een nieuw scherm. Ga daarin naar Storage/Opslag en met de rechtermuisknop kun je de cookies weggooien.

Groet,
Phillip
systeembeheerder Wereldfietser
Er lijkt toch iets veranderd, Phillip. Nieuwe berichten is nu gelijk aan Actieve onderwerpen (waarbij Nieuwe berichten bij mij een pagina langer is).
Nieuwe berichten en Actieve onderwerpen lijken nu meer hetzelfde dan voorheen, beide met twee pagina's.
Al bevat Actieve onderwerpen wel meer resultaten, 60 tegenover 47 van Nieuwe berichten.
Voorheen had Nieuwe berichten altijd enkel 1 pagina en Actieve onderwerpen twee maximaal gevulde pagina's.
Nieuwe berichten bevat nu ongeveer dezelfde onderwerpen als actieve berichten, met als verschil dat de onderwerpen met niet gelezen berichten bovenaan staan. Maar daaronder wel andere actieve onderwerpen, waar (voor mij) geen nieuwe berichten instaan. Voorheen stonden die onderwerpen niet in de lijst bij nieuwe berichten.
Nog een keer laten zien:
Ik klik op nieuwe berichten en zie dit:
1.png
Vervolgens log ik uit en weer in en dan zie ik dit:
2.png
De actieve onderwerpen zijn altijd onafhankelijk van hoe vaak je hebt geklikt maar afhankelijk van het tijdstip.
3.png
Mochten jullie echt een wezenlijk ander resultaat zien, dan zie ik het graag.
En na het plaatsen van bovenstaande reactie (+ een reactie die er tijdens mijn reactie is bijgekomen), zie ik weer dit:
4.png
Dat is dus gewoon anders dan bij mij. Nadat ik alles gelezen heb, en de pagina ververst heb, zie ik dit:
IMG_2370.jpeg
Als ik dan even wacht tot er iemand een nieuw bericht heeft geplaatst, ziet het er zo uit:
IMG_2371.jpeg
Het lijkt dus zo dat er wel wordt bijgehouden wat er wel en niet is gelezen, maar de onderwerpen waar geen nieuwe berichten in staan, niet uit de lijst verdwijnen… en dat is bij mij ( iIpad) met zowel duckduckgo, Safari en Chrome hetzelfde.
Wow zelfs 3 pagina's :!:
Wereldfietser beheer schreef:
zo 26 apr, 2026 21:49
En na het plaatsen van bovenstaande reactie (+ een reactie die er tijdens mijn reactie is bijgekomen), zie ik weer dit:
4.png
Op die wijze héb ik het voorheen ook gehad ja, maar is niet meer na verhuizing.
Ik zie constant 2 volle pagina's onder Nieuwe berichten, welke dus nu hetzelfde zijn onder Actieve onderwerpen, beide nu ook met exact dezelfde aantal resultaten, was paar dagen terug nog met een verschil in hoeveelheid.
Na uitloggen en opnieuw inloggen is er wel een reset. Maar dat is ook niet zo heel erg handig…
Ik zal het nog technisch uitleggen hoe het werkt. Als je klikt op "nieuwe berichten" dan gaat de volgende query (vraag aan de database) werken:

SELECT t.topic_id
FROM phpbb_topics t
WHERE t.topic_last_post_time > <user_lastvisit>
AND t.topic_moved_id = 0
AND <approve/permissions-filter>
AND <forum-exclusions>
ORDER BY t.topic_last_post_time DESC

Deze is te vinden in search.php van het phpbb3 forum.

Dus het resultaat is afhankelijk van de <user_lastvisit> omdat t.topic_last_post_time >(is groter dan) <user_lastvisit>

Hoe wordt <user_lastvisit> opgeslagen?
Dat gebeurt als de sessie niet meer geldig is, bijvoorbeeld bij een nieuwe inlog of na een bepaalde tijd. Een sessie is enigszins vergelijkbaar met een cookie. Het verschil is dat het op de server wordt bijgehouden, niet op je apparaat.

In phpBB is een sessie niet meer geldig als een van deze dingen gebeurt:
  • De sessie is te oud/inactief ;
  • De gebruiker logt uit (sessie wordt afgesloten/verwijderd);
  • Sessiechecks falen (bijv. beveiligingscontrole zoals browser/IP-match etc.;
  • De garbage collector (vuilnisophaaldienst) ruimt de oude sessie op.
Dus dat is de reden dat je een reset krijgt als je uitlogt maar de reset van nieuwe berichten gebeurt dus als de sessie niet meer geldig is.

Logischer zou zijn, net als in de mail, dat de lijst nieuwe berichten korter wordt zodra je op een nieuw bericht hebt geklikt. Zo is het helaas niet ingesteld en het zou ook een behoorlijke belasting van de database betekenen. Je moet namelijk alle kliks gaan bijhouden.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. De conclusie is dat het werkt zoals het is bedoeld. Er is na de verhuizing op dit gebied dan ook niets veranderd.
Het frappante is dat ik zelf puur uit luiheid niet wilde uitloggen en opnieuw inloggen. :oops:
En dat terwijl het inderdaad vaak de meest logische oplossing is in forums, net zoiets als computer opnieuw opstarten. :wf_blue

Na de verhuizing is er niets veranderd in principe, maar dan toch wel iets?
Het oplossen van afbeeldingen probleem?
Of zou het te maken kunnen hebben met toevoeging van de 'thumbs up' module?

Dit is zichtbaar nu voor mij, blij mee en direct excuses voor de drama 🎭 :D.
Schermafbeelding 2026-04-27 082015.png
Sportivo Stelbent schreef:
ma 27 apr, 2026 08:22
Na de verhuizing is er niets veranderd in principe, maar dan toch wel iets?
Het oplossen van afbeeldingen probleem?
Daar is ook niets in veranderd. Ik heb alleen op 13 april een foutje gemaakt waardoor er een stuk of 20 of misschien 30 afbeeldingen niet werden meegenomen in de kopie. Maar we hadden een back-up dus ik kon nog het e.e.a. toch terugplaatsen,
Hmm.. het lijkt erop dat nu alle voorgaande 'nieuwe' berichten toch worden verzameld en het gaat lijken op Actieve onderwerpen.
Tenzij ik weer uitlog en weer opnieuw inlog,.. dit is eerlijk gezegd toch wel jammer, want dat was voorheen niet zo.
Morgen check ik het weer of er vermindering is in de verzamelde 'nieuwe' berichten en dat er dan echt alleen nieuwe berichten worden getoond.
Sportivo Stelbent schreef:
ma 27 apr, 2026 12:54
Hmm.. het lijkt erop dat nu alle voorgaande 'nieuwe' berichten toch worden verzameld en het gaat lijken op Actieve onderwerpen.
Tenzij ik weer uitlog en weer opnieuw inlog,.. dit is eerlijk gezegd toch wel jammer, want dat was voorheen niet zo.
Morgen check ik het weer of er vermindering is in de verzamelde 'nieuwe' berichten en dat er dan echt alleen nieuwe berichten worden getoond.
Dat gebeurt dus alleen als je laatste bezoektijd door het verlopen van de sessie wordt aangepast zoals ik al eerder heb aangegeven, Ik kan het zo voor je opzoeken.
ma 27 apr, 2026 19:41
Dat gebeurt dus alleen als je laatste bezoektijd door het verlopen van de sessie wordt aangepast zoals ik al eerder heb aangegeven, Ik kan het zo voor je opzoeken.
Ik neem dat gelijk aan als zoete koek, hou ik het heel simpel voor mezelf, zeg ik dat er iets niet helemaal meer goed werkt.
Bij mij onder 'Nieuwe berichten' blijft het forum alles verzamelen en begint het gewoon op 'Actieve onderwerpen' te lijken.

Log ik uit en weer in, dan zijn de door mij gelezen threads wel verdwenen uit 'Nieuwe berichten'.
Voor de verhuizing was dat niet zo, althans ik denk dat het met de verhuizing te maken heeft gehad of het terugplaatsen van een backup omdat de eerste poging tot verhuizing naar de nieuwe server niet helemaal werkte.

Dat er een fout of iets dergelijks is ingeslopen als een niet goedwerkende cron voor e-mailnotificaties?

Ik heb nu een aantal threads gelezen in Nieuwe berichten en enkele niet, even testen of de ongelezen threads blijven staan als ik herinlog.

Hmm.. helaas... alles verdwijnt. Tja niet onlogisch ook, want het is een geheel nieuwe sessie.
Afijn.. 'Nieuwe berichten' werkt voor mij niet meer zoals het was. :?
ma 27 apr, 2026 08:07
Dus het resultaat is afhankelijk van de <user_lastvisit> omdat t.topic_last_post_time >(is groter dan) <user_lastvisit>
Wanneer dit het geval was voorheen, dan was de desbetreffende thread "als nieuw" weergegeven in 'Nieuwe berichten'.
En niet als in gelezen staat, zoals het nu is. In 'Nieuwe berichten' werden bij mij alleen de "als nieuw" threads weergeven, had ik deze gelezen, dan verdwenen ze uit 'Nieuwe berichten', totdat er weer een ander forumgebruiker een nieuw bericht plaatste en dan werd die desbetreffende thread wederom opnieuw "als nieuw" weergegeven in 'Nieuwe berichten'.
Polling schreef:
zo 26 apr, 2026 22:49
Het lijkt dus zo dat er wel wordt bijgehouden wat er wel en niet is gelezen, maar de onderwerpen waar geen nieuwe berichten in staan, niet uit de lijst verdwijnen… en dat is bij mij ( iPad) met zowel DuckDuckGo, Safari en Chrome hetzelfde.
Ik gebruikte voorheen ook DuckDuckGo naast FireFox, nu alleen nog FireFox, lijkt mij dat het niet kan liggen aan welke internetbrowser er gebruikt wordt. Maar inderdaad de gelezen berichten verdwenen ook bij mij vóór dat het forum werd verplaatst naar de nieuwe server.

Dat het niet meer werkt als voorheen is meer lichtelijk vervelend en jammer, niet dat ik een welles-nietes discussie wil aangaan.
Jouw uitgebreide uitleg in twee van je posts hier in deze thread Philip begrijp ik helemaal, doch laat Polling precies datgene zien met screenshots wat er bij mij ook gaande is. Sowieso heel blij hier dat de e-mailnotificaties weer werken! :)
Zou het kunnen dat de cronjob ook van belang is voor Nieuwe berichten? Het lijkt erop dat Nieuwe berichten bij mij weer als vanouds werkt.
eindgebruiker schreef:
ma 11 mei, 2026 10:41
Zou het kunnen dat de cronjob ook van belang is voor Nieuwe berichten? Het lijkt erop dat Nieuwe berichten bij mij weer als vanouds werkt.
Toch niet, alle oude berichten sinds ik opnieuw ben ingelogd op 10 mei blijven staan in mijn Nieuwe berichten.