Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Portugal in December? - Forum Wereldfietser

Portugal in December?

Hallo allemaal,

Zo rond kerst willen we er even 10 daagjes tussenuit, dus niet ver vliegen, maar eens in Europa blijven.

Waar kun je dan heen? Ons oog viel op Zuid-Portugal. We hebben ons er nog niet heel erg in verdiept, maar is dat te doen zo rond die periode?

Zijn er mensen met ervaring daar? Is het dan te koud of iets dergelijks?

Andere alternatieven zijn ook welkom!

El & El

Hoi!

Leuk plan lijkt me, Zuid-Portugal. Wij hebben daar vorig jaar ook nog over nagedacht.

Zijn afgelopen oud&nieuw uiteindelijk naar Andalusië gegaan (vliegen op Málaga) en hebben het daar echt waanzinnig naar ons zin gehad; mooie dorpjes en steden, mooie natuur, rustige weggetjes, aardige mensen,...

We hebben denk ik erg veel geluk gehad met het weer - 8 dagen alleen maar zon. De nachten waren wel wat kouder, maar met een goede slaapzak (als jullie van plan zijn te gaan kamperen) is het prima vol te houden.

Wij zijn de bergen in gegaan en hebben tot op 2000m. hoogte gefietst. Als de winter kouder is dan afgelopen jaar zou het kunnen zijn dat je daar in de sneeuw komt of dat sommige wegen dicht zijn (?).

Succes met het plannen maken,
Gudrun

Hoi Gudrun,

Je brengt ons op een idee... Andalusië.. ook heel erg mooi! Iets meer bergen ook dan in Zuid-Portugal meen ik zo.

Wat was voor jullie uiteindelijk de reden om naar Spanje te gaan en niet naar Portugal?

We weten nog niet of we gaan vliegen of met de auto gaan en die ergens bij een camping laten staan.

Zelf zou ik in die periode liever Andalusië dan de Alentejo doen. Zuid Portugal is maar klein, misschien te klein voor 10 dagen. Kom je in midden Portugal dan kom je in een streek die 's winters berucht is om de regen. Zelfs de Algarvekust is heel wat regenrijker dan de Costa del Sol.
Overigens zijn er in het zuiden van Portugal geen bergen van betekenis, in tegenstelling tot Andalusië.

Fietsen in December in Portugal kan zeker (net als Andalusië). Je moet wel wat geluk hebben met het weer, want het is een van de natste maanden. Zelfs in Faro in de Algarve valt dan gem 60mm neerslag. De gem temp is dan in Faro en Lissabon toch nog zo'n 15-16 graden. Maar de Algarve is niet zo fietsvriendelijk (veel drukke wegen) Verder naar het noorden in de Alentejo is het veel leuker en zijn meer leuke steden/ dorpen. Daar is het wel wat koeler met zo'n 12 graden gem in Evora bijvoorbeeld. Ik zou voor 10 dagen nooit mijn tent meeslepen. Er zijn ten eerste weinig campings in het binnenland (de meeste zijn wel het jaar rond open zoals bijv. Beja, Serpa en Evora) een enkele niet zoals die in Elvas. Maar de afstanden zijn vrij groot en niet altijd kun je van camping naar camping fietsen. De avond valt vroeg en het koelt flink af en last but not least: de prijzen van pensions en hotelletjes zijn laag. Soms al een kamer zonder ontbijt voor 30 Euro en voor 40-45 euro vind je bijna overal een prima hotelkamer mét ontbijt voor 2 personen.
Wat de bergen betreft: je komt niet boven de 500m bij een trektocht door Zuid-Portugal op 2 uitzonderingen na: de Monte Foia 902 m in de Algarve kun je opfietsen (niet zo heel interessant overigens). En bij Portalegre is de Serra de São Mamede net iets hoger dan 1000m. Dat haal je echter niet als je in Faro begint en maar 10 dagen hebt! Dat gebied is met plaatsen als Castelo de Vide en Marvão wel bijzonder de moeite waard!
Zie ook mijn site :-)

Luc Oteman

Te klein Jan?
Ik dacht het niet. Zelfs in 2 weken kun je lang niet heel de Alentejo bekijken. Van de kust van de Algarve tot in het noorden is een kleine 500km! In de 2 weken dat ik er eind april /begin mei was. Heb ik een 8 gefietst van Faro tot Elvas en weer terug. Tenslotte evenwijdig aan de kust en via Sagres naar Lissabon. Het noorden van de Alentejo (Portalegre e.o.) zat er helaas niet meer in.
En dat er minder hoge bergen zijn is juist een pre tov van Andalusië in de winter vanwege de temp. Maar zoals gezegd je moet mazzel hebben met het weer. Het was er eind april 10 graden kouder dan in NL :-)
Luc

Ha die Luc,

Heb jij nog exemplaren van jouw gids Fietsen in Andalusie?
Verder valt er volgens mij in het zuidoosten van Andalusie in de omgeving van de Gabo de Gato de minste regen van Spanje.
Het barst daar van de overwinteraars: geen mensen, maar vogels!!!!!

fietsjunks schreef:Hoi Gudrun,

Je brengt ons op een idee... Andalusië.. ook heel erg mooi! Iets meer bergen ook dan in Zuid-Portugal meen ik zo.

Wat was voor jullie uiteindelijk de reden om naar Spanje te gaan en niet naar Portugal?

We weten nog niet of we gaan vliegen of met de auto gaan en die ergens bij een camping laten staan.
Met de auto is voor tien dagen naar Andalusie of de Algarve een te lange ruk. Maak snel een keuze en regel een vlucht. Kertsmis is een populaire tijd en dan gaan de vluchtprijzen snel omhoog. In Andalusie kan de fiets mee in veel treinen, zodat je ook nog flexibeler bent te komen naar de luchthaven van je terugvlucht. In Spanje is het meenemen van je fiets in de trein gratis. Dit kan echter alleen in regionale treinen. Regionaal is ook de supermoderne R-598 met een topsnelheid van 160 km van Sevilla naar Malaga en van Sevilla via Granada naar Almeria. Wel zitplaatsen reserveren in de buurt van de fietsplaatsen!!!

(Volgens mij heeft Luc geen boekjes meer van fietsen in Portugal maar wel van Andalusë!)

Portugal is zo vreselijk mooi! Ik was er in het zuiden en midden in Februarie. Overdag prachtig weer maar s'nachts koud. Het gas wilde s'morgens niet branden.
Andalusië is trouwens ook een aanrader. Hier was ik in januarie met mooi weer.
Volgens mij maakt in december niet veel uit waar, Portugal of Andalusië, allebei goed te doen.
Veel succes,
Mia (die maandag naar Portugal vertrekt voor 4 weken!!!!)

He Bert,

Nee, die zijn allemaal op (maar kan zijn dat FVW er nog een paar heeft, want daar staat ie nog op de site dacht ik)
En ja, je hebt helemaal gelijk: de Cabo de Gata en aangrenzende stukken van de provincie Murcia zijn het droogst van heel Spanje. Er is zelfs sprake van een halfwoestijn daar :-)
Ik herhaal het nog maar: je moet gewoon wat mazzel hebben voor wat betreft de neerslag in Zuid-Portugal in de winter. (de grens trek ik dan globaal ter hoogte van Lissabon - Portalegre) Noordelijker moet je zeker niet gaan zoals Jan al aangaf. Dan heb je zeker regen, vooral in het noordwesten. Daar valt zelfs veel meer regen dan in NL.

Overigens zijn de Canarische eilanden en zeker ook Madeira (wel wat natter aan de noordkust) ook een optie. Reken ik ook bij Europa en bergen vind je er genoeg.
Luc

Hoi Ellen,

Wij hebben uiteindelijk voor Spanje gekozen omdat we heel goedkope vliegtickets konden krijgen én omdat een route van ongeveer een dag of 7/8 ons interessanter leek in Zuid-Spanje dan in Portugal.

Zoals al gezegd: met de auto erheen zou ik ook niet doen. Ik weet nog van toen ik met de auto naar Barcelona ging, dat dat al ruim 1,5 dag duurde. En dan ben je nog maar in het noorden van Spanje...Zo is je halve vakantie al besteed aan autorijden...

Als wij nog eens in december/januari een weekje weg zouden gaan, zouden we denk ik voor Marokko of Madeira ofzo kiezen...

Groet,
Gudrun

Oei. mensen, het wordt nu nog moeilijker om een keuze te maken!

We zijn nog nooit in Portugal geweest, wel in Spanje, maar dan weer niet in Andalusië...

Misschien een beetje van beiden? ;)

We gaan er nog eens goed over nadenken, maar regen spreekt mij persoonlijk niet zo aan... meestal...
daarentegen hebben we dit jaar wel genoeg kale bergen enzo gezien, dus iets groener mag ook wel.

Hoi Fietsjunks,

Wij stonden vorig jaar voor dezelfde keuze en dit draadje was het resultaat. Misschien heb je daar ook nog wat aan:

klik

Canarische eilanden zijn zeker een aanrader voor 2 weken. Met name Tenerife is erg afwisselend. Je kan voor weinig een appartementje boeken en daarnaast nog een rondtocht maken of een oversteek maken naar het prachtige Gomera.

Het weer is rond kerst denk ik iets zekerder dan Andalusie of Portugal. Vaak met 30 graden erg prettig (wel een beetje vreemde ervaring als je daar tijdens de kerst bent).

Zie voor meer info mijn website

http://www.luddo.nl

Madeira is denk ik dan iets te koel.


groet

Luddo

Portugal.....mooie gedacht wanneer je in China zit :lol:
Het kan vriezen, het kan dooien. Rond die tijd in dit gebied gefietst en op sommige dagen is het prima weer (rond de 18 graden) maar vaak plenst het ook verschrikkelijk. Dorpjes zijn veelal leeg en verlaten. In sommige plaatsen zie je de overwinteraars schuivelen door de straten. Soms een beetje een trietste aanblik.
Probeer het vooral "laag" te houden. In de bergen is het vrij koud en nat.

Maaaaaaar......in de buurt en nagenoeg even ver vliegen.......Marokko!
Prima periode. Heerlijk landschap, heerlijke mensen, prima eten, schitterende kleine wegen, mooie dorpjes. Wat wil een mens nog meer.
Tis maar een idee.

giantus: bedankt voor de link... ik had het niet gevonden :oops:

Er broeien nog ideetjes, vandaag komen we er hopelijk achter of we echt wel vrij kunnen krijgen rond die periode.

Wellicht vliegen op Malaga en terug vanaf Faro...

Marco: Ja, Marokko, is ook wel een idee, maar voor 10 dagen net weer iets te kort denk ik.

Ach, we zijn nog niet daar in die buurt geweest, we kijken er gewoon ook weer naar uit om heerlijk weg te gaan en lekker samen te genieten van de vrijheid enzo.

Vakantie is gewoon zoveel leuken dan suf werken! 8)

fietsjunks schreef: Marco: Ja, Marokko, is ook wel een idee, maar voor 10 dagen net weer iets te kort denk ik.
Nee hoor Ellen!! Kijk eens rond op mijn site. Staat bol van alweer 5 fietstochten door Marokko van twee weken lang. Binnen 3 uur zit je in Casablanca met een rechtstreekse vlucht.

Succes en veel plezier met uitzoeken!

Ohwwww.... jullie maken het alleen maar moeilijker voor ons!

We hebben 12 dagen (17 december t/m 26 december), dus 10 fietsdagen eigenlijk...

Vanavond gaan we eens overleggen... maar ik denk dat we Marokko nog even willen bewaren voor een andere keer.. ;)

Je weet me te vinden als het zover is. :wink: