Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht frame - Forum Wereldfietser

gezocht frame

Op mijn dagelijkse tocht van werk naar huis kwam ik iemand op een scooter tegen die het niet nodig vond mij voorang te geven. Hij schatte mijn snelheid behoorlijk verkeerd in of had mij helemaal niet gezien. Het gevolg was dat ik met volle snelheid tegen hem aan ben gereden.

Op zich niet zo erg omdat ik zelf gelukkig niks heb opgelopen, niet eens een schrammetje. Sommigen zullen dit een wonder noemen maar het zou pas echt een wonder zijn als mijn fiets zou genezen, die is nu 2 cm korter.
Op het moment dat ik die jongen er op wijs dat hij toch echt verkeerd zat en mijn fiets behoordlijk kapot was ging hij er snel vandoor. Ik was zo verbaasd dat ik ben vergeten zijn nummerplaat te onthouden.

Dit is natuurlijk een fantastisch excuus om een mooie nieuwe fiets te kopen. ware het niet dat ik net voor 600 euro in deze fiets had geinvesteerd. bijna alles is dus gloednieuw, op het frame na.

waarom zo'n lang verhaal bij deze rubriek?
ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een nieuw frame.
het liefst het zelfde frame, een koga miyata terra liner 56 cm.
heeft iemand zoiets als afgedankte fiets ergens slingeren?

een ander frame mag natuurlijk ook maar dan is het wat lastiger uitzoeken of ik mijn onderdelen zomaar kan overplaatsen.
of heeft iemand een andere goede oplossing?
frank F schreef:Op mijn dagelijkse tocht van werk naar huis kwam ik iemand op een scooter tegen die het niet nodig vond mij voorang te geven.

Op het moment dat ik die jongen er op wijs dat hij toch echt verkeerd zat en mijn fiets behoordlijk kapot was ging hij er snel vandoor. Ik was zo verbaasd dat ik ben vergeten zijn nummerplaat te onthouden.
Je bent aangereden door een verplicht WA verzekerd voertuig. Theoretisch zou je dus een claim kunnen indienen bij het waarborgfonds. (maar in de praktijk gaan de uitkeringen vermoedelijk naar de gemeentes om al die paaltjes weer overeind te zetten) :D

Daarbij is het ook een misdrijf om door te rijden na een aanrijding dus zeker aangifte doen bij de politie.

Overigens heb je om aanspraak te maken op het waarborgfonds wel getuigen nodig en duurt de afwikkeling doorgaans lang.

Succes en goed om te horen dat jijzelf ongdeerd bent gebleven.

Ik ben bij de politie geweest. maar volgens hen kan je alleen aanspraak maken op dat waarborgfonds als er een motorvoertuig bij betrokken is.
een scooter is geen motorvoertuig.

ook was het niet mogelijk aangifte te doen omdat ik geen gegevens heb van de dader, ik mocht wel een formulier invullen maar ik had niet het idee dat ik daar iets mee op zou schieten.

frank F schreef:ook was het niet mogelijk aangifte te doen
Zo houdt de politie hun statistieken dus gunstig. Weer een onopgelost misdrijf dat niet in de statistieken verschijnt.

Gerd

frank F schreef:Ik ben bij de politie geweest. maar volgens hen kan je alleen aanspraak maken op dat waarborgfonds als er een motorvoertuig bij betrokken is.
een scooter is geen motorvoertuig.
het waarborgfonds spreekt van motorrijtuig en dat is volgens art 1 wvr"
c. motorrijtuigen: alle voertuigen bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door mechanische kracht op of aan voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders;

een bromfiets is een aparte categorie maar niet uitgesloten van de definitie

frank F schreef:Ik ben bij de politie geweest. maar volgens hen kan je alleen aanspraak maken op dat waarborgfonds als er een motorvoertuig bij betrokken is.
een scooter is geen motorvoertuig.
Onzin van die agent (volgens mij)

"Het Waarborgfonds is opgericht in 1965. Het is een uitvloeisel van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Op grond van die wet moeten alle motorrijtuigen (auto’s, motoren, bussen, vrachtauto’s, brom- en snorfietsen enz.) in Nederland verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid. Dat is de aansprakelijkheid voor schade die aan anderen wordt toegebracht. Daardoor kan degene die schade lijdt, gewoonlijk een verzekeringsmaatschappij voor de schade aanspreken.

Soms kan dat echter niet. Bijvoorbeeld omdat de bezitter/houder van het motorrijtuig geen verzekering heeft afgesloten. Of omdat de bestuurder zich uit de voeten heeft gemaakt zonder naam en adres achter te laten. In dat soort situaties kan vaak het Waarborgfonds Motorverkeer uitkomst bieden."

Zie http://www.wbf.nl/index.php?contenttype ... bmenuid=17

hallo,
ben nog even op zoek geweest naar wat definities.

Het RVV (reglement verkeersregels en verkeerstekens) praat over motorvoertuigen.
"Alle gemotoriseerde voertuigen, behalve snorfietsen, bromfietsen, brom-mobielen gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen."

De WVW (wegenverkeerswet) praat over motorrijtuigen.
"Alle voertuigen bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht , op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders."

het waarborgfonds spreekt over zowel motorvoertuigen als motorrijtuigen. ik zal dus moeten navragen hoe het nu zit.

frank F schreef:.....ook was het niet mogelijk aangifte te doen omdat ik geen gegevens heb van de dader...
:?:
Kan aan mij liggen hoor, maar ik heb het een paar keer mee mogen maken dat er een fiets van mij gestolen werd waarvan ik aangifte heb gedaan bij de politie. In geen van die gevallen wist ik wie de dader was.

Het verkeersstrafrecht zegt hierover:
Doorrijden na een ongeval

Artikel 7 WVW bevat een verbod op het doorrijden na een aan aanrijding . Als iemand betrokken is geweest bij een aanrijding waarbij een ander is gedood of waarbij schade of letsel is toegebracht, mag hij de plaats van het ongeval niet verlaten tot het moment dat hij behoorlijk gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van zijn voertuig. Ook mag hij gewonden niet in hulpeloze toestand achterlaten. Een en ander geldt natuurlijk alleen indien diegene weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat een ander is gedood of dat schade of letsel is toegebracht.

Afgezien van de situatie waarin een gewonde in hulpeloze toestand is achtergelaten kan strafvervolging worden voorkomen indien men zichzelf vrijwillig binnen 12 uren na het verkeersongeval bij de politie meldt.

Voor dit misdrijf kan een boete tot €4500,= worden opgelegd en gevangenisstraf tot 3 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 5 jaar (bij recidive 10 jaar).
Bron: http://www.verkeersstrafrecht.nl/overig ... sdelicten/

Zoals aangegeven heeft de scooterrijder pas de benen genomen op het moment dat het hem duidelijk was dat er sprake van schade was en dus is er sprake van een vluchtmisdrijf.
Ik zou zeker teruggaan naar het polititebureau en nogmaals verzoeken om een opname van de aangifte.
Kan dit niet dan is er sprake van een vreemd gat in de rechtspraak. Was je op het moment dat het ongeluk plaatsvond geen fietser maar een automobilist dan had je namelijk zonder problemen aangifte kunnen doen.

Overigens ben ik zelf als kind een keer door een automobilist aangereden welke doorreed nadat ik onder de auto vandaan krabbelde. Dit is toen zeer hoog opgenomen door de politie.
De dader is toen echter door mijn vader gevonden omdat ik een signalement had van de auto en hij twee dagen op het tijdstip van het ongeval is gaan staan posten bij de desbetreffende kruising. Wellicht ook nog een idee?