Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervoer terug vanuit Parijs met kinderen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervoer terug vanuit Parijs met kinderen

stelvio73 schreef:
vr 17 apr, 2026 20:24
Rijsel?! Lille ligt in Frankrijk, en in Franstalig gebied heet Lille gewoon Lille. Wie op Gare du Nord (of waar ook in Frankrijk) een treinkaartje "Rijsel" wil kopen komt niet ver.
As je in Berlijn een kaartje Keulen koopt kom je ook niet ver.
Overigens heeft Stelvio ook de naam Stilfserjoch.
Yamadori schreef:
vr 17 apr, 2026 07:36
Ik ben rond Pasen naar Parijs gefietst, terug via Lille. De Belgische trein heeft een hokje voor de fietsen maar die is krap. Max 2, 3 wellicht. Die ouigo-trein met mogelijkheid voor fietsen: 3 x per dag, alleen de laatste met fietsruimte, maar dan kom je te laat in Brussel voor de trein naar Nederland. Was echt tijdje flink zoeken en plannen.
bedankt, ik heb inderdaad al zitten puzzelen, maar niet makkelijk.
bert sitters schreef:
vr 17 apr, 2026 19:51
stef schreef:
do 16 apr, 2026 08:13
Ik ben al een paar keer vanuit Parijs teruggekeerd via Lille. Er is een paar keer per dag een rechtstreekse lokale trein tussen Parijs en Lille. Op alle lokale treinen kunnen de fietsen gewoon mee, er zijn haken voorzien. Nog nooit gereserveerd. Vanuit Lille kan je daar richting Brussel of Antwerpen, en daar kan je richting Nederland.
Van Parijs naar Rijsel gaat alleen op zaterdag en zondag een enkele doorgaande regionale trein met fietsplaatsen.
Door de week moet je overstappen in Amiens naar een totaal ander perron. Het station van Amiens heeft geen liften. Lijkt mij niet zo prettig met kinderen.
Vanaf Rijsel gaan regelmatig Belgische Intercltytreinen naar Antwerpen-Centraal. Deze treinen hebben beperkte fietsruimte, maar meestal zijn de Belgische conductuers vrij coulant. Helemaal als het om gezinnen met kleine kinderfietsjes gaat. Voordeel is dat deze conducteurs Nederlands spreken. Deze treinen vertrekken vanaf het station Lille-Frandres. Dit is een kopstation, dus geen gedoe met liften. Zorg dat je tijdig aanwerzig bent, De treinen naar Antwerpen vertrekken vanaf de uitsterste linkersporen vanaf de stationshal gezien. Je moet even lopen en dan naar links. In Frankrijk worden de vertreksporen pas vrij laat aangegeven. Je ziet echter de Belgische treinen al staan met een B erop. Vaak is de Belgische conducteur al vroegtijdig aanwezig. Wellicht moet je even tegen het raam van de trein tikken. De conducteur moet de deur van het fietsenhok openen. Geef duidelijk aan dat jullie naar Antwerpen-Centraal gaan. Vaak wordt onderweg van conducteur gewissseld, maar de conducteur (treinbegeleider noemen ze dat in Vlaanderen) kan doorgeven aan zijn opvolger om in Antwerpen-Centraal de deur te openen. In Antwerpen moet je voor Nederland met de lift helemaal naar beneden, naar spoor 21. Let op de juiste lift!
Zie meer op de webisite van de Wereldfietser bij: met de fiets in de trein Europa in.
dank voor je bericht, ik ga kijken