Sportivo Stelbent schreef: ↑wo 08 apr, 2026 10:40
pwbogaart schreef: ↑di 07 apr, 2026 22:58
Navigeren doe ik gewoon met m'n iPhone en vooraf geladen (Noorse) topokaarten in TopoGPS. Werkt perfect offline, en kost niet veel stroom.
Om voor mezelf als voorbeeld te nemen, de GPSmap 67, deze heeft natuurlijk een veel langere accuduur dan een iPhone 13 in mijn geval. Al denk ik wel dat familie thuis het wel zo prettig zal vinden mij enigszins te kunnen volgen, dan dus GPSmap 67i nodig. En ja inderdaad bij solo-tochten, dan wel zeer zeker handig wanneer nood aan de man is.
Op een of andere manier blijf het in mijn gedachten hangen dat navigeren met mobiele telefoon veel stroom verbruikt, maar moet er wel bij zeggen dat ik het nooit offline heb gedaan op de mountainbike. Een rit van 2 uren door de bossen, trekt de 13 gewoon helemaal leeg, baal ik dan zo van. Wel online inderdaad en ook een andere app, zoals Komoot, OutdoorActive en/of Garmin Connect. Vraag me nu ook af of deze drie genoemde apps ook offline functioneren?
Ik heb de Garmin 67 een tijdje gehad. Ik gebruikte deze vooral voor wandelingen, maar voor fietsnavigatie is deze ook geschikt. Het scherm is niet groot, maar wel duidelijk. Het apparaat is in alle weersomstandigheden goed te gebruiken, wat bij een smartphone niet zo is. Nadeel is dat de Garmin 67 vrij 'clunky' is, al heb je daar geen last van als deze op je stuur zit. Een ander nadeel is dat de software van Garmin is. Garmin staat bekend om de soms tenenkrommende manier waarop hun apps werken.
Als je tolerantie voor Garmin software hoog is, een apparaat wilt dat robuust is en in alle weersomstandigheden goed te bedienen is, en behalve van fietsen ook van (dagen)lang wandelen houdt, dan is de Garmin 67 echt een heel fijn ding!
Voorafgaand aan de aankoop heb ik ook gelezen over de "i". Mijn indruk is dat Inreach vooral zinvol is voor mensen die wekenlang de bush bush ingaan. En dan bedoel ik gebieden die vanwege de natuur of mensen gevaarlijk kunnen zijn en geen (goede) mobiele dekking hebben. Denk aan de binnenlanden van Alaska, Australie of Afrika. Als je powerbank dan leeg raakt, kan je nog een paar weken vooruit met je Garmin 67, en dus ook nog berichten via de satelliet versturen.
Dat gezegd hebbende, de 67i zal niet zoveel duurder zijn dan de 67. En de abonnementskosten zijn dan voor een afgebakende periode. Als dit jouw zorgen wegneemt, dan zijn die extra paar tientjes per maand het denk ik voor jou waard.
Mocht je toch vasthouden aan navigeren via de telefoon, dan kan je ook een powerbank meenemen die je telefoon een week lang van stroom kan voorzien. Dat kost je een paar tientjes; veel minder dan een goede naafdynamo en aansluiting.
Dat je telefoon binnen een paar uur route volgen leeg is, lijkt me niet normaal. Als je gewoon een track (een lijntje) volgt, de software niet continu laat herberekenen, en het scherm alleen aanzet als dat moet, dan kan je er een heel dag mee fietsen. En de accu moet natuurlijk niet al te brak zijn.
Zelf gebruik ik Locus Pro met LoMaps voor het maken en fietsen (en wandelen) van tracks. Voor 25 euro per jaar heb ik van de hele wereld offline kaarten, die ik zeer prettig vind om te gebruiken. De interface vind ik geweldig. Routes en delen maken kan op telefoon, tablet of computer. Tracks kan je in de cloud zetten. Het werkt allemaal erg goed.