Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin InReach - Forum Wereldfietser

Garmin InReach

Wie heeft er ervaring met de Garmin Inreach Mini en/of Explorer? Wat zijn je bevindingen. Ik overweeg zo eentje voor een reis naar Afrika (o.a Mauritanie) waar de dekking van Spot (als alternatief) niet goed is. Heb je ervaring met het ontvangen van berichten? Hoe is de ervaring met kaarten op de Exlorer?
Hoi Marc,

Ik heb zelf geen ervaring met een SEND, maar ik vind het wel interessant om te volgen.

SPOT werkt op het Globalstar netwerk. De Globalstar satellieten zijn slechts repeaters, en de werking hangt daarom af van gateways op de grond. Om die reden werkt SPOT alleen op die locaties waar de Globalstar satellieten in direct zicht van een gateway staan, en is dus niet geheel dekkend.

inReach zit op het Iridium netwerk. De Iridium satellieten kunnen met elkaar communiceren, en dekken op die manier de gehele aarde.

Op het internet zijn ook wel vergelijkingen tussen de twee systemen te vinden.

Er kan gesteld worden dat inReach vanwege de wereldwijde dekking, en vooral ook de tweerichtingscommunicatie superieur is aan SPOT.
Dank voor de toevoeging. Gisteren nog een filmpje bekeken (er staan er vele op youtube) en darin wordt een enorm pleidooi gehouden voor de InReach Mini. Vooral ook omdat de Explorer schijnbaar niet echt als alternatief gebruikt kan worden om te navigeren. Kosten voor het abonnement zijn 20-40 euro per maand.

Hierbij enkele linkjes:
- https://www.gps.nl/wandelnavigatie/garm ... _mini.html
- https://explore.garmin.com/nl-NL/inreach/
- https://m.youtube.com/watch?v=yMU8xVeHARo

BTW: ik ben nog steeds geinteresseerd in ervaringen:-)
Op de website waarnaar verwezen wordt op YouTube staan aardig wat gebruikerservaringen.
Ik vroeg mij af wanneer een InReach Mini of een Garmin xxxi apparaat echt noodzakelijk is of altijd wel bruikbaar zal zijn ook in Europa bijvoorbeeld?

Of is InReach echt bedoeld voor de (zeer) afgelegen gebieden? Bij de laatste twee WFF's namelijk twee mensen gesproken die een InReach Mini hadden gekocht voor een fietstocht in USA.

Ik ben zelf op zoek naar een goede navigatie apparaat met een wat groter scherm, maar vroeg mij af wanneer het een InReach model als functie heeft, of dat dan ook handig is om (erbij) te hebben.
Geen ervaring met InReach, maar de nieuwere smartphones (in ieder geval de iPhone 14, 15, 16) hebben ook satelliet connectiviteit. Wellicht een overweging waard.

Groet,
Tom.
Hmm.. ik heb nu de iPhone 13 en ooit wil ik een 16e tweedehands kopen, o.a. vanwege de usb-c poort, maar mooie tip wat de satelliet 📡 connectiviteit betreft! Dank. :)
Ikzelf maak gebruik van een InReach Messenger; geeft mij, en vooral het thuisfront, veel rust. Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, maar stuur soms een locatie-update als ik ergens ben/slaap waar geen bereik is.
ik gebruik ook een iPhone als ‘noodoproepoplossing’ voor als er geen bereik is. Maar let wel; dat werkt in Europa, noord Amerika en nog zo wat plekken, maar dus niet in de meeste Afrikaanse landen. Apple is daar niet erg duidelijk over, maar het staat wel op hun site vermeld https://support.apple.com/nl-nl/101573
Dus voor Afrika zal een Garmin inreach meer zekerheid geven.
rutger1501 schreef:
di 07 apr, 2026 10:40
Ikzelf maak gebruik van een InReach Messenger; geeft mij, en vooral het thuisfront, veel rust. Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, maar stuur soms een locatie-update als ik ergens ben/slaap waar geen bereik is.
Dat basis abonnement is al best pittig prijzig, of is het ook mogelijk zonder abonnement locatie-updates te versturen?
avic schreef:
di 07 apr, 2026 11:20
Dus voor Afrika zal een Garmin inreach meer zekerheid geven.
Duurt nog wel even voordat ik naar dat continent zal gaan. 8)
Sportivo Stelbent schreef:
di 07 apr, 2026 12:46
rutger1501 schreef:
di 07 apr, 2026 10:40
Dat basis abonnement is al best pittig prijzig, of is het ook mogelijk zonder abonnement locatie-updates te versturen?

Volgens mij heb je sowieso een abonnement nodig om de functionaliteiten te gebruiken, zowel de SOS-knop als de updates. Deze zet ik per reis voor een paar maanden aan en daarna weer uit. Kost idd wat, maar dat heb ik er wel voor over.
rutger1501 schreef:
di 07 apr, 2026 17:49
Volgens mij heb je sowieso een abonnement nodig om de functionaliteiten te gebruiken, zowel de SOS-knop als de updates. Deze zet ik per reis voor een paar maanden aan en daarna weer uit. Kost idd wat, maar dat heb ik er wel voor over.
Ja natuurlijk kan dat! :D Was even beetje onnozel van me, dat zelf niet bedacht te hebben, dat het abonnement gewoon ook voor enkele maanden aangezet kan worden. :oops:

Omdat ik op zoek ben naar een goede navigatie, heb ik de 67 op het oog, tweedehands dan ook, o.a. puur vanwege de usb-c connectie en langere accuduur🔋, of ik misschien dan alsnog voor 67i ga, moet ik nog even bezien, als er wel een nette vraagprijs wordt gevraagd tweedehands.
Ik heb zo'n inReach mini (v2), die ik gebruik tijdens solo-wandeltochten in de wildernis van (Zuid)-Noorwegen, waar doorgaans geen mobiel bereik is. En buiten het hoogseizoen en de bekende gebieden ook erg rustig. Dan is het wel essentieel om me te laten redden als dat nodig is. Ik stuur doorgaans ook bij elke pauze een positie naar huis (kost niks extra bovenop het prijzige abonnement). iPhone is geen optie, want die satellietverbinding werkt niet in Noorwegen (en veel andere landen, zoals al gemeld).

Navigeren doe ik gewoon met m'n iPhone en vooraf geladen (Noorse) topokaarten in TopoGPS. Werkt perfect offline, en kost niet veel stroom.
pwbogaart schreef:
di 07 apr, 2026 22:58
Navigeren doe ik gewoon met m'n iPhone en vooraf geladen (Noorse) topokaarten in TopoGPS. Werkt perfect offline, en kost niet veel stroom.
Om voor mezelf als voorbeeld te nemen, de GPSmap 67, deze heeft natuurlijk een veel langere accuduur dan een iPhone 13 in mijn geval. Al denk ik wel dat familie thuis het wel zo prettig zal vinden mij enigszins te kunnen volgen, dan dus GPSmap 67i nodig. En ja inderdaad bij solo-tochten, dan wel zeer zeker handig wanneer nood aan de man is.

Op een of andere manier blijf het in mijn gedachten hangen dat navigeren met mobiele telefoon veel stroom verbruikt, maar moet er wel bij zeggen dat ik het nooit offline heb gedaan op de mountainbike. Een rit van 2 uren door de bossen, trekt de 13 gewoon helemaal leeg, baal ik dan zo van. Wel online inderdaad en ook een andere app, zoals Komoot, OutdoorActive en/of Garmin Connect. Vraag me nu ook af of deze drie genoemde apps ook offline functioneren?
ik heb een iPhone 13 en als navigatie-app Pocket Earth. In combinatie met een naafdynamo en een eenvoudige omvormer van Busch & Müller, kan ik hele dagen fietsen, navigeren en 's avonds is accu telefoon nog vol (binnen Europa en in Thailand getest...). Onderweg komen WhatsApps en emails ook probleemloos binnen. Routes plannen op PC of tablet, GPX naar telefoon en/of tablet en laden in Pocket Earth en klaar. Weet niet van uitzonderingen in Noorwegen of Afrika, Pocket Earth heeft kaarten wereldwijd en de iPhone peilt positie met behulp van satellieten. Werkt bij mij, niet veel off-road, feilloos.
Sportivo Stelbent schreef:
wo 08 apr, 2026 10:40
pwbogaart schreef:
di 07 apr, 2026 22:58
Om voor mezelf als voorbeeld te nemen, de GPSmap 67, deze heeft natuurlijk een veel langere accuduur dan een iPhone 13 in mijn geval. Al denk ik wel dat familie thuis het wel zo prettig zal vinden mij enigszins te kunnen volgen, dan dus GPSmap 67i nodig. En ja inderdaad bij solo-tochten, dan wel zeer zeker handig wanneer nood aan de man is.

Op een of andere manier blijf het in mijn gedachten hangen dat navigeren met mobiele telefoon veel stroom verbruikt, maar moet er wel bij zeggen dat ik het nooit offline heb gedaan op de mountainbike. Een rit van 2 uren door de bossen, trekt de 13 gewoon helemaal leeg, baal ik dan zo van. Wel online inderdaad en ook een andere app, zoals Komoot, OutdoorActive en/of Garmin Connect. Vraag me nu ook af of deze drie genoemde apps ook offline functioneren?
Ik heb de Garmin 67 een tijdje gehad. Ik gebruikte deze vooral voor wandelingen, maar voor fietsnavigatie is deze ook geschikt. Het scherm is niet groot, maar wel duidelijk. Het apparaat is in alle weersomstandigheden goed te gebruiken, wat bij een smartphone niet zo is. Nadeel is dat de Garmin 67 vrij 'clunky' is, al heb je daar geen last van als deze op je stuur zit. Een ander nadeel is dat de software van Garmin is. Garmin staat bekend om de soms tenenkrommende manier waarop hun apps werken.

Als je tolerantie voor Garmin software hoog is, een apparaat wilt dat robuust is en in alle weersomstandigheden goed te bedienen is, en behalve van fietsen ook van (dagen)lang wandelen houdt, dan is de Garmin 67 echt een heel fijn ding!

Voorafgaand aan de aankoop heb ik ook gelezen over de "i". Mijn indruk is dat Inreach vooral zinvol is voor mensen die wekenlang de bush bush ingaan. En dan bedoel ik gebieden die vanwege de natuur of mensen gevaarlijk kunnen zijn en geen (goede) mobiele dekking hebben. Denk aan de binnenlanden van Alaska, Australie of Afrika. Als je powerbank dan leeg raakt, kan je nog een paar weken vooruit met je Garmin 67, en dus ook nog berichten via de satelliet versturen.

Dat gezegd hebbende, de 67i zal niet zoveel duurder zijn dan de 67. En de abonnementskosten zijn dan voor een afgebakende periode. Als dit jouw zorgen wegneemt, dan zijn die extra paar tientjes per maand het denk ik voor jou waard.

Mocht je toch vasthouden aan navigeren via de telefoon, dan kan je ook een powerbank meenemen die je telefoon een week lang van stroom kan voorzien. Dat kost je een paar tientjes; veel minder dan een goede naafdynamo en aansluiting.

Dat je telefoon binnen een paar uur route volgen leeg is, lijkt me niet normaal. Als je gewoon een track (een lijntje) volgt, de software niet continu laat herberekenen, en het scherm alleen aanzet als dat moet, dan kan je er een heel dag mee fietsen. En de accu moet natuurlijk niet al te brak zijn.

Zelf gebruik ik Locus Pro met LoMaps voor het maken en fietsen (en wandelen) van tracks. Voor 25 euro per jaar heb ik van de hele wereld offline kaarten, die ik zeer prettig vind om te gebruiken. De interface vind ik geweldig. Routes en delen maken kan op telefoon, tablet of computer. Tracks kan je in de cloud zetten. Het werkt allemaal erg goed.
rickie schreef:
wo 08 apr, 2026 12:39
In combinatie met een naafdynamo en een eenvoudige omvormer van Busch & Müller..
Ahh ja kijk, dat wil zeker wel werken qua constante stroomvoorziening. Mooi systeem!
Heb ook wel eens aan een naafdynamo gedacht, voor op mijn mountainbike. Maar alles bij elkaar liepen de kosten toch meer op dan als optie een powerbank koppelend aan de iPhone 13 voor tijdens het fietsen&navigeren en dan een InReach Mini erbij. Uiteindelijk toch gaan kijken voor een losse navigatie apparaat en nu nog de keuze met wel of niet de i er achter. Tweedehands is een 67 flink goedkoper dan wat er aangeboden wordt aan 67i apparaten, scheelt minstens 100 euro.
stelvio73 schreef:
wo 08 apr, 2026 13:14
Ik heb de Garmin 67 een tijdje gehad.
Dank voor je verhaal! :)
stelvio73 schreef:
wo 08 apr, 2026 13:14
Dat je telefoon binnen een paar uur route volgen leeg is, lijkt me niet normaal. Als je gewoon een track (een lijntje) volgt, de software niet continu laat herberekenen, en het scherm alleen aanzet als dat moet, dan kan je er een heel dag mee fietsen. En de accu moet natuurlijk niet al te brak zijn.
Ik vermoed door overige software op de achtergrond zoals Komoot, OutdoorActive en/of Garmin Connect. En scherm dat te lang aan blijft staan inderdaad. Net even gekeken, maximumcapaciteit is 85% van m'n iPhone 13, kan nog wel even mee en hopelijk ook een lange tijd.