Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forum wordt verhuisd - kost meer tijd - Forum Wereldfietser

Forum wordt verhuisd - kost meer tijd

Een herhalding van een eerder bericht maar nu voor iedereen leesbaar:

Zondag, eerste Paasdag, zal ik het forum gaan verhuizen naar een nieuwe server (alles blijft verder hetzelfde - ook de domeinnaam). Voordelen zijn:
-volledig beheer (is nu niet zo)
-iets snellere server
-betere support bij calamiteiten.
-meer mogelijkheden om zelf te programmeren

Je zult begrijpen dat het verhuizen niet zomaar even iets is maar ik denk dat ik de procedure al aardig onder controle heb en bovendien is het nieuwe forum door een aantal leden al getest (waarvoor dank).

Dus op eerste Paasdag zal het forum een aantal uren gesloten zijn. Je merkt het vanzelf. Ik zal proberen de gesloten tijd zo kort mogelijk te houden en - indien mogelijk - read only maken (dus inloggen niet toegestaan maar forum nog wel leesbaar).

Zodra ik ga beginnen, update ik dit bericht.

Met vriendelijke groet,
Phillip
systeembeheerder Wereldfietser
Hou er rekening mee: tussen 13 en 15 uur, vandaag (1e Paasdag), wordt het forum afgesloten of read-only gemaakt. De tijd is afhankelijk van hoe snel ik werk. Dus daarna kun je niet meer inloggen. In de loop van de middag hoop ik het forum weer open te kunnen zetten.
Upgrade:
Helaas is de verhuizing nog niet helemaal gelukt. We zitten nog op de oude server. Het downloaden van de oude server kan alleen maar met ftp (een soort verkenner) en het is meer dan 50 Gb en dat is een hele middag downloaden waardoor er geen tijd meer was voor uploaden. Helaas is er bij de oude server geen andere manier.

Het goede nieuws is echter dat ik inmiddels een manier heb gevonden om de downtijd een stuk korter te maken (voor de techneuten - met wsll via ssh). Ik ga er deze week weer mee verder en anders wordt het volgende week.

Ander goed nieuws is dat het omzetten van de DNS - dus waar de domeinnaam naartoe moet wijzen - ook geen enkel probleem oplevert.

Komt een keer goed :-).

Groet Phillip
Is het misschien een optie om de de bestanden voor het verzenden in te pakken, veel kleine bestanden gaan vaak langzamer en grote sneller (je hoeft ze overigens niet te comprimeren wat bij het uitpakken ook weer tijd kost)
Phillip, bedankt voor de tijd en moeite die je in dit project steekt. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. 👍
_Peter_ schreef:
zo 05 apr, 2026 19:18
Is het misschien een optie om de de bestanden voor het verzenden in te pakken, veel kleine bestanden gaan vaak langzamer en grote sneller (je hoeft ze overigens niet te comprimeren wat bij het uitpakken ook weer tijd kost)
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het is gewoon downloaden van een langzame server. Maar ik heb de files inmiddels wel en ik ga een andere strategie hanteren. Ik ben er inmiddels achter dat je ze net zo goed vooraf kunt downloaden en dan die paar files eventueel nog achteraf binnenhalen. Het omzetten van de database kost niet heel veel tijd (ongeveer een uur). Daarna het forum weer open en dan via powershell commando wsl rsync de laatste files syncen. Zoiets.
Maar ik liep ook nog tegen het probleem aan dat MariaDB begon te zeuren dat ik niet de eigenaar van de database was. Dat kostte ook tijd om dat op te lossen. En dan zit er nog een foutje in de database ivm de nieuwe optie die ik heb geprogrammeerd. Maar goed, al met al zal het al struikelend en vallend wel een keer lukken.
Helaas dat het niet is gelukt dit keer. Wel moet ik zeggen dat het forum nu razendsnel laadt! :D
Wereldfietser beheer schreef:
zo 05 apr, 2026 19:59
_Peter_ schreef:
zo 05 apr, 2026 19:18
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het is gewoon downloaden van een langzame server. Maar ik heb de files inmiddels wel en ik ga een andere strategie hanteren. Ik ben er inmiddels achter dat je ze net zo goed vooraf kunt downloaden en dan die paar files eventueel nog achteraf binnenhalen. Het omzetten van de database kost niet heel veel tijd (ongeveer een uur). Daarna het forum weer open en dan via powershell commando wsl rsync de laatste files syncen. Zoiets.
Maar ik liep ook nog tegen het probleem aan dat MariaDB begon te zeuren dat ik niet de eigenaar van de database was. Dat kostte ook tijd om dat op te lossen. En dan zit er nog een foutje in de database ivm de nieuwe optie die ik heb geprogrammeerd. Maar goed, al met al zal het al struikelend en vallend wel een keer lukken.
Philip, als je dit nu allemaal goed beschrijft (als je dat al niet doet) dan heb je daar de volgende keer (of je vervanger) profijt van. Ik ken zoveel automatiseringsdeskundigen die nooit iets documenteren of heel slecht en dan maar het wiel opnieuw gaan uitvinden op basis van wat ze nog wel onthouden hebben. (en dat zijn allemaal (soms overbetaalde) professionals) Of iets automatiseren en dan vergeten waar ze de bron van de uit te voeren stappen hebben gelaten.