Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 140 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2796 berichten
gios schreef:
di 31 mar, 2026 23:23
Met een hamer lukt dat wel :P
Afbeelding

:D

Carl
Vanmiddag ontvangen uit Het Buitenland: de correcte derailleurhanger voor mijn Simplex Grand Tourisme:
IMG_20260401_170631639_HDR.jpg

In de Simplex-catalogus van 1939 vond ik hoe ik hem moet monteren. Voor een 28-tands grootste krans op 74mm van de achteras:

simplex_1939_-_instructies.jpg
non-fixie schreef:
wo 01 apr, 2026 19:21
Vanmiddag ontvangen uit Het Buitenland: de correcte derailleurhanger voor mijn Simplex Grand Tourisme:
Dat is wat het is dat ik zoek!

Mijn Poppink heeft last van een slap hangende ketting maar alles zit zo precies pas, dat als ik er een schakel tussenuit haal, dat dan het wiel te ver naar voren gaat. Ondertussen als ik de schakel er niet tussenuit haal dan staat het wiel te ver naar achter.
U zult zeggen: 'Maar beste Poppink, koop dan gewoon de Rohloff kettingspanner'.
Helaas, die past niet op het Intec frame.

Misschien weet iemand iets dergelijks als non-fixie op de kop getikt heeft te koop om een derailleur aan de liggende achtervork te bevestigen.
Je schijnt ook halve kettingschakels te hebben.
Halflink ertussen zou kunnen ja.

Maar vaak heeft men bij het ontwerp van een frame de sliding dropouts wel genoeg stelruimte gegeven dat dat niet nodig hoeft te zijn.

Te brede banden wellicht of je spatbord in de weg dat je daardoor stelbereik mist?
M276 schreef:
wo 01 apr, 2026 20:01
Je schijnt ook halve kettingschakels te hebben.
Ik dacht even een aan 1 aprilgrap maar die bestaan inderdaad (halflinks - heb je zelf complete kettingen van). 8)
Poppink schreef:
wo 01 apr, 2026 19:49
non-fixie schreef:
wo 01 apr, 2026 19:21
Dat is wat het is dat ik zoek!

Mijn Poppink heeft last van een slap hangende ketting maar alles zit zo precies pas, dat als ik er een schakel tussenuit haal, dat dan het wiel te ver naar voren gaat. Ondertussen als ik de schakel er niet tussenuit haal dan staat het wiel te ver naar achter.
U zult zeggen: 'Maar beste Poppink, koop dan gewoon de Rohloff kettingspanner'.
Helaas, die past niet op het Intec frame.
Waarom past een Rohloff kettingspanner niet?
Foto?
Een kettingspanner geeft natuurlijk ook weer extra (draaiende) onderdelen, geluid, weerstand, enz, die je liever wil vermijden als het niet nodig is.
Zelf had ik laatst soortgelijk probleem, zelf iets geknutseld met een kettingrol en bevestiging ala Brompton, elegant is anders maar ik kan weer probleemloos fietsen.
DaVinci schreef:
do 02 apr, 2026 09:16
Waarom past een Rohloff kettingspanner niet?
Dat is omdat bij Rose twee monteurs er naar gekeken hebben een beide tot de conclusie kwamen dat het niet past.
Ze zeiden iets over basteln en liggende achtervork.

@bast1aan
Heb je een foto en een omschrijving van wat je hebt geknutseld?
Ik zoek een strop en een strip aan de strop met aan andere kant een wieltje dat verend is bevestigd aan aan die strip.

Eigenlijk zoek ik een strop waaraan ik een derailleur kan bevestigen.
Of iets dergelijks.

Halve kettingschakels lossen het probleem niet op omdat kettingen de neiging hebben langer te worden door slijtage en dan blijf ik bezig met ketting rijgen.
Heb je verticale of horizontale patten?
Op verticale gaat dit waarschijnlijk niet passen.
Welke aansluiting zou ik moeten nemen?
20210822_1802_DSC_4679_J9110.JPG
Het lijkt er niet echt op dat er plek is om iets vast te schroeven aan het frame.
Een langer steekasje misschien.
Je hebt nu toch nog genoeg ruimte om de ketting strakker te zetten?
Zo los hangt hij nou ook weer niet.

Je hebt ook kettingspanners die je vast maakt aan de liggende achtervork.
Dat zou nog wel kunnen
M276 schreef:
do 02 apr, 2026 21:07
Je hebt nu toch nog genoeg ruimte om de ketting strakker te zetten?
Zo los hangt hij nou ook weer niet.

Je hebt ook kettingspanners die je vast maakt aan de liggende achtervork.
Dat zou nog wel kunnen
Ik wil er van af om het wiel te verplaatsen en al dan niet minder schakels er tussen.
Gewoon een kettingspanner.
Weet je kettingspanners voor de liggende achtervork?
Ik zie het probleem niet.

Je hebt een jarenlang beproefd fool-proof systeem wat altijd blijft werken en wil daar een kettingspanner in introduceren.

Die kettingspanner kan buigen, breken, takken ertussen komen en andere gekkigheid. Prima oplossing als je een frame zonder spanner wil converteren naar naafversnelling, omdat er dan niet veel anders is... maar nu?

Slaat die ketting al over of springt 'ie eraf? Zo niet, lekker slap laten worden zou ik zeggen. En zodra je de ruimte hebt voor een binnenschakel en buitenschakel eruit dat lekker doen. Je zou het ook nog met quicklinks kunnen doen...

Avaghon rijdt met de huidige modellen met precies hetzelfde systeem, en het werkt daar nog steeds prima...
Poppink schreef:
do 02 apr, 2026 20:57

Het lijkt er niet echt op dat er plek is om iets vast te schroeven aan het frame.
Een langer steekasje misschien.
En als je er toch een knutselfiets van wil maken...

Ga eens naar Avaghon en vraag of ze een passende sliding dropout voor een derailleurfiets voor je hebben. En anders, Intec eens vragen.
Als het goed is heb je deze achterpat rechts: https://shop.ra-co.com/en/intec-dropout ... 90009.html
Je kunt deze vervangen door eentje met derailleuroog en daar een Rohloff kettingspanner opschroeven.
Shimano en XLC hebben er ook, die zijn goedkoper.
https://shop.ra-co.com/en/intec-dropout ... 90008.html