Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fabrigas + raad nieuwe brander - Forum Wereldfietser

Fabrigas + raad nieuwe brander

Tot nu toe kookten we op een brandertje van Camping gaz. Deze winter trekken we naar Patagonië en we vermoeden dat:
-) zo'n gasflesje niet mee mag op het vliegtuig :lol:
-) je zo'n gasbidonnetjes van Camping gaz niet kan kopen in Chili of Argentinië

In onze reisgids stond wel dat je in Santiago in een campingwinkel Fabrigas bidonnetjes kan kopen.
Kent iemand die, want op internet is er amper iets over te vinden. Pas dat op een Camping gaz brander?

Als we een nieuwe brander zouden kopen, wat kunnen we ons dan best aanschaffen, liefst iets universeel zodat we over een aantal jaar niet nog eens iets nieuws moeten aanschaffen.

Greez

Karlien
Hai Karlien,

Wat een nieuwe brander betreft zou ik je een MSR multi-fuelbrander aan willen raden. Je kunt overal brandstof krijgen, hij doet het altijd en is veel minder gevoelig voor wind dan een gasbrander, wat zeker in Patagonie handig kan zijn!

Ik zou dan kiezen voor de Dragonfly - stabiel en regelbaar
of de XGK - ook stabiel, aan is aan, 1 stand.


Beiden zijn zeer goed. Ze maken wel herrie. Er kan benzine in, maar ook
- coleman fuel
- wasbenzine (aanrader)
- petroleum (afrader-roet)


Succes!
Hey,

Hmm, ik kwam op de hikingsite nog iets anders tegen: gasbiddonetjes van Doite (Chileense outdoor), dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn. (Ik hou enorm van mijn gasbrander, de bidonnetjes lijken bij ons nooit leeg te geraken en het werkt zo makkelijk)
Langs de ander kant: volgende zomer gaan we naar Peru en Bolivië, daar is gas waarschijnlijk nog moeilijker te vinden en hebben we zowiezo een nieuwe brander nodig. Is een gasbrander überhaupt bruikbaar op grote hoogte?

Nog een paar vragen om mijn angst voor een alles brander achter mij te laten:
  • -zijn die dingen niet redelijk zwaar?
    -stinkt heel je tas niet naar brandstof?
    -hoe hard moet je oefenen voor je met die dingen overweg kan?
    -wat is de aankoopprijs voor zo'n Dragonfly?
Karlien, die bijna niet kan wachten om eindelijk op haar eerste verre fietsvakantie te vertrekken.
Karlien schreef:Nog een paar vragen om mijn angst voor een alles brander achter mij te laten:
  • -zijn die dingen niet redelijk zwaar?
Mijn vriendin en ik hebben een Dragonfly en nee die is allerminst zwaar en is makkelijk in te pakken dan een gasbrandertje wanneer deze eenmaal aan de tankgeprikt zit.
-stinkt heel je tas niet naar brandstof?
Tot op heden geen last van gehad. Ik heb er echter wel altijd opgelet dat de brandstoffles (model van een Sigg bidon) goed gesloten was en heb 'm wel altijd even schoongeveegd voordat ie de tas inging. Ik heb ook wel eens gezien dat fietsers de brandstoffles in een bidonhouder hadden zitten.
-hoe hard moet je oefenen voor je met die dingen overweg kan?
Ik zou 'm wel even uitproberen voordat je vertrekt maar een cursus is niet nodig.
-wat is de aankoopprijs voor zo'n Dragonfly?[/list]
Niet goedkoop, dacht iets van een € 160,00

Ik heb ook een MSR Dragonfly maar relatief slechte ervaringen.
De pomp is het zwakste onderdeel en is bij mij afgebroken.
Inmiddels een nieuwe pomp gekregen, maar deze doet het nog steeds niet.

Ik zou voor een ander merk gaan.

groet

Luddo
Maarten W schreef:
Karlien schreef:
-hoe hard moet je oefenen voor je met die dingen overweg kan?
Ik zou 'm wel even uitproberen voordat je vertrekt maar een cursus is niet nodig.
Hoi,
Hoewel het voor velen (en niet alleen mannen) een psychologische barriëre van jewelste is, raadt ik toch aan de gebruiksaanwijzing helemaal te lezen en de brander een keer een uurtje thuis te proberen en aan en uit te zetten (en weer aan :D ). Doe dat zoals met alle spullen voor een lange reis op tijd zodat je bij problemen nog terug naar de winkel kunt.
Van mijn MSR Whisperlite weet ik dat elke letter in de gebruiksaanwijzing nuttig is. Deze spullen worden door mensen ontworpen die er bijvoorbeeld hoog de bergen mee ingaan en er dus behoorlijk afhankelijk van zijn. Doe daar je voordeel mee en je brander gaat heel lang mee.
Leon (benzine in de onderste bidonhouder onder de onderbuis)

Hi,

zelf heb ik alweer jaren een aantal benzine branders, de meest gebruikte is toch wel de msr Whisperlite. brand goed op (was)benzine en coleman fuel, ook bv een coleman f1 heb ik (gekloot met de generator stang dus wat minder frequent in het gebruik). Het grote voordeel is wel dat je erg gemakkelijk aan brandstof komt, de boel erg snel kookt, maar ook stinkt, herrie maakt ed.
Benzine branders zijn (mits juist gebruikt) ook vele malen veiliger in gebruik.

Zelf sleep ik geregeld ook met gas branders, meest gebruikte zijn wel de Pocket rockets van MSR (erg hoog vermogen) en deze doen het ook gewoon goed bij koude (met wat hulpmiddelen) en zijn voornamenlijk ook erg licht.

Je zou ook een multi fuel als deze kunnen kijken, en als je goed zoekt is deze nu erg goedkoop...

Primus Multifuel MFS
Benzin-, Petroleum- und Gaskocher. Das Multitalent verbrennt nahezu alles – sogar Gas (in Schraubkartuschen). Das schafft nicht nur Unabhängigkeit, sondern auch ein breites Anwendungsspektrum (bei fast jedem Klima!). Die Heizschlange verbessert auch bei Gas die Leistung und verhindert ein plötzliches Aufflammen bei Flüssiggaseinspeisung (ungewollt durch umkippende Kartuschen oder bei extremer Kälte). Die Stahlgeflecht-Ummantelung der Zuleitung sorgt für Sicherheit und Lebensdauer. Inkl. langlebiger Brennstoff-Druckpumpe für handelsübliche Benzinflaschen (z. B. von Primus. Die Flasche ist nicht im Lieferumfang!!). Klappbare Dreibein-Konstruktion (200 mm Ø). Max. Topfauflage von 160 mm Ø. Inkl. Düsenreiniger, Tauschdüse, Werkzeug & Beutel. Gewicht mit Beutel und Windschutz: 560g. 170 x 90 x 80 mm



Succes met je keuze!

Bas

De Optimus Nova multifuel brander heeft ook een goede naam, en laat zich voor het hoogste rendement plaatsen in een grote Trangia set.
Wim

Karlien,
Ik heb het geluk zowel een MSR Wisperlite te bezitten als een Optimus Nova.
Die MSR tweede hands gekocht jaren geleden voor een belachelijk bedrag.
De verhalen over de zwakke pomp zijn waar ik heb hem met nog maar een van de twee nokjes aan de pompstang bevestiging gekocht, de andere was al afgebroken. En nu na een aantal jaren met ongeveer 26 weken gebruik heb ik nog steeds het zelfde pompje. Slecht te regelen is hij ook, het is vol gas of met veel takt een klein beetje minder. Belangrijk? Welke fietser maakt nu onderweg sudderlapjes?
Het grote voordeel is dat dat ding uit maar een paar onderdelen bestaat en met een kromme speld :) te demonteren is.
Mijn Nova is natuurlijk veel gelikter maar ik wantrouw toch het grote aantal onderdelen die bovendien niet algemeen verkrijgbaar zijn. Voor de techneuten: de kleine inbusboutjes met een bolle kop, Dat speciale moertje onder de brandercup last but not least het losse plaatje waar de hete gassen tegenaan geblazen worden, nog heb ik het steeds terug kunnen vinden in het gras.
Al met al als ik met mijn vrouw ga kamperen met een grote tent etc. Dan gaat de Nova ook mee, ga ik alleen op stap naar een beetje afgelegen gebieden dan is het de MSR met mijn multi-toolje heb ik dat ding in 10 min in- en uitelkaar en schoon gemaakt.

Groetjes

Opa

De Whisperlite International is zonder meer een goede keuze voor niet te veel geld. Hij maakt warempel niet zo veel herrie (vergelijkbaar met een gasbrander) en je kunt er altijd mee uit de voeten zolang je loodvrije benzine hebt. Benzinebranders hebben een hogere warmteafgifte en zijn inderdaad minder windgevoelig. Ik heb een klein flesje spiritus bij me voor het voorverwarmen, dat geeft nagnoeg geen roetaanslag. Maar als de spiritus op is en er onstaat roet door voorverwarmen met benzine, dan kun je de roet eraf fikken door de brander even flink op te stoken.

Sudderlapjes zijn nog te bereiden als je de kunst van de sudderstand beheerst. Dat vergt wat ervaring. Je moet dan de druk in de fles niet te hoog hebben. In feite ga je met de pomp de vlam regelen i.p.v met de kraan.

Wasbenzine verdient de voorkeur omdat die minder stinkt. Maar ach, de geur van loodvrije benzine ga je weldra automatisch associëren met in de middle of nowhere.

Qua veiligheid: als je Campinggaz brander omvalt komt daar opeens een fikse vlam vanaf. Een bezinebrander zet je gewoon weer recht en hij brand rustig verder.

Ik heb zelf de optimus multifuel, en ik moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Hij is vrij makkelijk uit elkaar te halen, brand op letterlijk alles(tenminste dat betweert optimus, ik heb alleen nog coleman, benzine en wasbenzine uitgeprobeert). Werkt ook goed op grote hoogtes, ik heb 'm namelijk gekocht met het oog op een tocht door tibet. Daarnaast doe je ongeveer een week met zo een 600ml tankje voor 2 personen...(dat is alleen avond eten dan).

qua gebruik: lees inderdaad gewoon de handleiding, probeer het uit. Het is niet moeilijk, maar als je hebt gelezen hoe het moet is het net wat makkelijker als nog geen ervaring hebt met benzine branders.(uitzetten moet je namelijk net ff weten, doe je door het tankje 180 graden te kantelen. Klinkt misschien vaag, maar als je het flesje in je handen hebt snap je het wel).

voor de rest weegt het brandertje zelf iets van 400g, en is nog vrij klein. dus formaat en gewicht is echt niet het probleem.

succes met je keuze!

PS: ik had 'm in de aanbieding voor 100 euro. Maar zorg wel dat je gelijk voor het gemak een odnerhouds setje erbij koopt. Ze zijn soms wat moeilijk te vinden(wegens MSR domineren van de NL markt), daarnaast mocht je de behoefte voelen voor een grotere brandstoffles: koop alleen optimus flessen! msr heeft een andere schroef draad. zover ik weet had de zwerfkei er in ieder geval nog 'n paar staan.

Lees dit onderwerp met grote belangstelling.

Het lijkt me handig om de fles in een bidonhouder aan de fiets te hangen. Wat ik me afvraag is hoe lang je met een gevulde fles (0.65 l) doet bij normaal gebruik bv 's ochtends koffie ztten en 's avonds een eenvoudige maaltijd.

Even tussendoor nog een vraag: ik kwam tijdens een fietsvakantie iemand tegen met een losse gasfles en brander en de brander koppelde hij iedere dag aan de fles middels een flexibel slangetje en er zat een elektrische ontsteking op. Weet iemand wat ik bedoel en waar ik dit kan vinden (welk merk)?

mazzeltovv, je verbruik(had ik net even niet aangedacht) hangt ook af van de hoogte waarop je zit. op 5-6duizend meter doet je brander er 4-10 keer langer over(hoeveel het precies is weet ik niet) om iets aan de kook te krijgen als op zee niveau. Maar zoals gezegd ik doe ongeveer een week(zonder koffie deel, dus zal je er ongeveer 5 dagen mee doen gok ik) met een 0.65L tankje.

je kan ze aan je fiets vast maken, maar dat kan ook zonder je bidonhouder te gebruiken. gewoon stukje regenpijp, 2*2 gaatjes erin bij het midden van de bolling. paar slangen klemmen er doorheen, die vervolgens om je frame buis. en dan heb je alleen nog 2 spanbandjesoid nodig om de fles aan je holle halve buis vast te houden(is hier ook ooit op het forum gepost dit idee).

Ik weet dat er koppelstukjes zijn voor de multifuel om 'm ook op gas te laten branden, maar hoe dat allemaal precies zit durf ik je neit te zeggen.

Ok,

Mijn angst voor een alles-brander is ondertussen weggeëbt (die was ontstaan toen ik dingen las over allerlei trukjes als voorbranden e.d.)

De oplossing om in Chili een voorraadje gastanks op te slaan en daarmee de rest van de vakantie rond te komen is afgeschaft, aangezien we een tussenvlucht hebben in Argentinië en dus geen brandstof kunnen vervoeren. Vaarwel gasbrandertje :(
Een allesbrander dus, ik heb onthouden dat MSR's hoewel ze de markt domineren (ja hoor, ook in België) niet de beste keuze zijn:
  • -Wesperlite : nokjes breken af
    (is dit ook zo voor de international?)
    - Dragonfly: pomp breekt af
    - XGK: nog niets negatiefs van gelezen, dus is dit ding perfect?
Verder lijken de volgende branders niets dan goede commentaar te krijgen:
  • -Optimus Nova Multifuel (nadeel moeilijk vindbare onderdelen)
    -Primus Multifuel
Iemand een idee over de verschillen tussen deze 2?

En welke zijn de makkelijkste in onderhoud (inder verstoppingsgevaar)?
De Optimus Nova multifuel brander heeft ook een goede naam, en laat zich voor het hoogste rendement plaatsen in een grote Trangia set.
Wat is moet ik (leek wezende) mij voorstellen bij een Trangia set?

Nog een allerlaatste vraag: ik las dat jullie die je brander in een badje met lekker geurende shampoo leggen om de brandstofgeur eruit te krijgen. Mijn vriend staat hier nogal septisch tegenover, hij vreest schade door het water en ik kan hem niet overtuigen met het argument 'de meeste Wereldfietsers doen dat ook'[/list]

Karlien schreef:Een allesbrander dus, ik heb onthouden dat MSR's hoewel ze de markt domineren (ja hoor, ook in België) niet de beste keuze zijn:
  • -Wesperlite : nokjes breken af
    (is dit ook zo voor de international?)
    - Dragonfly: pomp breekt af
    - XGK: nog niets negatiefs van gelezen, dus is dit ding perfect?
Verder lijken de volgende branders niets dan goede commentaar te krijgen:
  • -Optimus Nova Multifuel (nadeel moeilijk vindbare onderdelen)
    -Primus Multifuel
Iemand een idee over de verschillen tussen deze 2?

En welke zijn de makkelijkste in onderhoud (inder verstoppingsgevaar)?
Hi Karlien,

zelf heb ik jaren een Whisperlite int. van MSR en moet zeggen dat deze voor mij echt perfect is.

Mijn eerste was een versie met de oude pomp, erg lang mee gekookt maar uiteindelijk echt doorgestookt en bij de keuze voor een nieuwe brnder ging het tussen een Nova + en de Whipserlite. Toch maar voor de Whiperlite gegaan, heel erg simpel in onderhoud, nog nooit echt troubles mee gehad.

Wat betreft de Trangia setjes, er zoiets bedoelt:

http://www.trangia.se/core/images/4635.montage-jpg

Al is dit een gas brander van Trangia(.se)

Maar wil je ook kunnen terug vallen op gas dan zou ik voor de voorgestelde Primus Multi MFS gaan, die doet het nol ook erg goed op Gas...

Kwa verbruik zit ik in de zomer met een Literfles op een dag of 8, das dan met erg veel branduren nl. de heledag door koffie ed dus dan heb ik de brander denk ik een keer of 5 per dag aan... in de winter loopt dit aardig terug naar een dag of 5 op een liter.

Voor het schoonmaken, der zijn speciale schoonmaakmiddelen voorhanden voor je fles, deze zijn niet schadelijk voor de coating maar absorberen de brandstof deeltjes.

Lees bv eens dit artikel eens.

Bas

Ik kreeg nog een tip van iemand. De fles van een benzinebrander staat soms vol met grote waarschiwingen voor explosiegevaar. De dounanebeambten op een luchthaven zouden zich wel eens achter de oren kunnen krabben als ze die lezen. Je kunt die tekst dan ook beter afplakken met tape. Mochten ze toch moeilijk doen, houd een vlam bij de lege fles en brander om te tonen dat er echt niks aan de hand is. Je kunt de fles ook uitwassen met cola, dan schijnt er niks van de benzinelucht over te blijven. Geen idee of cola de coating aantast, maar snel werken en goed uispoelen zal toch geen kwaad kunnen?

Verder is de informatie in Op Pad (link van Bas) niet echt bemoedigend, maar ja, zo is het nu eenmaal. Misschien een reden om een niet te dure brander te kopen.

Groeten van Erik.

Ja die tekst is niet erg bemoedigend. Zeker omdat we met onze goede vrienden van American Airlines mogen mee vliegen :D Een oogje toeknijpen kennen die niet.
Vandaar dat ik vroeg of het veel oefening baarde, zo'n brander. Indien niet kon ik het wagen het ding niet uit te testen thuis zodat het zeker niet naar benzine zou ruiken. Maar blijkbaar is 'het is nieuw' geen goed excuus voor die mannen.
Ik zal die dingen zeker afplakken, goed idee!
Dat met die aansteker, zou dat wel lukken, want die bagage checken ze toch als jij er al lang niet meer bij bent (tenzij ik het in mijn handbagage steek, maar dat is zeker geen goed idee)
Maar nu heb ik nog niet gekozen. Die Wesperlite is een van de goedkopere, maar ja, alles sommigen zoveel mee hebben zitten klooien, ben ik liever 30 euro meer kwijt voor iets betrouwbaar...

Hoi,
Het ideaal is dus een oude whisperlite. Die hebben een goede pomp en je haalt hem voor het vliegen gemakkelijk uit elkaar* in 50 stukjes die je verspreid over je bagage. Geen mens die daarin een brander herkent. De fles spuit je "Water Bottle"-blauw en doe je op de fiets. Je test de brander met wasbenzine, want die stinkt nauwelijks na. Nat afwassen kan echt geen kwaad als je de zaak niet vervolgens een maand vochtig opbergt - en dan nog.
Leon
*: let op de montagevolgorde van de pootjes om het centrale deel!

Benzinebranders hebben het voordeel dat bij ons bijvoorbeeld benzine makkelijk te krijgen is. Wel is het zo dat vooral juist het overal verkrijgbare gewone loodvrij niet echt gezond is. Dat moet je zeker niet binnen gebruiken. De andere risico's zijn explosiegevaar en eventueel ineens een heel grote vlam.
Je kunt zo'n multifuel brander ook op "ouderwetse" petroleum stoken. Dat geeft veel minder ongezonde afvalgassen, en is minder explosiegevaarlijk. Het nadeel is dat petroleum bij ons niet heel makkelijk meer te krijgen is. In sommige derde wereldlanden is dat echter juist heel anders; daar is petroleum dan weer overal te krijgen, maar benzine niet.
Wil je de grootst mogelijke flexibiliteit dan is er van Primus een multifuel brander waar je ook gastankjes aan kunt hangen.
Wim

@ Leon: da's een goeie, om de Whisperlite uit elkaar te nemen en de fles een kleurtje te geven!

Petroleum is voor mij toch wel een laatste optie. Geeft minder warmte, een berg roet en bij het ontluchten van de fles, iets wat toch na elk gebruik moet gebeuren, krijg je spetterjes stank, waarvan je er altijd een paar mee inpakt. Loodvrije benzine is niet zo gezond, da's waar, maar als je buiten aan het koken bent vang je denk ik 100 keer minder rommel dan als je een uurtje rondwandelt in een stad.

Het spel om lekker met een benzinebrander om te gaan lijkt me een boeiender spel dan het spel om gastankjes te scoren ergens midden in Argentinië.

Een (benzine) brander zou ik nooit bij mijn handbagage stoppen. Ik neem aan dat als ze in de gewone bagage iets vinden dat niet in de haak is, dat ze naar de gate komen om het voor te leggen. Heeft iemand hiermee ervaring?

@ Karlien: je kunt ook nog overwegen om contact op te nemen met een outdoorshop in Santiago: http://www2.ing.puc.cl/~cseebach/mounta ... index.html. Als je er daar een kan kopen dan heb je een risicovlucht uitgespaard. Ga je hem ter plekke lekker uitproberen.

Erik.