door
Anouk74 » di 31 mar, 2026 12:28
Ik heb de andere reacties niet gelezen dus misschien dubbel.
Je vroeg wat mensen onderschat hadden. Wat ik zelf vooral niet moet vergeten als ik buiten Nederland fiets, is dat de afstanden vaak groter zijn voordat je weer wat tegenkomt waar je bijvoorbeeld water kunt bijvullen of weer wat te eten kunt kopen. Of waar je kunt slapen. Nederland is zo dicht bevolkt dat je altijd wel dichtbij een supermarkt of café bent, of een fietsenmaker of plek waar je even wat gereedschap kunt lenen. In het buitenland moet je meer rekening houden met wat je zelf al bij je hebt, echt genoeg water en eten, en gereedschap, en een powerbank.
Vooral in Frankrijk moet je goed rekening houden met de sluitingstijden van cafés en restaurants, tussen 15 uur en de avond is veel dicht.
En in Spanje buiten de steden ook wel.
Over Denemarken wordt vaak gezegd dat het "lekker plat" is, nou echt niet. Vooral de eilandjes zijn hartstikke heuvelachtig maar ook de weg naar Mønsklint bijvoorbeeld. En ik had vrijwel elke dag windkracht 5-6 in Denemarken.
Je zei dat je door de bomen het bos niet ziet, maar je hoeft natuurlijk niet alles binnen een jaar te doen. Je hebt hopelijk nog een heel leven voor je. Dus kies gewoon wat jou nu het leukst lijkt en volgend jaar (of over een paar maanden) weer wat anders.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van het Ruhrgebied, groener dan je zou verwachten, veel gave oude industrie met nieuwe bestemmingen zoals musea en cafés en conferentiecentra, of waar je helemaal op mag klimmen (te voet), en her en der ook schattige stadjes met vakwerkhuizen zoals Kettwig en Hattingen. Je kan het aan elkaar knopen met de Rijnroute of met diverse PanoramaRadwege in de regio, die wel heuvelachtiger zijn, zie bijvoorbeeld mijn (gravel)achtje rond Wuppertal en Essen:
https://obertop.wordpress.com/2025/06/2 ... many-2025/
Op mijn website kom je ook andere fietsvakanties tegen, door Denemarken, en langs de Loire met gravel-uitstapjes in de heuvels naast de Loire, enzovoorts.
Veel plezier!