avoesenek schreef: ↑ma 09 mar, 2026 21:38
... de Almotion banden ... Vandaag m’n derde lekke band door een stukje metaal. Heb ik met de Marathons zo goed als nooit meegemaakt.
Voor fietsvakanties met een flink offroadgehalte (zand, stenen) hebben wij altijd Mondials gemonteerd. Op één domme stootlek na hebben we met deze banden nooit een lekke band gehad.
Maar goed, zoals Bert al schrijft valt er weinig te beginnen tegen stukjes metaal. Niet voor niets worden kleine stukjes metaal gebruikt om bommen en granaten te vullen. Ik denk niet dat je om deze reden de Almotion kunt afschrijven.
... De Almotions waren een crime om te monteren; toen ze nieuw waren helemaal en nu nog steeds. De band van het achterwiel heb ik nooit goed gekregen, hij zit gewoon niet goed in de velg en dat voel je. Alles geprobeerd hoor! ...
Wat heb je dan geprobeerd? Lukte het niet met zeepsop?
En als het monteren dan zo moeilijk ging, waarom heb je ze gehouden? Ik vraag dit omdat ik zelf niet op fietsvakantie zou gaan met lastig te (de)monteren banden. Soms moet je dan het verlies nemen; het leven is niet perfect.
Zo heb ik in het verleden te strakke tubeless-banden (van een racefiets) vervangen na een lekke band onderweg waarvan me het (de)monteren veel te veel moeite kostte. Dat kostte me wat geld, maar daarna fietste ik wel jarenlang met de geruststellende gedachte dat ik onderweg een binnenband eenvoudig kon vervangen.
Verder is het niet goed passen van een band om een velg niet zonder meer aan de band te wijten. Soms heb je gewoon pech met de band-velgcombinatie. That's life.