Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veerboten Scandinavië - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Veerboten Scandinavië

Ave schreef:
zo 08 mar, 2026 10:33
Eén correctie: Scandinavië is beslist niet Calvinistisch. De leer van Calvijn kreeg daar geen voet aan de grond. De meeste kerken daar zijn Luthers.
Het kriebelde bij mij ook om er iets over te willen typen, heb het een paar maanden kunnen weerstaan. :innocent:
Want hoe demotiverend moet het wel niet zijn dan om dit "het koude, natte, dure en alcoholvijandige calvinistische noorden" op die wijze al uit te spreken naar jezelf toe. :wink: Sowieso zijn ze in Zweden/Noorwegen niet vijandig maar verstandig, wij Nederlanders noemen algauw iets betuttelend, alsof we zelf oh zo goed weten wat wel of niet verstandig is. :P
En inderdaad wat Ave zegt over calvinisme.. dat kwam meer voor in Frankrijk bijvoorbeeld.

Afijn.. Zweden is een prachtig land, met een meer dan prima vriendelijk volk! Je gaat het daar naar je zin hebben.
Wil je een klein voorproefje? Bekijk Camping Coppens. Heel veel plezier in Zweden/Noorwegen met je fietstocht CarlW!
Dank voor je reactie. Ik voeg er nog maar even aan toe dat Luther bepaald niet vies was van een biertje. Én: dat alcohol in ons land het middel is dat de meeste slachtoffers veroorzaakt.
Dat alcohol er duur is wil niet zeggen dat men er niet van houdt :lol:
Korte veerboten in Noorwegen kan je vziw altijd gewoon op de bonnefooi nemen. Langere overtochten zoals Hirtshals-Kristiansand of Travemünde-Trelleborg (zelf vorige maand nog genomen) zou ik wel minimaal 24h van te voren online boeken. Soms willen die nog wel eens vol zitten of heb je bv geen slaaphut meer die je erbij kan boeken. Duitsland<=>Zweden als dagboot kan ik enorm afraden, extreem saai en slaapverwekkend, en een nacht zonder bed op zo'n boot vind ik ook een afrader, in zo'n stoel slaap je voor geen meter.
alcohol
Als ik in Scandinavië ben neem ik me wel altijd (tot nu toe met succes) voor niet naar Systembolaget te gaan. Prima om even wat te minderen met alcohol, of bij uitzondering in een kroeg te drinken.
bast1aan schreef:
zo 08 mar, 2026 14:24
Korte veerboten in Noorwegen kan je vziw altijd gewoon op de bonnefooi nemen. Langere overtochten zoals Hirtshals-Kristiansand of Travemünde-Trelleborg (zelf vorige maand nog genomen) zou ik wel minimaal 24h van te voren online boeken. Soms willen die nog wel eens vol zitten of heb je bv geen slaaphut meer die je erbij kan boeken. Duitsland<=>Zweden als dagboot kan ik enorm afraden, extreem saai en slaapverwekkend, en een nacht zonder bed op zo'n boot vind ik ook een afrader, in zo'n stoel slaap je voor geen meter.
alcohol
Als ik in Scandinavië ben neem ik me wel altijd (tot nu toe met succes) voor niet naar Systembolaget te gaan. Prima om even wat te minderen met alcohol, of bij uitzondering in een kroeg te drinken.
Die boten van Duitsland naar Zweden maken vaak een tussenstop in Rostock wat de reis inderdaad onnodig lang maakt en dan is een hut wel fijn om er bij te hebben, zelf heb ik die altijd nog de dag ervoor geboekt.