Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets aankoop - Forum Wereldfietser

Fiets aankoop

Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen.
Wij fietsen steeds meer tijdens onze vakanties: tochten door Zuid- Limburg, Bodensee, Moezel...

Ik fiets nu op een Batavus Zonar, 57 cm
Shimano Alivio 3x9.
Ben 1:78 lang.(Vrouw)
Man fietst op Jan Jansen Millenium.

Nu heb ik een Koga world traveller op het oog van 2022.
Lichte fiets.
Frame maat is 59 cm.

Als ik de maattabel Koga bekijk dan zou 59 cm te hoog zijn.

De nieuwe Kogas zijn veel zwaarder.
Aangezien wij trekken met de caravan is een lichte fiets fijn .
Wat is jullie ervaring? Kan iemand mij advies geven over de maat?
1. framematen zijn specifiek voor elk merk. Er is geen universeel maatsysteem.
2. Als je lekker op de Zonar zit, waarom veranderen? Zo niet, al een kortere stuurpen, stuur met meer buiging, o.i.d. geprobeerd, zadel verschoven, enz.?
Aee schreef:
za 28 feb, 2026 17:46
Ik fiets nu op een Batavus Zonar, 57 cm
Shimano Alivio 3x9.
Ben 1:78 lang.(Vrouw)
Man fietst op Jan Jansen Millenium.

Nu heb ik een Koga world traveller op het oog van 2022.
Tweedehands zakt zo'n Jan Janssen vaak best rap in prijs ten opzichte van een Koga, zeker als je geen nieuwe koopt kun je een prima koop doen door er een tweede naast te zetten.

Neem dan een relatief modern exemplaar, dan kun je lekker brede banden kwijt. Met goed zoeken en een beetje geluk koop je dan een tweedehands Rohloff Jan Janssen voor de prijs van een tweedehands derailleur Koga. En heb je een hoop fiets voor je geld. Geldt ook voor andere wat minder bekende kwaliteitsmerken zoals bijvoorbeeld een Avaghon.
Als je nog geen schijfremmen blieft wel Magura. Dan is een Rohnin van Jan Janssen met Rohloff best een mooie koop zijn ze staan weleens te koop hier en daar.

Mocht je bijvoorbeeld nieuw willen, de Decathlon heeft ook een reeks fijne touring fietsen. Althans dat vind ik zelf want heb er sinds een tijd eentje.

Een Stevens Duits merk is op zich ook nog weleens interessant afhankelijk van wat je wilt.

Vind de WT op zich best een mooie fiets echter nieuw en tweedehands best kostbaar.
Die Koga oude model is een mooie fiets inderdaad. Vorig jaar nog een proefrit meegemaakt was dan het oude model maar wel nieuw. Werd in 2025 nog geleverd, weet niet zeker of die classic nu ook nog wordt verkocht.

Jan Janssen Ronin zelf eens naar gekeken maar kun je schijnbaar alleen proefrijden bij de fabriek. Heb ik destijds niet gedaan. De zit schijnt volgens een test nogal sportief te zijn. https://www.fietsactief.nl/2024/08/01/j ... en-rohnin/

Als je echter nu een goede en fijne fiets hebt zou ik die vooral houden. Voor waar je fietst zijn de versnellingen nu toch ook prima? Verder zie ik dat je de fiets meeneemt met de caravan. Vraag me af of je dan überhaupt wel een vakantiefiets nodig hebt, dan kun je ook iets anders kopen een hele lichte Specialized bijvoorbeeld.