door
GMS21 » za 28 feb, 2026 12:31
Ik ben naar de oude fietswereld terug gekeerd: van versnellingen naar singlespeed en daarna van vrijwiel naar vaste pion. Weg elke zoveel maand problemen en vervangingskosten.
Mijn kettingblad zit er nu 7 jaar op, dagelijks een 50 km. Af en toe omgedraaid om haaievinvorm klein te houden, tot dat niet meer hoefde, een kwart van de tanden afgebroken, intussen ook al jaren geleden.
Tandwiel achter zelfde verhaal. Alle tanden afgebroken, enkel nog lage vallei vorm over, maar de rollers grijpen nog steeds zoals hoort.
Spijts dus vast verzet van net onder de 3.
Het tandwiel zit met 6 inbussen vast op een remschijfmontage, en van het kettingblad heb ik indertijd de prul van bladbouten (met die onderbroken sleuf aan 1 kant) vervangen door gewone M10 bouten met tegenmoeren, steeksleutel 17 aan beide kanten.
Maar ik moet die dus al 5 jaar niet meer lossen...
Die "nieuwe fietswereld" is gewoon doe het zelf lastig maken en op kosten jagen.
Dat holle prul om orde enkele tientallen gram uit te sparen, dat is enkel nuttig om te zeuren in koersen door gewicht te verkleinen en elke km een seconde of zoiets te winnen.
Voor woonwerk, winkel, laat staan reizen met een boel bagage is die "win" zoveel als een kwart appel. Een sixpack 1,5 liter flessen weegt 9 kg.
Die "interne" bekabeling is enkel cosmetisch en bij problemen een boel gepruts / werk.
De fietswereld van op kosten jagen, is het geworden.
In de oude was het gestelde doel zolang mogelijk meegaan. Nu is het gestelde doel het omgekeerde.