Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietspompen: ik erger mij aan verkeert gebruik - Forum Wereldfietser

fietspompen: ik erger mij aan verkeert gebruik

Vandaag heb ik een aardig staaltje gezien van verkeerd gebruiken van een fietspomp.

De meeste pompen zet je tegenwoordig met een hendeltje om het ventiel vast. Goed, dan betekend dat dit hendeltje los is als je het kopstuk van de pomp er opzet, en ook als je het kopstuk er af neemt.

Als je even goed nadenkt, gaat het rubbertje van een pomp door verkeerdelijk gebruik dus kapot.

Ondanks alles doen véél mensen dit verkeert, en dan moet met een pomp proberen mijn banden op te pompen waarvan het rubbertje volledig kapot is en langs alle kanten lekt... Ik haat deze situatie!

Ik snap eigenlijk geen *** van je verhaal ;)

Maar ik neem aan dat je zelf toch een pomp hebt? Dan hoef je geen kapotte van iemand anders te lenen.

sorry, ik zal niet erg duidelijk geweest zijn...

ik heb het dus over een hogedrukpomp in combinatie met een frans ventiel. In dit geval moet je het kopstuk aanspannen met hendeltje. Veel mensen vergeten dit hendeltje weer los te doen als ze gedaan zijn met pompen. Het rubbertje dat alles mooi gesloten houd, slijt hierdoor erg snel.

Resultaat is dat de pomp na enkele tijd gewoon zo lek is als een zeef (aan de kop)

Schlauch schreef:'Het was duidelijk genoeg.'
Wat was er mis aan die dunlopventielen, waarom moesten er nog andere bijkomen.
hier in België kennen wij enkel het frans ventiel. Mountainbike banden en ook wel goedkopere banden hebben soms nog een autoventiel.

grappig genoeg noemen wij "frans ventiel", "hollands ventiel"

Schlaugh,

Franse ventielen, zijn lichter en hebben een kleiner gaatje nodig in de velg, dus dat maak de velg sterker. Bovendien kunnen ze het ventiel niet eruit trekken :lol:

Wat het verkeerd gebruik van de pomp betreft? Tja, alles dat je verkeerd gebruikt kan stuk gaan. Ga bijvoorbeeld maar eens honkballen met de pomp :wink:
En is het rubbertje stuk? Ga met je kassabon naar je dealer en die heeft vast wel een rubbertje in een van zijn werkplaats-bakjes liggen. En anders wil hij hem vast wel bestellen.

Eric Schuijt schreef:Schlaugh,

Franse ventielen, zijn lichter en hebben een kleiner gaatje nodig in de velg, dus dat maak de velg sterker. Bovendien kunnen ze het ventiel niet eruit trekken :lol:

Wat het verkeerd gebruik van de pomp betreft? Tja, alles dat je verkeerd gebruikt kan stuk gaan. Ga bijvoorbeeld maar eens honkballen met de pomp :wink:
En is het rubbertje stuk? Ga met je kassabon naar je dealer en die heeft vast wel een rubbertje in een van zijn werkplaats-bakjes liggen. En anders wil hij hem vast wel bestellen.
ik geef je volkomen gelijk, maar ik wou dit toch maar posten omdat veel fietsers daar gelijk niet bij stilstaan. Op fietsvakantie heb je die fietsenmaker trouwens ook niet altijd om de hoek hé. :wink:

Otto, ik begrijp niet waarom je zegt dat sommige (goedkope) banden "nog" autoventielen hebben. Franse ventielen zijn inderdaad het meest geschikt voor racefietsen, maar voor een vakantiefiets vind ik autoventielen toch meer geschikt. Het is allereerst veel makkelijker, maar minstens zo belangrijk is dat je hier en daar niet anders dan binnenbanden met autoventielen kunt krijgen, en dat autoventielen toch iets sterker zijn. Voor onze vakantiefietsen ben ik vooral om die laatste reden helemaal over, en ik heb er geen moment spijt van gehad.
Wim
ottovds schreef:fietspompen: ik erger mij aan verkeert gebruik
En ik aan een verkeerD gebruik van d en t .':wink:

Zo hebben we allemaal wel wat :P

Groet,
Maurits

mens erger jullie niet :lol:

Dabedoeliek
:D

Groet,
Maurits
Schlauch schreef:De meeste hogedrukpompen (twee tot drie tot vier keer zo duur, in vergelijking met een normale pomp, met een manometer die je nauwlijks kunt aflezen, of een korte slang aan de bovenkant bevestigd, zodat de pomp zo omvalt) hebben een zogenaamde dubbele kop. Die zijn alléén geschikt voor een frans- of -autoventiel.
Voor wat bestreft dat omvallen geef ik je gelijk, maar voor wat betreft het aflezen van de manometer en het gebruik van het ventiel zit je er fors naast als ik aan mijn pomp denk. De manometer werkt goed en je kunt met de pomp franse ventielen en dunlopventielen met dezelfde aansluiting oppompen. Alleen voor autoventielen is een ander gat beschikbaar. De slang zit ook gewoon aan de onderkant bevestigd ( :?: )
Waarom kan ik de zo stellige zekerheden van jou zo vaak doorprikken Schlauch?
Leon

Je verhaal klopt niet Schlauch.... Laat ik nu ook zo'n hogedrukpomp hebben met een enkele kop.... Die werkt prima op zowel franse als dunlop ventielen. Ik gebruik hem voor franse ventielen. Wil je hem voor dunlopventielen gebruiken? Je draait de schroefring van de kop en zet het cylindrische (synthetische) rubbertje andersom in de kop en schroeft hem weer dicht. Dat werkt ook prima op de kinderfietsjes. De slang zit gewoon onderaan, de manometer is goed afleesbaar, het kunststof handvat zit er nog stevig aan, evenals het eveneens kunststof voeten"plankje"....
Helaas is het ding niet voorzien van een merknaam of enig ander identificatiemiddel. Een jaar of 7, 8 geleden gekocht bij een rijwielzaak in Meppel, aanbieding, ik meen me te herinneren dat hij negentien guldentjes of daaromtrent gekost heeft. En o wonder: het reserverubbertje dat er gratis bijgeleverd werd ligt nog ergens in een potje tussen andere (synthetische) rubberdingen.
Want als ik mocht vergeten middels het hendeltje de kop te ontgrendelen, krijg ik hem dus gewoon niet van het ventiel af :D

Mijn autoventielen heb ik geen problemen mee: benzinestation.... als ik er toch ben om te tanken :idea:

Vraagje aan Willem: Heb je de ventielgaatjes van de velgen van jullie vakantiefietsen uitgeboord tot gaten, of heb je velgen die standaard geschikt zijn voor autoventielen? Zo ja welke velgen mogen dat dan wel zijn? Rijden jullie op 26"? Dan kan ik er wel een aantal bedenken, maar 28"?

Wij rijden op 26 inch (plus 20 inch voor de bagagekar). Sommige velgen waren al direct geschikt voor autoventielen, andere moesten worden uitgeboord. De Mavic downhill velg op de tandem had een kuststof vulstukje dat je eruit kon halen. De Exal SP 19 van mijn nieuwe randonneur moest worden uitgeboord geloof ik (heb ik niet zelf gedaan). Kortom, het verschilt nogal. Voor de zekerheid heb ik nu wel altijd een speciaal alu vulbusje bij me (van 1 gram of zo) voor het geval ik ineens ergens alleen maar binnenbanden met frans ventiel kan kopen.
Op de racefiets gebruik ik wel franse ventielen, want daar wil je de velg niet verzwakken.
Wim