Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groot trekkingfiets frame gezocht (persoon 2 m lang) - Forum Wereldfietser

Groot trekkingfiets frame gezocht (persoon 2 m lang)

Hallo,

Ik zoek een groot frame om een fiets opnieuw op te bouwen. Ik denk aan een ouder koga globetraveller/worldtraveller/terraliner frame.
Ik heb hier (van een andere fiets) inmiddels best veel goede onderdelen: o.a. dragers, rohloffnaaf met spanner en cranckset. En ik wil graag met een ander frame een goede trekkingfiets opbouwen voor mijn zoon die deze zomer op pad wil.
Vanwege het inbouwen van de Rohloffnaaf gaat mijn voorkeur uit naar een aluminiumframe, maar misschien zijn er ook andere goede opties. De naaf moet nog ingebouwd worden in een nieuw wiel.
Het mag natuurlijk ook een volledige trekkingfiets zijn in een grote maat, maar het budget is niet enorm hoog (hij is nog student).
koekjes_op_pad schreef:
zo 22 feb, 2026 13:23
Vanwege het inbouwen van de Rohloffnaaf gaat mijn voorkeur uit naar een aluminiumframe, maar misschien zijn er ook andere goede opties.
Ook in staal en titanium is er genoeg moois te koop.
koekjes_op_pad schreef:
zo 22 feb, 2026 13:23
Het mag natuurlijk ook een volledige trekkingfiets zijn in een grote maat, maar het budget is niet enorm hoog (hij is nog student).
Kijk eens naar een goede fiets van een minder bekend merk. Zoals bijvoorbeeld Avaghon, van Herwerden, Jongerius, Snel of Vittorio. Genoeg moois te vinden als je de tijd neemt met zoeken.

Een mountainbike als basis nemen kan ook nog, kijk dan eens naar eerdere topics zoals bijvoorbeeld deze:

viewtopic.php?t=37009
Op Marktplaats staan een paar Snel Safari's in grote maten.
Degelijke stalen frames!
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... frame-67cm
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nel-safari
Dank voor de reacties.
Een mountainbike frame is mogelijk ook interessant, omdat er dan ook bredere banden op kunnen. Ik ben alleen totaal niet thuis in die framematen. Waar zou ik aan moeten denken voor een persoon van 2 meter. Hij is wel jong, dus een wat sportieve zit zal wel lukken.
Lange fietser hier (> 2mtr): ik wil je wel 1 advies geven: zorg dat je hem een goed passende fiets geeft. En ga niet zomaar af op de 'cijfertjes/maten' op de websites.

En hiermee bedoel ik dus ook: laat hem erop fietsen/testen/passen.

Niks is zo erg als als lange fietser te moeten rondrijden op een te kleine fiets. Dit verziekt je fietstocht best wel.

Succes met je zoektocht. Helaas is de keuze niet reuze zodra je de gemiddelde lengte van je medemens ontgroeid :)

en ja, ik spreek uit ervaring.
Ik vind het eigenlijk ook heel vreemd dat er aan de ene kant steeds meer lange mannen komen, maar dat de confectie-merken (om het zo maar even te noemen) daar eigenlijk niet heel erg op in spelen. Uiteraard kunnen maatframes zeker een oplossing bieden, maakt idworx ook een XXL-frame, maar de keuze is toch nog steeds erg beperkt.

Dus belangrijkste eerste stap is vooral een passend frame en testen!
Welnu.. zie hier de nieuwe revolutie! Groter en groots.

En dan is er ook nog WiND.
koekjes_op_pad schreef:
ma 23 feb, 2026 12:01
Dank voor de reacties.
Een mountainbike frame is mogelijk ook interessant, omdat er dan ook bredere banden op kunnen. Ik ben alleen totaal niet thuis in die framematen. Waar zou ik aan moeten denken voor een persoon van 2 meter. Hij is wel jong, dus een wat sportieve zit zal wel lukken.
Ken iemand van 205cm die is aan het kijken naar de MTB Rose Bonero XXL, lichaamslengte 200-212
https://www.rosebikes.nl/p/rose-bonero- ... hape=18908

Maar zoals hiervoor gezegd, proefrijden.
Sportivo Stelbent schreef:
ma 23 feb, 2026 16:43
Welnu.. zie hier de nieuwe revolutie! Groter en groots.

En dan is er ook nog WiND.
32" wielen is leuk, maar daar heb je nog niks aan als je frame te klein is :wink:

En Wind Cycleworks is idd een aanrader, rijd ik zelf ook op. :D