door
Aniphys » vr 20 feb, 2026 12:46
Dag 10 | 14 dec | Nong Khai – Ban Diam | 109.17 km | 24.71km/u
De dag begint grijs, maar gelukkig is het onweer voorbij. Ik fiets Nong Khai uit terwijl enkele laatste regendruppels op mijn lijf trachten te vallen. Ik maal er niet om want ik weet dat er snel beter weer op komst is. Mijn route loopt nu zuidwaarts, dwars doorheen het Noord-Isaanse platteland, ten oosten van de stad Udon Thani. De vlakke rit is wat monotoon tussen al die droge geoogste rijstvelden en occasionele palmbomen. Voorbij halfweg krijg ik weer een lekke band. Gelukkig had ik daags tevoor in Nong Khai een nieuwe reservebinnenband gekocht – deze keer met prestaventiel. Het euvel is dus snel verholpen. Ik voeg ‘reservebinnenband’ toe aan mijn mentaal shoppinglijstje.

- Het typische Isaan-landschap.
Mijn doel vandaag is red lotus lake te bereiken; een groot meer aan het stadje Kumphawapi. Het meer is populair omwille van de duizenden rode waterlelies (geen lotussen dus) die in de wintermaanden bloeien. Mijn timing zit dus perfect. De lelies bloeien enkel ’s morgens – na elven sluiten ze hun bloemen om de frêle blaadjes te beschermen tegen de brandende zon. Mijn plan bestaat erin om aan de oevers van het meer een hotel te zoeken zodat ik morgen de lelies in al hun ochtendglorie kan bewonderen.
Iets na drieën bereik ik Ban Diam, een dorpje aan de noordoostelijke oever van het meer, waar ik makkelijk een kamer vind in het bijna lege Ma Der Bua hotel. ’s Avonds zit ik alleen in het restaurant en bestel, ter voorbereiding op de excursie van morgen, gewokte lotusstengels met garnalen. Terloops vraag ik even aan het meisje dat mijn schotel brengt welk tijdsstip het best is om de lotussen morgen te gaan bekijken. ”Six a.m.” zegt ze droogweg, met geen grijntje ironie in haar stem. “OK,dat wordt dan weer vroeg opstaan”, denk ik bij mezelf.
’s Avonds kuier ik nog even langs de oevers van het meer, waar nog geen lotus zichtbaar is (die staan voornamelijk aan de noordwestzijde van het meer). Een boer loodst zijn kudde makke waterbuffels langs het meer. Mooi.

- De vertalingen op het mannentoilet zijn nogal... euuh... direct.

- De pier aan red lotus lake: hier lijkt een eenhoorn gekotst te hebben.

- Stairway to heaven, in de tuin van Ma Der Bua hotel.

- Avondlijke waterbuffelmigratie.