door
Aniphys » ma 16 feb, 2026 13:11
Dag 6 | 10 dec | Ban Phaeng – Ban Bueng Khan | 96.32 km | 22.64 km/u
Vandaag plan ik een minder lange rit zodat er voldoende tijd is om Phu Langhka National Park te bezoeken, een steenworp (10 km) van mijn hotel. De belangrijkste attracties van dit park zijn de NaKee Cave en de verschillende merkwaardige rotsblokken die op geschubde slangenkoppen lijken. Een waterval en viewpoint maken het af. Ik parkeer mijn fiets nabij de welkomstgebouw waar ik ook mijn toegangsticket koop. Ik kijk wat vertwijfeld rond en vind dan toch de start van de wandeling naar Nakee Cave. Ik stap gezwind over een kronkelend asfaltpad dat me tussen bamboebossen leidt. Een parkwachter aan de kant van de weg spreekt me aan in het Thais en maakt een soort verbodsteken met zijn armen. Ik behelp me met mijn vertaal-app en kom te weten dat het verplicht is een gids te nemen aan de ingang van het park. Oh! Terug naar af. Aan de gidsenkiosk vraag ik of ik een gids kan krijgen, hoeveel dit kost, en hoe lang de geleide wandeling duurt. De dame zegt dat het drie uur duurt, 500 bath kost en ze wijst naar een schattig oud dametje met roze trui, groen veiliheidshesje, legging, pruisisch-blauwe crocs, rugzak en expeditiehoedje die de begeleiding op zich zou nemen. Ik ben behoorlijk ongevoelig voor mode, maar dit doet toch een beetje pijn aan de ogen. Zo’n bejaardentour is niet wat ik in gedachten had – ik zou dan pas terug op de fiets zitten tegen de middag, waarna ik nog een kleine 100 kilometer zou willen rijden. Vertaal-appsgewijs vertel ik dat drie uur wat lang is gezien mijn geplande fietsrit. Daarop volgt een geanimeerd gesprek tussen de receptiedame en het gidsje, met veel gelach, ‘oooh’s’ en ‘aaah’s’ en ik kan nog net ‘hundred kiloooo’ onderscheiden, gevolgd door een ‘ooooh’ van het gidsje. Die laatste knikt vastberaden in mijn richting en de receptiedame laat me weten dat mijn gids de klus kan klaren in 2 uur. OK, dat maakt me benieuwd – ik stem toe. Ik smelt ook wel een beetje van de gulle vriendelijke glimlach van mijn nieuwe gids.
Wanneer ze van start gaat moet ik onmiddellijk mijn vooroordelen laten varen: ze stapt met forse tred bergop de jungle in. Schitterend. Hier en daar stopt ze, wijst ze me heel expressief dingen aan en geeft ze, voorzichtig voorovergebogen over mijn smartphone, uitleg aan mijn vertaal-app. Ze neemt ook foto’s van me bij de meest opvallende rotsformaties. Job well done! Het rotsige junglepad en steile laddertjes leiden ons naar een (bijna droge) waterval, een uitkijkpunt en Nakee cave – een kleine spelonk met een aantal religieuze beelden die minder indruk op me maken dan de natuurpracht eromheen. Op de weg terug vertel ik haar dat dat ze wellicht nog lang zal leven – beroepshalve heb ik veroudering bestudeerd ik heb studies gelezen waarin men vond dat lange levensduur gelinkt is aan de afstand bergop en bergaf die mensen dagelijks wandelen. Ze glimlacht vriendelijk maar is minder enthousiast dan ik had gehoopt. Misschien was het haar niet zo duidelijk. Niet erg.

- Mijn kleurrijke gids.

- Een boktor... dat vereist altijd een foto-stop.

- Reptielachtige rotsen in Phulangkha National Park.

- Dit is geen slang die in de knoop ligt met zichzelf, maar gewoon een boomwortel met tijdelijke orientatieproblemen.