Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw achterwiel en na 2 weken spaken spannen? - Forum Wereldfietser

Nieuw achterwiel en na 2 weken spaken spannen?

Ik kom net bij de fietshersteller vandaan en heb o.a. een nieuw achterwiel laten monteren.
Bij het weggaan laat de fietshersteller weten dat ik over ongeveer twee weken terug kan komen om te spaken te laten spannen. Thuisgekomen heb ik de spaken even gevoeld en ze zitten veel minder strak in vergelijking met het voorwiel.

Misschien een domme vraag maar waarom worden de spaken eigenlijk niet meteen gespannen en kan het geen kwaad om nu te gaan fietsen?

Je hebt mazzel met je fietshersteller!

Ik denk dat ie na-spannen bedoelt. Als je het wiel nu gebruikt dan gaan de spaken zich zetten. Dan is het goed je spaken na te spannen om zeker te zijn dat je een slagvrij wiel houd.

De spaken zijn dus (vast) wel (niet te vast) gespannen en je moet het wiel gebruiken om het goed na te laten spannen.

Succes!

Dat verhaal over na-spannen is een broodje aap.

Een wiel moet vanaf dag één correct zijn. Dat wil zeggen: juist gecentreerd, slagvrij en goed op spanning.

Een goed gemaakt wiel is volkomen inert. Dat wil zeggen "het geeft geen krimp" tijdens normaal gebruik. (Dus niet op stoepranden gaan knallen.)

Nieuwe fabriekswielen zijn veelal zéér slap gespaakt. Ik zet ze nog voor het eerste gebruikt lekker strak. Voorkomt een boel ellende.

Dan zal het wel een broodje spaak zijn en heb ik altijd slechte wielen gekocht ;-) en mijn wielen slecht gespaakt :roll:

Ik zou het geen broodje aap willen noemen. Spaken van wielen die in een fabriek (machinaal) gemaakt zijn moeten zich nog zetten en daarom moet je terugkomen na een tijdje. Een gewone fietsenmaker koopt zijn wielen meestal kant en klaar bij de grossier.

Groetjes,
Frank

Frank schreef:Ik zou het geen broodje aap willen noemen. Spaken van wielen die in een fabriek (machinaal) gemaakt zijn moeten zich nog zetten en daarom moet je terugkomen na een tijdje. Een gewone fietsenmaker koopt zijn wielen meestal kant en klaar bij de grossier.

Groetjes,
Frank
Ik ben het niet met je eens heb eens een filmpje gezien hoe wielen machinaal gespaakt worden met computergestuurde drukmeters en iedere spaak werd op de zelfde spaning gezet en als ik moet kiezen geef mij maar een fabriekswiel inplaats van een met de hand gemaakt wiel waar nog wel eens een foutje in zit.

zwartekees schreef:Ik ben het niet met je eens heb eens een filmpje gezien hoe wielen machinaal gespaakt worden met computergestuurde drukmeters en iedere spaak werd op de zelfde spaning gezet en als ik moet kiezen geef mij maar een fabriekswiel inplaats van een met de hand gemaakt wiel waar nog wel eens een foutje in zit.
Heb je zo'n "computer"gemaakt wiel al eens op een centerboog gezet om de slag te controleren. Ik wel. En dat laat geen ruimte voor twijfel. Handgemaakte wielen zijn niet alleen nauwkeuriger, maar ook een flink stuk strakker, als je het vak kent.

Frank schreef:Ik zou het geen broodje aap willen noemen. Spaken van wielen die in een fabriek (machinaal) gemaakt zijn moeten zich nog zetten en daarom moet je terugkomen na een tijdje. Een gewone fietsenmaker koopt zijn wielen meestal kant en klaar bij de grossier.

Groetjes,
Frank
Tuurlijk deugen machinaal gemaakte wielen niet. Maar ze moeten niet eerst een tijd gebruikt zijn om ze te corrigeren. Dat kan direct bij aanschaf al. Daarna kan je ongestoord rijden.

Ik heb het hier wel eens met de jongens van Santos over gehad. Zij zeggen namelijk dat al hun wielen met de hand gespaakt zijn. Is het waar of is het marketing? Of is het beide? Volgens Santos is de spaakspanning beter af te stellen met de hand dan met een machine.

Mijn idee is dat dat als een monteur een zware nacht heeft gehad, je een slecht wiel krijgt :lol: En ach, je fietsenmaker loopt toch altijd de spaken na neem ik aan? Ik heb wel eens een spaakmachine gezien op een vakbeurs waarbij een expert e.e.a. uitlegde. Erg indrukwekkend hoor. Het lijkt mij dat machinaal helemaal niet verkeerd is, maar ja iets dat met de hand gebouwd/gemaakt is, is in de ogen van velen beter. Is een baarmoederbaby beter dan een reageerbuisbaby? :lol:

Eric Schuijt schreef:...maar ja iets dat met de hand gebouwd/gemaakt is, is in de ogen van velen beter. Is een baarmoederbaby beter dan een regaerbuisbaby? :lol:
Ehm, zou dat laatste dan ook niet omgekeerd moeten zijn? :wink:

Sorry. :oops:

Groet,
Maurits

Ik vind e.e.a. nogal vreemd/verwarrend. Ik heb de fiets nieuw gekocht met zowel voor als achter een rigida exlorer velg 36 spaaks.
Het voorwiel is nog dezelfde en de spanning is merkbaar hoger in vergelijking met het nieuwe achterwiel (ook weer een rigida explorer).
Morgen maak ik nog een ritje en zal het wiel daarna afleveren bij de fietshersteller. Het is een gratis servicebeurt. Is ook pas de eerste keer dat ik een nieuw achterwiel heb gekocht want tot op heden kocht ik steeds een andere fiets dus ervaring met dit onderwerp had ik niet.

Thx voor de reacties... :)

Leuke verhalen allemaal.
Met de hand versus machine? Je hebt natuurlijk mensen die goed met de hand spaken en je hebt er die heel slecht met de hand spaken. Zo zul je ook wel machines hebben. Enige nuance zal dus wel een idee zijn misschien.
En de wetenschap dat een goed gespaakt wiel goed blijft is - als het al waar is, want mijn ervarig is anders - wel fijn, maar als consument zonder meetapparatuur kun je er niet gemakkelijk achterkomen of je wiel goed gebouwd is.
Feiten zijn voor mij dat veel wielen uit mooie winkels slecht gespaakt zijn* en verder, dat als je met het slappe handje al kunt vaststellen dat er erg weinig spanning op de spaken zit, dit waarschijnlijk ook wel zo zal zijn.
Dus als je spaken slap staan, doe er dan wat aan.
Groetjes,
Leon

*: bij een tocht in de Ardennen laatst (die waarbij Marco en Lisette nogal prominent aanwezig waren :D ) was er nog iemand die zijn LX-derailleur in de spaken kreeg. Hij had een nieuw wiel. Die derailleur had de fietsenman dus niet goed afgesteld. Van enige spaakspanning was ook geen sprake. Was wel een mooi wiel. was, want de spaken waren fors beschadigd door de derailleur.

Na mijn vierde achterwiel en mijn tweede voorwiel ben ik er achter:
Laat die locale fietseboer links liggen en zijn volgeveerde zwabberbakken maar aan tante Emma Leveren.
Wieltje meneer?
36 spaken a 1.= euro
Asje 40,=
Velgje 60,= (Blijkt naderhand een goedkoop rotding te zijn)
Levertijd? toch wel op veertien dagen rekenen levertijd materiaal een week
en die monteur die dit kan heeft dan net een paar dagen vrij dus dat kost ook een paar dagen.
En dan blijken er te lange spaken in te zitten en krijg je de spaken niet nagespannen
Die lokale fietse boer bouwt namelijk geen ervaring op met zwaar belaste wielen ( en Fietsen) hij kan dan wel lekker lullen maar dat heeft mij tot nog toe alleen maar geld gekost, pech en ergernis.

Ga naar een fietsenzaak die verstand heeft van trekkingfietsen, kost een paar stuivers meer maar je sta niet meer langs de weg een paar spaken uit te wisselen op het moment dat je dat echt niet leuk vindt.
Spaken naspannen ? niet nodig.
Extra vet in de lagers? is al gedaan.
Levertijd? Meneer we hebben er twee hangen, pak even een bak koffie dan haal ik er een uit het magazijn

Opa met zowel voor als achter een tandemas, voor 40 spaken en achter 48 !! als ik nu door een kuil ram kraakt alleen mijn rug en niet mijn fietsie.
Ik ben nu weer fluitend onderweg en heb weer vertrouwen in mijn spulletje.

Maurits schreef:
Eric Schuijt schreef:...maar ja iets dat met de hand gebouwd/gemaakt is, is in de ogen van velen beter. Is een baarmoederbaby beter dan een regaerbuisbaby? :lol:
Ehm, zou dat laatste dan ook niet omgekeerd moeten zijn? :wink:

Sorry. :oops:

Groet,
Maurits
Tot nader order ontwikkelen zogenaamde "reageerbuis"babies zich helemaal in een echte baarmoeder. Ik begrijp niet wat dit met spaken en wielen te maken heeft, maar dit terzijde.

Is een baarmoederbaby beter dan een reageerbuisbaby?
Voor meer details is er een ander http://www.ivf-site.nl/Forum/index.php Forum. :roll:

mijn vader had ook al een gebroken spaak na een paar weken
(koga Terra Liner 2002, gekocht in 2005, etalagemodel)

Tja Berre, ik ben dan ook kinderloos en ben zeker geen expert in het daadwerkelijk verwekken van kinderen :lol:

Een soort maagd dus. :cry:

[/quote]Heb je zo'n "computer"gemaakt wiel al eens op een centerboog gezet om de slag te controleren. Ik wel. En dat laat geen ruimte voor twijfel. Handgemaakte wielen zijn niet alleen nauwkeuriger, maar ook een flink stuk strakker, als je het vak kent.[/quote]

Door robots gemaakt dingen zijn altijd beter omdat robots niet kunnen rommelen :? . Echter, de fietswielen vormen de bekende uitzondering :shock: op de regel. Je kan zo'n wiel prima door een automaat laten bouwen maar (tot op heden) is de finishingtouch van een ervaren spaker nodig om een wiel te perfectioneren.

Perfect wil zeggen dat de spaken maximaal (door de velg te verdragen) strak :x staan en (dus) geen nastelling meer nodig hebben :lol: . Als je spaken (bij gewoon gebruik) moet nastellen wil dat zeggen dat dat wiel nooit goed gespaakt geweest is, simpeler is het niet :oops: :idea: .

Als leek/consument ben je overgeleverd aan de (on)eerlijkheid van de leverancier.
Als de firma Santos uit Sassenheim verklaard de fietswielen met de hand te spaken kunnen en moeten we daar dan van uit gaan.?
Eric Schuijt heeft zo zijn twijfels hierover. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Als een fabrikant iets beloofd en in de praktijk niet nakomt dan prijst ie zich zelf toch uit de markt. Of niet soms.
Zijn er harde bewijzen dat een fietsenfabrikant (welke dan ook) iets beloofd zonder dit na te komen.
Laat mij en vele anderen dit dan even weten.
Bvd.

Tokkelaar schreef:Als leek/consument ben je overgeleverd aan de (on)eerlijkheid van de leverancier.
Als de firma Santos uit Sassenheim verklaard de fietswielen met de hand te spaken kunnen en moeten we daar dan van uit gaan.?
Eric Schuijt heeft zo zijn twijfels hierover. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Als een fabrikant iets beloofd en in de praktijk niet nakomt dan prijst ie zich zelf toch uit de markt. Of niet soms.
Zijn er harde bewijzen dat een fietsenfabrikant (welke dan ook) iets beloofd zonder dit na te komen.
Laat mij en vele anderen dit dan even weten.
Bvd.
kan het niet zijn dat meneer van de productiehal bij Santos een beetje slordig is geweest? handgemaakt is beter, maar alleen als het goed is gebeurd hé...