door
Aniphys » zo 15 feb, 2026 10:02
...
Lange rechte banen met brede zijstrook nodigen me uit lekker hersenloos door te trappen. Al gauw zie ik langs de kant van de weg de eerste dino’s uit het struikgewas tevoorschijn komen. Zowat elke halve kilometer staat er eentje langs de wegkant opgesteld. Ach ja, dit moet een aankondiging zijn van het dinosaur footprint museum. Ik herinner me mijn Google zoektocht naar ‘things to do’ in deze buurt. Enkele jaren geleden zijn bij de voorbereidende werken van een bouwproject rotslagen gevonden met honderden voetafdrukken van dino’s en krokodillen. De werken werden stilgelegd en de overheid heeft de grond beschermd en een nieuwe bestemming gegeven: het dinosaur footprint museum. Als fossielenjager tijdens mijn kindertijd maakt dit me wel nieuwsgierig. Ik beslis een kijkje te gaan nemen. Het domein lijkt verlaten. Terwijl ik mijn fiets parkeer naast het huisje op het domein komt een oude man naar buiten. Ik vraag of het museum open is en hij knikt – het blijkt de conservator te zijn. Bij het tekenen van gastenboek krijg ik plots medelijden met hem: de laatste gast was hier drie dagen geleden; die daarvoor meer dan een week terug. Ik hoop dat die man geen bore-out krijgt of heeft. In het huisje staan een hele reeks educatieve posters opgesteld en ik krijg uiteraard een persoonlijke rondleiding. De man spreekt geen Engels en alle posters zijn in het Thais opgesteld. Ik neem mijn smartphone en begin de eerste poster te lezen met Google Translate. Om mijn interesse te tonen maak ik af en toe een ‘aaaa’ en ‘oooooh’ met de bijhorende goedkeurende gelaatsuitdrukking. Dat mist zijn effect niet. De man begeleidt me van poster tot poster. Ik lees ze a-lle-maal, van A tot Z. Het zijn er veel. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat het echt wel interessant en verduidelijkend is. Ik meen te mogen beweren dat ik nu wel wat expertise in huis heb inzake dinosauruspootafdrukken. Tijd voor het echte werk: de man leidt me naar een rotsformatie onder een beschermend koepeldak. Hij blijft bij een pootafdruk staan en wijst. Waarop ik een goedkeurende onder-de-druk-zijnde ‘oooh’ laat horen. Dit werkt aanmoedigend, want hij wijst me werkelijk elke pootafdruk aan en wacht op mijn ‘oooh’ bevestiging. Het is een lange rotsformatie – maar ik ben blij dat ik het heb gezien. Ik klim op mijn fiets en de man zwaait me glimlachend uit. Hij kan alvast weer enkele dagen bekomen tot de volgende bezoeker langskomt.

- Wat ruist er door het struikgewas? Opgelet voor overstekende dinosauriers!

- De dino's hebben een goede indruk op mij achtergelaten (pun intended).

- De hele dinosauruspromenade is overdekt om erosie tegen te gaan.
Mijn slaapplaats voor deze avond ligt vast. Niet zozeer omdat ik al op voorhand iets heb geboekt, maar tijdens mijn digitale voorbereiding vond ik op Google Maps ‘JB Resort’ in Ban Phaeng. Dit verblijf heeft een terras met zicht op de rijstvelden die ’s nachts vol vuurvliegjes zitten. Een feeëriek schouwspel. Ik ben er me van bewust dat het huidig droog seizoen niet optimaal is om die flikkerbeestjes te zien, maar ik zou er toch wel een paar moeten kunnen vinden. De avond in JB resort blijkt geen groot succes: de weg ernaartoe ligt helemaal opengebroken, het restaurant van het resort is dicht (dat wordt dus Seven Eleven food), de zonsondergang die ik plan mee te nemen op het terras mis ik door een kleine inschattingsfout, en van de vuurvliegjes is er geen spoor te bekennen. Slapen dan maar.

- JB resort - observation deck. De zon die ik niet heb zien onder gaan en de rijstvelden zonder vuurvliegjes. :-(