Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis Peru-Patagonia /vraagjes - contactpersonen gezocht - Forum Wereldfietser

Fietsreis Peru-Patagonia /vraagjes - contactpersonen gezocht

Hallo,

na een rondvraagje op het algemeen forum staat m'n besluit vast - deze winter nog vertrek ik voor een fietreis door Zuid-Amerika. Geen nieuwe route, wel een door velen befroefd concept, nl. van Peru of Bolivië tot het uiterste zuidelijke puntje. Ik zou graag eind oktober, begin november vertrekken en 5 à 6 maanden onderweg blijven, dus echt goed voorbereiden zit er niet in (en ik moet tegen dan ook nog verhuizen en wat verbouwingswerken doen). Ik hoop daarom beroep te kunnen doen op jullie voor me op weg te helpen. Hier komen ze:

1. In eerste instantie zou ik graag eens in contact komen met mensen die deze reis recent hebben gemaakt - samen eens over de kaarten hangen, contacten en goede adresjes verzamelen, e.d. meer. Ik kan me in heel België verplaatsen, Nederland is misschien net iets te ver (maar via mail kan natuurlijk ook)

2. Een belangrijke beslissing is het vertrekpunt - moet ik nu nemen want ticket boeken wordt hoogdringend. Daarom: wordt er in de periode november - april vnl van Noord naar Zuid gefietst of omgekeerd (ivm overheersende winden, klimaat, toestand wegen e.d.). Indien het N-Z wordt twijfel ik nog tussen Lima en La Paz - heeft het stukje Peru een grote meerwaarde? Ik heb zelf wat twijfels over Peru als startland - is het niet juist het zwaarste (klim)werk dat zich daar bevindt? En dan praktisch: terugvliegen doe ik wslk vanuit Buenos Aires, is het beter/goedkoper om ook de heenreis naar ginder te vliegen en dan via extra vlucht naar La Paz/Lima te gaan of zijn twee afzonderlijke tickets beter. Hoe deden jullie het?

3. Bestaat er geen website met een duidelijk overzicht van alle potentiële routes en de afwegingen die een reiziger er bij moet maken, alternatieven en info over bv. saaie/gevaarlijke stukken die je beter met de bus neemt (ik ben geen purist)? Ik kan vooral genieten van onverharde wegen, desolate landschappen - een echte klimmer ben ik niet, dus de hoge passen vermijd ik liever (tenzij ze noodzakelijk zijn voor bv. een prachtige hoogvlakte).

4. En dan de technische vraagjes - ik reis tot nog toe steeds met een 28" trekkingfiets (eerst Wheeler, nu Giant Expedition) met Deore groep, tubusdragers en Schwalbe Marathon XR banden en dat lukt voorlopig wel aardig. Alleen ben ik nog niemand tegengekomen op het www die met 28" in Z-Amerika fietst. Is dit haalbaar of raden jullie het me echt af (dan heb ik natuurlijk een probleem)? Ook heb ik tot nog toe geen noemenswaardige pannes gehad (op de klassieke bagagedragerbreuken na (ik had toen nog geen tubus) - zelfs geen platte band op 3000 km Australie en 1000 km Marokko!) - maar dat kan natuurlijk wel eens veranderen. Ik ben geen top-technicus en kan wel spare onderdelen meenemen maar moet er natuurlijk iets mee kunnen doen. Info op het net vind je hier wel over, maar 't zou altijd leuk zijn als iemand uit de buurt (lees België) me eens kan initieren in de Zen van het fietsonderhoud (fiets bekijken, en overlopen wat er tijdens zo'n lange trip allemaal kan mis gaan). Ik dacht dat de fietsenmaker me hier wel mee zou kunnen helpen, maar helaas hebben zij die terreinervaring niet - hier is die zeker wel aanwezig.

Ik weet het, sommige vragen zijn wel al eens gesteld - misschien iets te lang geleden om up tot date te zijn (hoe staat het bv met de toestand van de Carretera Austral) en toegegeven - ik denk dat sommigen gewoonweg zo veel weten of uit eigen ervaring kunnen spreken dat mijn reisplan op deze manier vlotter en duurzamer op poten kan gezet worden.

Alvast bedankt,
Groeten,
Freek

ad 1. Ik heb met mijn vriend vorig jaar in Argentinië en een stukje Bolivia gefietst. In zuid-noordrichting van pakweg Valle de la Luna (P.N. Ischigualasto) naar Llica (zoutvlakte van Uyuni). Zie site. Woonachtig in Rotterdam, maar je kan mailen of bellen (eerst mailen).

ad 2. Bedenk dat La Paz op 4000 m ligt. Hoogteziekte is een reeël en serieus te nemen probleem, zeker als je een forse inspanning gaat verrichten. Van Peru weet ik niets, maar je kan overwegen op Lima te vliegen en dan snel per bus de drukke stad uit te gaan, bijvoorbeeld naar Arequipa en van daaruit langzaam naar de hoogvlakte stijgen en acclamatiseren.

ad 3. Er zijn niet heel veel wegen door/langs de Andes, dus het aantal keuzemogelijkheden is overzichtelijk. Om zware (maar ook mooie) stukken in Bolivia te mijden kun je overwegen een stuk met de trein te doen tussen Oruro en Villazón. Maar sla de zoutvlakte van Uyuni niet over; dat is een unieke fietservaring.

ad 4. Wij hebben ook met 28 inch fietsen gefietst, afgemonteerd met LX en LX/XT mix. Dat gaat best, hoewel dikkere banden wel winst zou zijn geweest. Monteer de dikste die erop passen. XR is een prima keus. Houd er rekening mee dat reserve-onderdelen voor 28 inch moeilijk verkrijgbaar zijn (voldoende binnenbanden en een reservebuitenband mee). Een fietsreparatiecursus is beslist een aanrader en zelfs vanuit België een reis naar Kiel-Windeweer waard, hoewel er vast ook in België dergelijke cursussen worden aangeboden.

Thanks Liz

a1. Zoek ik zeker eens uit
a2. Begrijp ik je goed dat in La Paz aankomen eigenlijk om problemen vragen is? Kan je daar bv. niet de noodzakelijke acclimatisatie doen door er eerst een weekje rustig te luieren of is de langzame klim naar 4000m de enige en beste remedie?
a3. Die zoutvlakte overslaan? Ik denk er niet aan... het lijkt me de absolute max
a4. Fijn te weten dat het niet allemaal 26 inch fietsen zijn die deze route trotseren ;-) In België zijn misschien wel van die cursussen, ik hoop alleen maar dat er nog zijn voor m'n vertrek. Belgen hier op het forum mogen me altijd iets laten weten. In het andere geval biedt de stoomcursus van 6 en 7 oktober misschien wel soelaas

Freek
Nog even een extra vraagje - welke inentingen zijn nodig voor traject Lima-Ushuaia?

Hondsdolheid - Misschien niet écht nodig, maar ben je gewoonweg niet meer op je gemak met een inenting? Weet iemand de minimumperiode voor de drie prikjes - ik vertrek immers binnen een dikke maand

Gele Koorts - eigenlijk niet nodig voor waar ik kom - maar moét je het bewijs van inenting niet kunnen voorleggen aan de grenzen?

Hepatitis en Buiktyfus - nodig?

Freek

Rabies kan volgens mij precies in een maand. Je moet er dan echter wel zo snel mogelijk mee beginnen.

Gele koorts wordt volgens mij wel aangeraden, is ook maar 1 prikje en kost maar 25 euro.

Hepatities A is zowizo aan te raden. En tegenwoordig raden ze iedereen ook Hepatites B aan, hier heb je ook 3 prikken voor nodig en een verkort traject zou in een maand moeten kunnen lukken.

Buiktyfus wordt ook aangeraden en kost ook ongeveer 25 euro!

Ik zou zo snel mogelijk even een afspraak maken!

In mijn inentingenboekje staan DTP (=difterie, tetanus, polio), gecombineerde Hepatitis A&B, rabiës, en een mantoux-prik vóór en na de reis om te checken op TBC. Tussen de eerste en de tweede hepatitisprik zitten drie weken, dus ook daar kun je nog snel mee beginnen. De derde heb ik na de reis gehaald, waardoor de bescherming extra lang meegaat.

Gele koorts is niet verplicht in Argentinië en Bolivia. Gele koorts wordt door muggen overgebracht die zich niet boven de ca. 1800m ophouden. Als je in Bolivia op de hoogvlakte blijft is het niet nodig. Ik weet niet hoe het met Peru zit.

Hallo Freek,

Voor mij is het een tijdje geleden dat ik in Peru, Bolivia, Argentinie en Chili was, maar misschien kan ik je toch behulpzaam zijn.

Peru zou ik voor geen geld in de wereld overslaan. De route van Cuzco naar La Paz, langs het Titicacameer is zeer indrukwekkend, mooi, veel te zien en ik heb er veel vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet. Als je in Lima wilt starten ben je wel eerst 2 weken onderweg daarheen. Overigens is Lima niet zo'n vriendelijke stad om daar te starten met fietsen, snel weg daar! Een alternatief is dat je verder doorvliegt naar Cuzco. Misschien neem je van Lima de bus naar Nazca, en fiets je daar de Andes in. Om boven te komen heb ik ongeveer 3 dagen nodig gehad. In La Paz beginnen is niet zo'n goed idee. Als je last van hoogteziekte krijgt helpt luieren niet! Dan moet je zo snel als het gaat daar weg!

Als je van zuid naar noord wilt fietsen heb je het ook niet echt makkelijk. In Patagonie heb je last van drie dingen: wind wind en wind. De wegen zijn er goed zolang je niet de pech hebt dat er net een Nivelador voorbijgekomen is. Dat is een machine die de weg "glad" maakt. Wat achter blijft is een mulle piste die zwaar te fietsen is. Kortom is het een kwetie van smaak: bewaar je Highlights voor het einde of begin je ermee.

De Carretera Austral was in een goede toestand. Ook in het Argentijnse meren gebied kom je geen al te slechte wegen tegen.Op de "Gringo Trail" (Cuzco-La Paz) waren een paar erg slecht stukken, maar ik denk dat heel de route inmiddels geasfalteerd is.

Ik was zelf met een ATB onderweg. Banden was geen probleem, velgen echter wel. Maar ik ben geen rustige afdaler. Als je het kalm aan doet gaat het met 28" prima.

Met vriendelijke groeten,

Toine

Hee Freek,

Ook voor mij was het een hele tijd geleden (zo'n 12 jaar) en bovendien in een periode dat ik niet fietste. Maar wil je wel meegeven dat je Salar de Unyuni in Bolivia beslist niet moet overslaan.

Op het nazomerweekend is trouwens een lezing geweest van twee fietsers die net teurg waren. Rinnert en Astrid geloof ik.

Veel plezier met plannen! 8)

28" in Z-Amerika
Wij hebben er op gelet maar geen 28" tegengekomen in Peru.
Verder is daar alles te kopen (in de grotere plaatsen) Shimano is daar net zo gewoon als hier of je nu Deore, LX of XT wilt, ze hebben het en is nog goedkoper ook.

Wij reden ook met Schwalbe Marathon XR een reserve vouwbandje mee en een paar binnenbanden, niet nodig gehad maar wel een must.
Mijn advies neem het hoog nodige mee maar niet te veel, neemt alleen plaats in en het gewicht!!!


Grtz Bob