Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of Pinion c12 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff of Pinion c12

peRiekele schreef:
zo 08 feb, 2026 22:06

Je eerste regel luidt: 'Als de keus bij de 12 blijft dan zou ik zou ik de Rohloff kiezen'. Maar zeg je in je laatste opmerking eigenlijk niet dat een de 1ste versnelling van de c12 (beduidend)? lager is dan de 1ste bij Rohloff? Mijn wielmaat is 29x2.0 en mijn banden worden Schwalbe marathon almotion 50-622.
Nee, dat ligt er maar net aan welke twee tandwielen je kiest. Het tandwiel wat aan de buitenkant van je Pinion versnellingsbak zit en het tandwiel wat op je achterwiel zit. Door daarmee te variëren kun je de eindoverbrenging aanpassen. Bij bijvoorbeeld Santos en Avaghon kun je die tandwielen zelf kiezen, bij ToutTerrain vast ook wel. Zo niet, even vragen aan je dealer. Bij Rohloff lekker zo licht mogelijk kiezen, bij Pinion zou ik zelf net iets lichter gaan dan de limiet van Rohloff, maar da's ook deels een persoonlijke keuze.

Een Pinion 12 zou ik zelf niet adviseren op een vakantiefiets omdat ik de stappen tussen de versnellingen te groot vind. Lastig is wel om dat te merken in een plat Nederland zonder bagage. Juist met bagage in heuvel- en bergachtig buitenland zul je daar het verschil van merken.

Wanneer ik bijvoorbeeld wel een Pinion 12 zou adviseren:

- Als je er electronisch mee wil schakelen, dat kan voorzover ik weet met een Pinion 18 niet
- Met hulpmotor, die kan je helpen met trapondersteuning als je stappen tussen de versnellingen toch te groot zijn
- Op een fiets zonder bagage zoals bijvoorbeeld een woon-werkfiets of een mountainbike zonder bikepacking doel
Bij Rohloff van de site gekopieerd:

Om overbelasting van het aandrijfsysteem te voorkomen, mogen bepaalde kettingverhoudingen (factor 1,9) niet worden onderschat. Dit zijn: 40/21, 36/19, 32/17, 30/16, 28/15.
De laagste versnelling van de Rohloff SPEEDHUB 500/14 komt overeen met een 22/40-tandwielverhouding op een derailleursysteem. Grotere kettingbladen kunnen zonder beperkingen worden gebruikt.

22/40 op een derailleurfiets is een erg klein verzet. Het zal best dat je met een Pinion nog een kleiner verzet kunt fietsen maar daar zie ik het nut niet van in op een vakantiefiets.
Wij fietsen met 38/17, nog niet eens het kleinste verzet volgens Rohloff, en daarmee komen we bijna altijd boven. Een enkele keer moeten we een stukje lopen.
Bezwaarlijker vind ik de grotere stappen tussen de versnellingen bij de Pinion 12 t.o.v. de Rohloff. Daar heb je de hele dag last van en van een stukje lopen maar af en toe.
Monteer kortere cranks? Scheelt ook iets. 🤪
Heb met Pinion 12 gefietst na jaren met Rohloff onderweg te zijn geweest en vond de iets grotere stappen totaal niet hinderlijk.
Wat wel bleek was dat ik toch steeds net iets gemakkelijker bovenkwam dan mijn lief met Rohloff en, niet geheel onbelangrijk, zonder dat constante "koffiemolen" geluid, wat op den duur zeker midden in de volle natuur zo af en toe toch wel op je zenuwen begint te werken...
Nu een tevreden 1.18 gebruiker, iets vaker schakelen maar je kunt dan ook wel héél fijn je ideale cadans tunen!
"koffiemolen"
Ik hoor het niet meer :D .
Ik zou zeker gaan voor de Rohloff. Ik vind de stapjes daarvan perfect voor een vakantie fiets met wat (12-15 kg) bagage. Ik blijf met dikke 26 inch banden nog net iets boven de Rohloff grens, en dat is perfect. Mijn bezwaar tegen de Pinion bakken is dat ze zo breed zijn, en dat de interne weerstand (in elk geval bij de 18 versnellingen versie) toch wat hoger is dan bij Rohloff.
Q factor van mijn Patria met Rohloff is groter dan van mijn Santos met Pinion, dus dat klopt niet. De weerstand voor zover aanwezig vind ik te verwaarlozen, dan moet je regelmatig een andere referentie hebben wil je überhaupt kunnen vergelijken. Eigenlijk weet je na 1 rit niet beter. Factoren als bagage, tegenwind, kleding, stijgingspercentage zijn vele malen meer belangrijk.
Verder blijf ik vinden dat Rohloff luidruchtig is en veel te vaak last heeft van lekkage, ik snap niet dat ze daar niets aan kunnen doen.
Bij een fiets met Rohloff naaf is de Q niet afhankelijk van de naaf maar van de crankset. Die is bij Pinion natuurlijk onderdeel van de versnellingsbak, maar bij Rohloff kies je zelf. Ik heb persoonlijk een grote hekel aan een hoge Q, en wil niet als een eend op mijn fiets zitten, en heb dus slanke TA Zephyr cranks met een lage Q. Maar smaken kunnen en mogen verschillen. De weerstandsverschillen zijn gemeten, wat je daarvan vindt mag je natuurlijk ook zelf weten. Het lawaai van een Rohloff naaf hangt erg af van het frame: een alu frame met dikke buizen is een flinke klankkast, terwijl mijn stalen m-gineering met uiteraard wat slankere buizen volledig geruisloos is, op de zevende versnelling na.
De stappen en het bereik van de Rohloff naaf (bij een keuze voor een licht verzet) sluiten wat mij betreft perfect aan bij de behoeften van de fietsreiziger. Daarentegen is wat mij betreft de 12 versnellingen Pinion niet geschikt voor een reisfiets. De 18 versnellingen naaf is dat wel, maar afgezien van mijn boven genoemde bezwaren is hij iets van een kilo zwaarder en flink duurder.
De Q-factor blijft een leuke discussie. Ik spreek regelmatig mensen die er van gehoord hebben op een forum als dit maar zodra ze een Pinion fiets rijden merken ze er in 99% van de gevallen niks van. Ik denk dat een fiets vooral de X-factor moet hebben.
Wat dat betreft rij ik nog het lekkerste op mijn oude Engelse racefiets met een 120 mm achternaaf en TA Pro5vis cranks.
John Jongerius schreef:
zo 08 feb, 2026 21:48

Opzich is dat geen slechte naaf (beter als een huismerk naaf) maar de opvolger H3r is wel al een stuk beter. De H2 naven zie ik wel wat vaker terug in onze werkplaats als de Hope Pro 4 en de Hope Pro 5 naven.

Ik ben zelf vooral fan van naven met een stalen body.
Wat zijn dan een beetje de kenmerkende kwalen die je voorbij ziet komen omtrent deze H2 naaf?
John Jongerius schreef: De Q-factor blijft een leuke discussie. Ik spreek regelmatig mensen die er van gehoord hebben op een forum als dit maar zodra ze een Pinion fiets rijden merken ze er in 99% van de gevallen niks van. Ik denk dat een fiets vooral de X-factor moet hebben.
Ik kom zelf van een Nexus 7 af waarvan gezecht word dat deze zwaar trapt.
Eerlijk gezegt heb ik zelf hier nooit bij stil gestaan en dus eigenlijk ook dan niets van gemerkt.
Nu al bijna 10000km op een P18 gereden te hebben, vind ik het heerlijk rijden en merk ik ook niks van zwaar of loch trappen.
Tenzij je in de 18de versnelling met 25 cadans probeert te trappen natuurlijk.

Kijkent naar mijn eigen rijstijl zit ik in plat Nederland voor 90% in de 12de of 13de versnelling met een continue cadans van 65 aan 70, ongeveer 19 aan 23 km/h.
Een voormalig medewerker welke ik sprak van BikePro trapte met zijn Santos P18 ook een 70 cadans en was er okk zeer tevreden over, ik heb er overiggens zelf ook nog even een stukje mee mogen trappen maar het gaat als de brandweer.
Wim schreef:
do 12 feb, 2026 14:46
Ik blijf met dikke 26 inch banden nog net iets boven de Rohloff grens, en dat is perfect.
Met 26 inch wielen en laag vertand kun je 'm heerlijk traag maken zo'n Rohloff ja. Niet voor iedereen dat hele lage verzet, maar ik vind het heerlijk zo'n klein koffiemolentje als laagste.
Wim schreef:
do 12 feb, 2026 14:46
Mijn bezwaar tegen de Pinion bakken is dat ze zo breed zijn, en dat de interne weerstand (in elk geval bij de 18 versnellingen versie) toch wat hoger is dan bij Rohloff.
De C-line met onder andere de C1.12 is wel wat smaller dan de P-line met onder andere de P1.18.

En ach, je ziet veel merken bij Rohloff met 73mm bottom bracket en mountainbike cranks al flink de breedte in gaan, terwijl jij daar met je ongetwijfeld 68mm en je cranks maximaal naar binnen daar vast al wat verschil pakt.

Met jouw kettingaandrijving kun je ook nog wat kettinglijn naar binnen smokkelen als je dat zou willen voor je Q-waarde, terwijl die lijn bij riemaandrijving ook vast ligt.
Wim schreef:
do 12 feb, 2026 17:28
... Het lawaai van een Rohloff naaf hangt erg af van het frame: een alu frame met dikke buizen is een flinke klankkast, terwijl mijn stalen m-gineering met uiteraard wat slankere buizen volledig geruisloos is, op de zevende versnelling na.
Interessante bewering, waarvan ik wel wat meer onderbouwing zou willen horen. Waarom zou een frame met dikke alu-buizen sterkere resonanties geven dan een slank stalen frame? Het is voor het eerst dat ik hiervan hoor.
Doet diameter er toe? Als ik naar muziekinstrumenten luister, kun je zowel met een klein als met een groot instrument een flink geluidsvolume produceren.
De fietsen waar ik het hier over heb die herrie maken zijn overigens van staal; mijn Patria Terra en de Avaghon S26 van mijn lief. En de Pinion P12 die ik voorheen op mijn Tout Terrain Silkroad had vond ik eigenlijk een prima versnellingsbak voor een trekkingfiets, net iets minder schakelen dan een Rohloff en net iets meer bereik. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de P1.18 enigzins overkill vind, maar ja, het zat er al op toen ik de fietsen kocht dus dan mot het maar en ik moet zeggen, het valt me geheel niet tegen!
En ja, de crank van de Patria loopt naar buiten, vandaar de grotere Q-factor in combinatie met Rohloff, punt voor Wim.