Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door Turkije - Forum Wereldfietser

Fietsen door Turkije

In de zomer van 2025 fietsten we dwars door het gastvrije Turkije van Noord naar Zuid, van Istanbul naar Mersin.

Van Istanbul staken we met de Ferry over naar Yalova, vanaf daar via de Anatolische hoogvlakte richting het zuiden. We kwamen over het zoutmeer Tuz Golü, door het wonderlijke Tufsteen landschap van Cappadocia en de Taurus mountains met de prachtige Aladaglar pieken om vervolgens weer af te dalen naar zeeniveau naar ons eindpunt Mersin aan de Middellandse zee.

Mocht je belangstelling hebben voor het GPX bestand van de route, of heb je andere vragen, stuur een bericht.

https://youtu.be/KmOgIqPtCyM?si=1lt0E0wluh_yskSn

voor meer fietsfilmpjes ; Cuba | naar Rome | Dwars door de Balkan | Amerika | Canada
zie; https://www.youtube.com/@fiets_en_verwonder

Bijlagen

Beste Karin,

Ik zou graag je ervaringen horen,
Na 10 jaar dromen, gaat het er volgend jaar van komen
mei2027 van Alanya via pamukkale naar istanbul(en verder naar huis-nl)

Dit is mijn eerste grote fietsvakantie, na meerdere korte weekse vakantie's in nederland, belgie,duitsland.
We hebben een connectie in Alanya, dus zal daar heen vliegen en retour fietsen.

bv.
-veel lek gereden, twijfel nog tussen tubeles, of schwalbe marathon tour plus. vanwege doornstruiken in bermen.
-eten, drinken in af gelegen gebieden ( ik neem mijn benzine brander mee)
-camperen / overnachten in afgelegen gebieden? (Tussen pamukkale en Yalova kom ik een paar dagen maar enkel kleine dorpen door)
-GPS/internet, wat is je ervaring in afgelegen gebieden (ik gebruik m'n garmin i,c.m. met komoot, maar komoot heeft heel kortstondig internet nodig voor connectie met garmin. als alternatief organic maps)
-wat waren jullie afstanden per dag gemiddeld, ik tracht 80-100km/dg te maken
-in instanbul, hebben jullie je fiets dichtbij de grote moskeeen geparkeerd en voelde dat veilig (zit aan bounce drop-off te denken)
-warmte, je hebt in de zomer gefietst, niet veeeel te heet, wat was je ervaring?
-waterpunten zijn er genoeg, zomaar ook daaruit gedronken of preventief via waterfilter?
-mersin, bijzonder hoor je niet vaak, vanwaar die keuze?
-nog specifieke tips voor de fiets / verzet of onderdelen?

hoor het graag!
Leuk een gelijkwaardige tocht te vinden,
de meeste stoppen in instanbul, of gaan richting china waar Turkijke maar peanuts is...
mro schreef:
wo 11 feb, 2026 12:28
Beste MRO,

Zie hieronder; de antwoorden heb ik achter je vragen geschreven;

-veel lek gereden, twijfel nog tussen tubeles, of schwalbe marathon tour plus. vanwege doornstruiken in bermen. [*]:3-4x lek gereden wij fietsen met marathon schwalbe
-eten, drinken in af gelegen gebieden ( ik neem mijn benzine brander mee); [*]Konden elke dag wel ergens wat kopen, kookten ook veel zelf op onze gadbrander.
-camperen / overnachten in afgelegen gebieden? (Tussen pamukkale en Yalova kom ik een paar dagen maar enkel kleine dorpen door); [*]Wildkamperen ging prima en in dorpjes als je vraagt mag je altijd ergens de tent opzetten, vaak bij een moskee.
-GPS/internet, wat is je ervaring in afgelegen gebieden (ik gebruik m'n garmin i,c.m. met komoot, maar komoot heeft heel kortstondig internet nodig voor connectie met garmin. als alternatief organic maps); [*]Weinig problemen gehad met internet via een e-sim. Navigatie met mapout, de kaarten wel downladen dan heb je geen internet nodig voor navigatie
-wat waren jullie afstanden per dag gemiddeld, ik tracht 80-100km/dg te maken. ; [*]wij wat minder 70-90km/dag
-in instanbul, hebben jullie je fiets dichtbij de grote moskeeen geparkeerd en voelde dat veilig (zit aan bounce drop-off te denken); [*] Wij lieten onze fiets niet alleen, hadden de fiets bij het hotel of gingen om de beurt.
-warmte, je hebt in de zomer gefietst, niet veeeel te heet, wat was je ervaring? [*]Wij vonden het prima, Anatolië ligt hoger gemiddeld op zo'n 1000 meter, gemiddelde temp 33 graden dat vinden wij prima. De kust is warmer.
-waterpunten zijn er genoeg, zomaar ook daaruit gedronken of preventief via waterfilter? [*]Voldoende waterpunten, wij filterden wel.
-mersin, bijzonder hoor je niet vaak, vanwaar die keuze? [*]Vanwege het vliegveld nabij waarvan we terugvlogen.
-nog specifieke tips voor de fiets / verzet of onderdelen? [*]Altijd wel wat mee net als anders;, binnenbanden, ketting schalmpjes, remblokjes, spaken, gereedschap. wij rijden op dit verzet ; Cassette 10V 11-40 Tands.

hopelijk heb je hier wat aan, fijne reis gewenst!
Dank je wel voor de aanvullingen!