Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Checkvraag nieuwe 3x10 crank - Forum Wereldfietser

Checkvraag nieuwe 3x10 crank

Hallo,
Hierbij een check/ adviesvraag.

Ik heb om mijn Surly Straggler frame een 3x10 speed MTB aandrijflijn gemonteerd.

Crankset is een Shimano Deore FC-T6010 48-36-26 170 mm (Hollowtech trapas BB-MT501 68/73 mm) Ik ben alleen niet helemaal tevreden over het aantal tanden. Ik vind de bladen wat te groot. Het grote blad gebruik ik hier in NL vrijwel nooit. Ik trap graag licht.

In de toekomst wil ik met deze fiets graag ook weer op reis. Met het oog daarop wil ik alvast een ander crankstel aanschaffen. Het liefst een 42-32-22. Die zijn voor 3x10 alleen niet te vinden. Ik kom dan uit op een Shimano FC-T551 3x10 speed 44-32-24 170 mm in combinatie met een Shimano SM-BB52 trapas 68/73 mm.

1. Gaat dit passen?
2. Hebben jullie eventueel nog andere opties vwb triple crankstel? Ofwel, zie ik iets over het hoofd?

Dank voor het meedenken,

Groeten, Bas
Of je vervangt de bladen voor iets wat beter op jouw wensen aansluit, zo te zien kun je die vervangen, alleen wel even opletten dat je dan de juiste bladen koopt (4-arm 104-64 mm). Of het misschien niet goedkoper is om het crankstel in zijn geheel te vervangen is even aan jou maar gezien het geringe aanbod wat er nog is van 3x10 is 44 wel zo'n beetje het kleinste wat er nog is te krijgen.
Je kan ook kijken wat je om een lichter verzet te krijgen nog met een andere cassette kan doen. Vaak ook maar tot max 36 tandjes.

Of die door jou aangehaalde 24 op het binnenblad gaat passen ligt aan je frame, als dat tegen je liggende achtervork komt heb je pech.
Een kleiner blad op dezelfde positie op je crank komt minder snel tegen het frame aan dan een groter blad, dus dat zal wel meevallen.
Tenzij de trapas versleten is, zou ik alleen de kettingbladen vervangen. Als ik zo rond kijk dan is dat her en der wel te verkrijgen, let op de juiste bcd 104/64 Daarna zal de voorderailleur iets naar beneden en opnieuw afgesteld moeten worden.
Je bent niet aangewezen op Shimano, denk eens aan TA Specialites, serie Chinook. niet goedkoper , maar wel beter. Als je in de buurt woont, heb ik nog wel wat liggen.
Dank voor jullie reacties! Ik had nog niet gedacht aan het vervangen van de bladen. Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit kon met mijn huidige crankstel. Het is niet goedkoper, maar ik kan dan wel mijn crank en trapas houden. Deze zijn vooralsnog gangbaarder/ moderner en daarnee de komende jaren beter verkrijgbaar dan de alternatieven verwacht ik. Trapas is ook nog lang niet versleten.

Die ta specialties chinook 10 speed bladen zijn nog goed verkrijgbaar zie ik. Ook in de gewenste vertanding 42-32-22.
Vragen:
1. Die passen dus op mijn huidige crank als ik voor de 4 arm variant ga en bcd van 104 mm buiten en middenblad en 64 mm binnenblad kies? Het fenomeen bcd is nieuw voor mij….
2. Kun je die bladen gewoon gebruiken in combinatie met Shimano Deore cn hg kettingen? (Ik kan daar niks over vinden).
3. Heeft deze keuze nog invloed op het functioneren van cassette en achterderraileur? Ik verwacht van niet, maar voor de zekerheid toch maar even de vraag.

De voorderraleur lager zetten en opnieuw afstellen zal inderdaad nodig zijn.
Alles werkt gewoon samen. Niemand is aangewezen op Shimano kettingen, doe ik al 20 jaar niet meer: KMC! Hadden al 25j (misschien langer) een losse schakel, meegeleverd bij de ketting, zonder gereedschap te monteren, die ook opnieuw gebruikt kan worden. Het kleine 22t/24t binnenblad krijg je van ze leven niet versleten!
Ad vraag 3: geen probleem.
Hoi Bas, je kan ook voor 40-30-22 gaan https://www.bike-components.de/en/Shima ... m-22-30-40 is niet duur en waarschijnlijk goedkoper dan 3 losse bladen
Maar vraagt wel weer een andere bottom-bracket en gereedschap (not included)
Niet nodig, want OP heeft nu een Deore FC-T6010 en die is ook al Hollowtech 2.