Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of Pinion c12 - Forum Wereldfietser

Rohloff of Pinion c12

Er is al meer en vaker over dit topic geschreven. Maar ik heb net niet de juiste antwoorden gevonden op mijn vragen.
Mijn punt/topic: ik blijf het lastig vinden om te kiezen tussen Rohloff en de Pinion c12.
Beide zijn betrouwbaar en onderhoudsarm en zitten min of meer in dezelfde prijsklasse.
De fiets heb ik al gekozen: de Tout Terrain Tanami II

Het zit hem vooral in de 12 stappen van elk 17,7% met de Pinion c12 en een bereik van 600%
Tegenover de Rohloff met 14 stappen van elk 13,5% en een bereik van 526%.
Het verschil in bereik van 74% zit hem, als ik het goed zie, bij Rohloff vooral in de lage versnellingen (aan de onderkant).
De 1ste versnelling van Rohloff is ongeveer net zo zwaar als de 3de versnelling van de Pinion c12.
De 14de versnelling van Rohloff is ongeveer net zo zwaar als de 12de versnelling van de Pinion c12.

Bij stappen met de c12 van 17,7% weet ik niet of ik in elke versnelling mijn favoriete cadans vast kan houden.
Dat lukt mij waarschijnlijk beter met de Rohloff met stapjes van 13,5%
Daartegenover staat dan weer dat ik niet weet of ik met een bereik van 526% de bergen (Alpen, Pyreneeën, .....) overkom.
Niet dat ik de ambitie heb om in de bergen te fietsen, maar wil ik ooit naar Italië of Spanje, dan zal ik er wel overheen moeten.

Dan is de Pinion P18 met 18 stappen van elk 11,5% en een bereik van 636% toch wel heel fijn.
Maar ja, die is ca. 900 euro duurder en misschien voor mij gewoon net iets te veel dus deze laat ik buiten beschouwing.

Ik kijk uit naar de reacties en tips :D
Het is niet zozeer de vraag of je er de Alpen mee over kunt komen. Buiten de grote bergketens zijn er gebieden met vaak veel steilere klimmen. Denk maar aan sommige klimmen in Zuid-Limburg en de Ardennen, of in Toscane, Noord-Spanje en Groot-Brittanie.

Ik heb zelf twee fietsen met Rohloff. Daarmee kom ik de steilste bergen op, en kan ik meetrappen tot 35 km/u. Het bereik is dus in orde. En de afstand tussen de versnellingen vind ik niet storend. Grotere stappen zou ik niet willen voor een vakantiefiets. (Lees: neem geen c12).

Wil je veel versnellingen en niet de hoofdprijs betalen, overweeg dan een fiets met derailleur.
Eens met Stelvio, kies bij Rohloff voor licht verzet, mee kunnen trappen bij hoge snelheden bergaf niet noodzakelijk. En zelfs bij Rohloff kan ik niet altijd de juiste cadans vinden, vooral bij lang vlak in een groepje.
De verschillen tussen Rohloff en Pinion C12 zijn vooral afhankelijk van de tandwielverhouding bij Pinion of Rohloff. Je kan er zelf voor kiezen om aan de lichte kant meer bereik of juist aan de zware kant meer bereik te hebben.

De stappen zijn een vast gegeven maar met een andere tandwielverhouding kan je veel variëren.
Investeer in jezelf dat kost niets is niet te koop kost wel wat tijd. Zorg dat je vermogen kan leveren. Ook daar is heel veel informatie over.
Als de fiets verder hetzelfde is.

Zoeken naar een gebruikte of showroommodel voor minder geld en dan een P1.18 nemen. Als de keus bij de 12 blijft dan zou ik de Rohloff kiezen.
John Jongerius schreef:
zo 08 feb, 2026 13:46
De verschillen tussen Rohloff en Pinion C12 zijn vooral afhankelijk van de tandwielverhouding bij Pinion of Rohloff. Je kan er zelf voor kiezen om aan de lichte kant meer bereik of juist aan de zware kant meer bereik te hebben.

De stappen zijn een vast gegeven maar met een andere tandwielverhouding kan je veel variëren.
Maar een Pinion bak mag je lager vertanden dan een Rohloff naaf.

Vind ik wel een erg fijne mogelijkheid, zeker met de grotere wielen van tegenwoordig. Bij een 26 inch fiets was dat geen issue, maar leg maar eens 29x2.6 banden op een fiets, dan wil je onder de 1e versnelling van een Rohloff die al zo laag mogelijk is vertand soms echt nog wel even een versnelling extra terugschakelen als de 1 al is bereikt....
WimB schreef:
zo 08 feb, 2026 14:38
Investeer in jezelf dat kost niets is niet te koop kost wel wat tijd. Zorg dat je vermogen kan leveren. Ook daar is heel veel informatie over.
Juist als je veel vermogen kunt leveren zijn grote stappen tussen de versnellingen erg vervelend. Verder weet ik niet zo goed welk punt je wilt maken.
Jurr schreef:
zo 08 feb, 2026 16:55

Zoeken naar een gebruikte of showroommodel voor minder geld en dan een P1.18 nemen. Als de keus bij de 12 blijft dan zou ik de Rohloff kiezen.
John Jongerius schreef:

Vind ik wel een erg fijne mogelijkheid, zeker met de grotere wielen van tegenwoordig. Bij een 26 inch fiets was dat geen issue, maar leg maar eens 29x2.6 banden op een fiets, dan wil je onder de 1e versnelling van een Rohloff die al zo laag mogelijk is vertand soms echt nog wel even een versnelling extra terugschakelen als de 1 al is bereikt....
Met 46-22T kun je echt wel licht genoeg hoor en dat is geen probleem bij Rohloff, tenzij je misschien dik 100kg weegt..?

Ik zou ook voor Rohloff gaan. Grootste risico met een Pinion bak vind ik toch wel de achternaaf.
Ik denk dat dit wel meevalt als je een kwalitatief goede achternaaf neemt als bijvoorbeeld een Hope Pro 5 singlespeed naaf met stalen body.

Vaak gebruiken fabrikanten een goedkope achternaaf die ze onder eigen merknaam aanbieden om kosten te besparen. Daarvoor moet je wel oppassen.
John Jongerius schreef:
zo 08 feb, 2026 20:14
Ik denk dat dit wel meevalt als je een kwalitatief goede achternaaf neemt als bijvoorbeeld een Hope Pro 5 singlespeed naaf met stalen body.

Vaak gebruiken fabrikanten een goedkope achternaaf die ze onder eigen merknaam aanbieden om kosten te besparen. Daarvoor moet je wel oppassen.
Het blijft natuurlijk wel een extra relatief kwetsbaar onderdeel dat kapot kan gaan. Pleit ook wel voor de Rohloff dat er bij een defect nog de mogelijkheid is door te fietsen eventueel door het achterwiel te vervangen.
Opzich is een Pinion achterwiel een redelijk universeel onderdeel aangezien een gewoon achterwiel met een Shimano cassette body ook gewoon erin past.
Gelet op de reacties met betrekking tot Pinion en verschillende achternaven en de betrouwbaarheid ervan.
Op mijn huidige fiets zit een Pinion H2 achternaaf.

Is hier verder iemand bekend mee en eigenlijk weet of dit wel of geen goede en betrouwbare naaf is?
En wellicht wat de aandachtspunten dan ook wel zouden kunnen zijn?
Leontje schreef:
zo 08 feb, 2026 21:26
Gelet op de reacties met betrekking tot Pinion en verschillende achternaven en de betrouwbaarheid ervan.
Op mijn huidige fiets zit een Pinion H2 achternaaf.

Is hier verder iemand bekend mee en eigenlijk weet of dit wel of geen goede en betrouwbare naaf is?
En wellicht wat de aandachtspunten dan ook wel zouden kunnen zijn?
Opzich is dat geen slechte naaf (beter als een huismerk naaf) maar de opvolger H3r is wel al een stuk beter. De H2 naven zie ik wel wat vaker terug in onze werkplaats als de Hope Pro 4 en de Hope Pro 5 naven.

Ik ben zelf vooral fan van naven met een stalen body.
John Jongerius schreef:

Oké. Duidelijk. Dan is de vraag nu dus hoe ik de tussenstappen van 13,5% (Rohloff) en 17,7% (Pinion c12) ervaar. Merk je daar als fietser (echt) iets van? Voel ik (64 jaar, 188cm en 110kg) als fietser het verschil van 4,2% in de tussenstappen?
stelvio73 schreef:
zo 08 feb, 2026 12:05
Het is niet zozeer de vraag of je er de Alpen mee over kunt komen. Buiten de grote bergketens zijn er gebieden met vaak veel steilere klimmen. Denk maar aan sommige klimmen in Zuid-Limburg en de Ardennen, of in Toscane, Noord-Spanje en Groot-Brittanie.

Ik heb zelf twee fietsen met Rohloff. Daarmee kom ik de steilste bergen op, en kan ik meetrappen tot 35 km/u. Het bereik is dus in orde. En de afstand tussen de versnellingen vind ik niet storend. Grotere stappen zou ik niet willen voor een vakantiefiets. (Lees: neem geen c12).

Wil je veel versnellingen en niet de hoofdprijs betalen, overweeg dan een fiets met derailleur.
Dat van die steilere klimmen is natuurlijk een goed punt. Je opmerking van 'Grotere stappen zou ik niet willen voor een vakantiefiets' neem ik mee. Bedankt.
WimB schreef:
zo 08 feb, 2026 14:38
Ik ben het met je eens natuurlijk. Het is ook niet of/of maar en/en. Komt wel bij dat ik mijn vermogen met mijn 63 jaar niet zomaar ff verhoog. Een klein beetje hulp dmv een fijne versnellingsbak is wel prettig.
peRiekele schreef:
zo 08 feb, 2026 21:53
John Jongerius schreef:

Oké. Duidelijk. Dan is de vraag nu dus hoe ik de tussenstappen van 13,5% (Rohloff) en 17,7% (Pinion c12) ervaar. Merk je daar als fietser (echt) iets van? Voel ik (64 jaar, 188cm en 110kg) als fietser het verschil van 4,2% in de tussenstappen?
Voor vakantiefietsen is de P18 nog steeds de meest verkochte versie vanwege de kleinere stappen en de langere garantie van 5 jaar maar het is wel een flinke extra investering. Ik zou ze gewoon beide wat langer gaan testen in de praktijk om een goede weloverwogen keuze te kunnen maken.
Jurr schreef:
zo 08 feb, 2026 16:55

John Jongerius schreef:

Je eerste regel luidt: 'Als de keus bij de 12 blijft dan zou ik zou ik de Rohloff kiezen'. Maar zeg je in je laatste opmerking eigenlijk niet dat een de 1ste versnelling van de c12 (beduidend)? lager is dan de 1ste bij Rohloff? Mijn wielmaat is 29x2.0 en mijn banden worden Schwalbe marathon almotion 50-622.
Mocht je weinig ervaring hebben met het fietsen in heuvelachtig terrein of bergen zou ik voor een derailleur gaan. Je kan je fiets veel makkelijker en stukken goedkoper aan jouw vermogen aanpassen. En als het tegenvalt is er geen man overboord.