Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.

Lekker licht fietsje hoor! Ik ben benieuwd hoe die zich houdt met drager en bagage. Laat je het ons weten?
Mooi stel fietsjes.
Ik kan bevestigen dat je daar met lichte bepakking probleemloos mee kan reizen.
20231216_080018.jpg
Trek FX3 disc...met baggagedrager en spatborden.
Aniphys schreef:
wo 03 sep, 2025 10:10
Mooi stel fietsjes.
Ik kan bevestigen dat je daar met lichte bepakking probleemloos mee kan reizen.
20231216_080018.jpg
Ah, leuk om te zien.
Storm schreef:
wo 03 sep, 2025 09:59
Lekker licht fietsje hoor! Ik ben benieuwd hoe die zich houdt met drager en bagage. Laat je het ons weten?
Ga ik doen.
Kan wel even duren, de herfst komt eraan en er moet nog een mankementje aan de ogen opgelost worden….
Maar we kunnen altijd de boodschappen in de ortliebs vervoeren. En misschien stuurrol of voor tasjes erop zetten, bidons met water etc En kijken hoe dat voelt.
dijken63 schreef:
ma 01 sep, 2025 22:47
Update;
Na het bezoek aan diverse ‘betere’ fietsenwinkels en daar wat rondneuzen, advies vragen, speuren op internet etc zijn we tot de aanschaf van een Trek FX 3 overgegaan.
Superlicht, zit goed, en het oog wil ook wat, betere looks dan een Stevens of de Sensa.
Afbeelding
Het vreemde in dit geval dat Trek de FX3 helemaal niet meer kent. En geen vervanging maakt.... :evil:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 19/5293089
Het enige aandachtspunt wat mij betreft is de combinatie van Quick release in het achterwiel en schijfremmen. Met Quick release is het net iets lastiger het wiel er helemaal perfect in te krijgen en dat luistert wel nauw met schijfremmen. Geen groot probleem overigens. Voor de rest is een lichte fiets echt fijn, het pakt zo lekker makkelijk.
RianGeenen schreef:
wo 03 sep, 2025 18:58
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 19/5293089
Het enige aandachtspunt wat mij betreft is de combinatie van Quick release in het achterwiel en schijfremmen. Met Quick release is het net iets lastiger het wiel er helemaal perfect in te krijgen en dat luistert wel nauw met schijfremmen. Geen groot probleem overigens. Voor de rest is een lichte fiets echt fijn, het pakt zo lekker makkelijk.
Ik geef het aan mijn privé monteur door :wink: hij begrijpt wat je bedoelt.

Nu is hij altijd degene met een lekke band en liefst in het achterwiel. ( zo fijn met Rohloffnaaf) Dan is het een rozendoorn en dan een schilfer van een steentje…..
Ik durf het bijna niet te schrijven maar ik heb afgelopen 10 jaar geen lekke banden gehad.
Dit is me een raadsel. Hier staat dat de FX3 al 6 jaar geleden is gearchiveerd....?
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 3/p/17482/
Wie het weet mag het zeggen. :roll:
Ander deurtje op de website openen levert dit op
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/5293077/

Best aardig weggestopt.
thanks!....
sjefke schreef:
wo 03 sep, 2025 22:14
Dit is me een raadsel. Hier staat dat de FX3 al 6 jaar geleden is gearchiveerd....?
De website lijkt niet geüpdatet.

De modellen voor 2026 ( 2025 waren overal op of te klein of te groot) waren voor ons ook lastig te zoeken.
dijken63 schreef:
do 04 sep, 2025 08:35
sjefke schreef:
wo 03 sep, 2025 22:14
De website lijkt niet geüpdatet.

De modellen voor 2026 ( 2025 waren overal op of te klein of te groot) waren voor ons ook lastig te zoeken.
Voor de oudere modellen helemaal naar beneden scrollen en dan de archieven in:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/bike-tech-library/
Dag Anja,
Ik hebbeen cube travel voor erbij. Ik kan ook wat lichter bepakt een weekend kamperen.
Ik heb deze al 10 jaar met riem en een goedkope naafstelling. En het fietst heerlijk.
Gr.
Betty
Boop schreef:
vr 05 sep, 2025 14:16
Dag Anja,
Ik hebbeen cube travel voor erbij. Ik kan ook wat lichter bepakt een weekend kamperen.
Ik heb deze al 10 jaar met riem en een goedkope naafstelling. En het fietst heerlijk.
Gr.
Betty
Goed om te horen.
Wij hebben wel bewust voor derailleur gekozen, om toch nog een poging te wagen om ( zonder Pendix) de hellingen te trotseren. ( het bereik is groter) en om zo licht mogelijk te blijven.
Het onderhoud aan derailleur nemen we voor lief.

T.z.t. zal ik update geven over de fiets in relatie tot bepakking en rijgedrag.
Gr Anja.
Na enkele maanden is hier dan de review van de Trek FX 3
Positief;
- fietst heerlijk licht, wendbaar, je bent zo weg bij het verkeerslicht.
- qua bereik komen we een heel eind met de 1x10 versnellingen. met de ‘bikepacking bagage’ lukt 7% stijging bij mij. Grotere stijgingen nog niet geprobeerd.
- genoeg mogelijkheden om frametas, vorktassen, bidons etc te bevestigen. En met lichte bagagedrager ook kleinere Ortliebs voor achter.
- schakelen gaat soepel, alhoewel er hier en daar wat kraakt.
- fietsen passen in de camperbus ( Ford Nugget) handig bij slecht weer/pekel of op plekken waar de fiets niet echt veilig is achter op de bus.
- met bagage goed stuur gedrag in afdaling.
- het zadel zit verrassend fijn. Maar dit is dus echt persoonlijk.

Negatief;
- fietsen zijn in de camperbus vervoerd, in de nacht stonden ze wel buiten.
Na een week regende het wat gedurende 2 dagen en kwam er roestwater bij het balhoofd tevoorschijn. Tevens flinke roestvorming op ketting en tandwiel.
Dealer geïnformeerd, voor het balhoofd moeten we terug ( ik ga uit van garantie van Trek), ketting en tandwiel ‘hoort erbij, regen en derailleur gaan niet goed samen’.
Daar zijn wij het nog niet helemaal mee eens, maar ik vermoed dat het inferieure kwaliteit is.
Met schoonmaken en waxen fietst het weer prima overigens.
nb Oude Koga Miyata nooit roestvorming gehad op ketting of tandwielen!

Aan het balhoofd kunnen wij hier ( Spanje) nu even niks doen.
- de 37 mm banden zijn niet van de beste kwaliteit ( het eerste lek al gehad) en we merken dat we dit echt te smal vinden. Gravelwegen zijn minder fijn voor het lijf dan met de bredere banden op de Avaghons.
- het stuur heeft voor ons beide niet de goede vorm, teveel druk op de muis van de duim en na 50 km gevoelig gewrichtje.
- ook missen we bar ends om handen van positie te veranderen.
Banden en bar ends/stuur zijn natuurlijk te vervangen op termijn.
- er zitten geen snel spanners op de vooras!
- doordat het een minder robuuste fiets is dan de Avaghon fietst hij net wat minder stabiel.

Alles bij elkaar is het een fijne fiets voor erbij, met lichte bepakking tochtjes maken. Even snel op en neer naar de stad fiets ik moeiteloos de viaducten omhoog, met de Avaghon ( met Pendix motor, zonder batterij) is het meer zwoegen.
Het heet ook een fitness fiets!
Achteraf hadden we beter de Sport uitvoering kunnen kopen, hier zitten 42 mm banden op. Net niet goed gekeken!

Benieuwd waarom het balhoofd roest en hoe ze dat gaan oplossen.
Mocht dit helder zijn dan meld ik het.
Groet,
Anja
Ik heb dat bij het balhoofd op mijn koga WTS ook gehad, geen of te weinig montagepasta gebruikt en onder garantie vervangen…
Of dat bij trek ook zo is ….geen idee

EJ
dijken63 schreef:
za 31 jan, 2026 00:29
- er zitten geen snel spanners op voor- en achter as!
?? Achter zie ik ze toch zitten op de foto ;)

Als je een mix van asfalt en gravel wilt fietsen vind ik Specialized Pathfinder Pro bandjes wel een aanrader trouwens!
Shrek schreef:
za 31 jan, 2026 08:05
dijken63 schreef:
za 31 jan, 2026 00:29
- er zitten geen snel spanners op voor- en achter as!
?? Achter zie ik ze toch zitten op de foto ;)

Oeps….. ik ben niet van de technische details, dacht dat mijn man aangaf dat ze achter ook niet zaten, maar zie ze ook zitten. Zal tekst aanpassen.

Als je een mix van asfalt en gravel wilt fietsen vind ik Specialized Pathfinder Pro bandjes wel een aanrader trouwens!
Bedankt! T.z.t. andere banden erop.