Stelvio: „het gebouw dat nauwelijks zichtbaar achter de ophaalbrug is"
Je bedoelt zeker het kasteel Keppel?
Hier mijn eigen foto (17 april 1982) van de spinnekop, die vroeger in Follega, bij Lemmer, heeft gestaan.
Ik was met een groepje leerling-molenaars, die onder leiding van de moleninstructeur van Vierhuizen een excursie naar Gelderse molens maakte, om zo met andere molentypen leren te kennen. Tot aan de Duitse grens toe en zeer leerzaam.
Deze spinnekop dient om het rad van de Keppelse watermolen na de kanalisatie en dijkverhoging van de Oude IJssel weer gangbaar te krijgen is deze molen in 1969 als hulpgemaal geplaatst om water uit de molenkolk te krijgen.
Helaas kan ik wel vertellen dat de molenmaker die deze molen in 1969 heeft neergezet, onjuist heeft gehandeld. De molen is bij de plaatsing te Laag-Keppel "vergelderlandst". Zo is de gebruikelijke a-symmetrische ophekking bij een spinnekop hier niet aanwezig en zijn de zeilen permanent op het wiekenkruis aangebracht. In Fryslân worden ze bij stilstand afgehaald. Daar staan de twee middelste verticale latten dichterbij de molenroede, waardoor de horizontale heklatten steviger zijn tijdens het beklimmen door de molenaar. Zie foto onder, in Oudega. Veel kritiek bij dit foute boel dus.