Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadels voor vrouwen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zadels voor vrouwen

Ik heb inmiddels al wat zadels geprobeerd.

Resultaat is dat ik nog niet helemaal blij ben.

Ik heb een ISM prologue. Deze zat perfect, Maar mijn zit botjes vinden hem echt te hard. Ook met fietsbroek aan niet.

Heb ook een ISM PR3.0. Deze zit kwa hardheid een stuk beter. Maar weer minder voor het probleem waarom ik hem wilde proberen.

Een SQLab (nummer weet ik even niet meer) Deze zit op mijn boodschappenfiets. En zit prima. Maar wel last van wekedelen, Maar binnen de grenzen.

Heb nog liggen een brooks met uitsparing die aangeraden werd. Maar nog niet aan toe gekomen om die te plaatsen. Je moet zadels ook even de tijd geven :)
nieuw lederen zadel enkele uren onderdompelen in water en nadien droogrijden en het zadel is van jou, eender welk model.
nadien onderkant en bovenkant mooi lederzalflaagje geven en dit regelmatig.
Geleerd tijdens legerdienst met de botten, maar dan droogwandelen en dat duurt lang, maar nooit blijnen gehad.
pitatwork schreef:
di 20 jan, 2026 22:36
nieuw lederen zadel enkele uren onderdompelen in water en nadien droogrijden en het zadel is van jou, eender welk model.
Geleerd tijdens legerdienst met de botten, maar dan droogwandelen en dat duurt lang, maar nooit blijnen gehad.
Voor de niet-Vlamingen op dit forum ... botten = laarzen, en blijnen = blaren.
Goed vertaald, bedankt
pitatwork schreef:
di 20 jan, 2026 22:36
Ik ken die aanpak ook van de legerkistjes en daar werkt dat prima, maar het grote verschil met een leren zadel is dat je daar wél met je hele gewicht op zit. En Brooks adviseert om een nat zadel juist niet te berijden totdat het weer opgedroogd is ...

Voor de Imperial-modellen geldt bovendien dat ze sowieso al wat meer meegeven dan de standaardmodellen. Ik monteer ze tot nu toe altijd zó uit de doos, ook de dag voor de vakantie, als het toevallig zo uitkomt. Mevrouw non-fixie heeft er nu zes in gebruik en ik één. Voor wat dat waard is.