Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop nieuwe fiets trekking/gravel turkije -> Nederland - Forum Wereldfietser

Aankoop nieuwe fiets trekking/gravel turkije -> Nederland

Ik zoek een nieuwe fiets voor mijn fietsvakantie alanya-uden.
Icm zelf koken en camperen
Ik verwacht 20kg bepakking.
Zelf 185cm 90kg

Hierna woonwerk 15km
En zondags 100+ritten alle wegen.

Ik kom nu uit op de
Diamant nohma €2000 compleet
Specialized diverge 4 alloy €2300 kaal
Tout terrain Nolita GT Select 6.1 €2500
compleet

Specialized in mn dorp te verkrijgen = onderhoud laagdrempelig.
Diamant = goedkoopste maar zwaarder.
TT zwaarste systeem gewicht.

Of koga Colmaro Extreme.€2500 kaal
(ook in mn dorp te verkrijgen)
Dempende voorvork met grote tassen lijkt me geen combi.

Wie heeft tips of advies?
De keuze is en blijft altijd persoonlijk.
Want alle vier de door jou genoemde fietsen zullen meer dan prima rijwielen zijn en zien er ook tof uit.
Het zijn de kleine(re) dingen op & aan de fietsen zelf die de persoonlijke keuze bevorderen.
Hoe belangrijk is voor jou dat de fiets makkelijk en dichtbij kan worden weggebracht voor onderhoud en/of reparatie.
Bij een lokale fietswinkel kan er meer loyaliteit worden verkregen, met bijvoorbeeld iets meer korting voor overige onderdelen die dan eventueel zouden worden gekocht tegelijkertijd met de 'kale' Specialized of Koga.
En de latere afhandelingen mbt. alles wat er bij komt kijken wat betreft de fiets zelf in de jaren erna.

Mits je toch een sterke voorkeur hebt voor een bepaald merk/type fiets? Dan gaat de definitieve keuze alweer lastiger worden. :)
Testrijden is ook toch wel van belang, aangezien je de fiets wilt gaan gebruiken voor twee doeleinden.
Dat de fiets niet alleen zonder bepakking lekker wegtrapt, maar uiteraard ook beladen.
Te grote tassen, als in zware tassen ( :?: ) op de voorvork is nogal pittig sturen, de voorvorktassen wil je sowieso niet te zwaarbeladen hebben. Vandaar dat vele verende/dempende voorvorken het toch wel best (makkelijk) aankunnen.

Ik ga er vanuit de alle vier de fietsen het totale gewicht van ongeveer 115 kilo kunnen dragen, maar niet onverstandig om dat te checken, dus ook de wielen (115kg + fietsgewicht) die er onder zitten, anders is de kans groter voor bijvoorbeeld spaakbreuk.

Zag dit review van de Koga voorbij komen.
Productnieuws Specialized Diverge 4.
Velozine Nieuws Diamant Nhoma.
Alleen dit kunnen vinden voor Tout Terrain Nolita.

Voor wat extra comfort kan er altijd nog een verende stuurpen worden gemonteerd, ipv. een verende/dempende voorvork.
Geldt uiteraard ook voor de zadelpen.
Die Diverge lijkt mij toch wat licht en flimsy voor volledige kampeerbepakking.
Wat mij stoort aan de fietsen die in 2026 te koop zijn dan zijn dat de versnellingen, zowel voor de vakantie- als voor de gravelfietsen.
Tot 2010 zo'n beetje, was 3x9 en later 3x10 versnellingen de standaard op een vakantiefiets en daar kwam je (bijna) overal mee boven. Je had aan de voorkant als kleinste 22 of 24 en achter 34 of 36 tandjes..
Maar in 2026 vind je bijna geen triple crankstellen meer. Bijna alles heeft of een dubbel of zelfs een enkel kettingblad vóór.
Ik heb op YouTube een Duitse gevolgd op weg naar de Noordkaap. Zij fietst op een gravelbike met een 30-46 crankstel en zij moest hele stukken lopen omdat het met haar verzet niet te fietsen was.. Ik loop best graag, maar ik heb een hekel aan lopen langs een bepakte fiets.
En dan 1x11 of 1x12 versnellingen. Het is natuurlijk wel makkelijk, je hoeft alleen maar achter te schakelen, maar de stappen tussen de versnellingen zijn wel groot.
Onze vakantiefietsen (ik heb ook nog een paar andere) hebben een Rohloff-naaf, de stappen tussen de versnellingen zijn 13 á 14 %, en dat vind ik netjes. Minder zou nog mooier zijn. Maar als de stappen 17 á 18 procent zijn met de huidige 11 en 12 speed cassettes, zoals de Shimano 11-51, wordt het minder leuk.
Op ritzelrechner.de kun je een en ander mooi vergelijken.
ik sluit me aan bij de vorige spreker: met 3x8 of 3x9 kom je fietsend overal.
dat is ook veel betaalbaarder als je eens het middenkettingblad, de cassette en de ketting vervangt. dat kost samen ongeveer hetzelfde als alleen de cassette van 1xte-veel van Cues.

opvallend bij Diamant: die lijken zich al te beseffen dat je niet overal fietsend boven komt want op de website oefent iemand al het met de fiets aan de hand lopen ! :

Afbeelding
lopend met Diamant Nohma.JPG
DaVinci schreef:
ma 19 jan, 2026 01:47

Onze vakantiefietsen (ik heb ook nog een paar andere) hebben een Rohloff-naaf, de stappen tussen de versnellingen zijn 13 á 14 %, en dat vind ik netjes. Minder zou nog mooier zijn.
P1.18 Pinion versnellingsbak eens proberen?

Voor topicstarter dan weer minder voor de hand liggend een 18-speed Pinion, met een racebocht is P1.12 en electronisch schakelen logischer.
De Specialized gaar het niet redden, niet sterk genoeg, de Diamant zal te slap zijn gok ik en de Touteraain is een goede fiets.

Verdere opties een Niner RLT en de winnaar gok ik een Salsa Cutthroat als bikepacking dropbar vakantiefiets
Jurr schreef:
ma 19 jan, 2026 21:33
DaVinci schreef:
ma 19 jan, 2026 01:47

Onze vakantiefietsen (ik heb ook nog een paar andere) hebben een Rohloff-naaf, de stappen tussen de versnellingen zijn 13 á 14 %, en dat vind ik netjes. Minder zou nog mooier zijn.
P1.18 Pinion versnellingsbak eens proberen?
Ik denk het niet. Onze vakantiefietsen zijn twee Giants, type Tracker, die iets van 25 jaar oud zijn en waar 10 jaar geleden tweedehands Rohloff-wielen ingekomen zijn. Daar krijg je bij verkoop of inruil geen 1000 euro meer voor terug. Twee Pinion 18 fietsen kosten minstens 12k. Van dat geld gaan wij liever op fietsvakantie.
We zijn tevreden met onze Giants, vorig jaar brachten ze ons naar Santiago.
En daarbij, zo'n dure nieuwe fiets moet je weer verzekeren en je durft deze nergens neer te zetten zonder er een dikke ketting aan te hangen.
Allemaal prima argumenten. Maar wel een groter bereik en kleinere stapjes daar tussen (-: