Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cursus Reisfotografie 2008 - Nivo 1 en 2 - Forum Wereldfietser

Cursus Reisfotografie 2008 - Nivo 1 en 2

Afbeelding

Cursus Reisfotografie 2008, Nivo 1 en 2

Iedereen kent ze wel, die beelden die in een klap vertellen waar het allemaal om draait. Die fotoserie die precies laat zien wat de fotograaf bedoeld heeft te zeggen. Sprekende beelden die geen uitleg behoeven. Een flitsende afdaling van de Alp Duez, een ontmoeting met Tibetanen, een schitterend landschap in Italie compleet met mooie dorpjes en een besneeuwde bergtop, de ontberingen die je als fietser onderweg meemaakt.
Een fietstocht laat vaak indrukken achter die je hele leven bijblijven en bij thuiskomst wil je vaak datzelfde gevoel, diezelfde mooie uitzichten, overbrengen op het thuisfront. Maar dan blijkt al snel dat het verschil tussen een vakantiekiekje en een goede foto vaak levensgroot is.

Fietsers en fotografie, bijna iedere fietser heeft wel een fotocamera bij zich maar niet iedere fietser krijgt het voor elkaar om die foto te maken die hij/zij voor ogen had. De werkelijkheid leek zoveel mooier dan bij thuiskomst te zien is. Het beeld is levensloos, de compositie klopt niet, het beeld vertelt niet wat je als fotograaf had bedoeld. En dat is jammer want al met al gaat er in het fotograferen tijdens het fietsen heel wat tijd zitten.

Reisfotografie is een van de meest complexe vormen van fotografie. Er zit bijna alles in. Van sportfotografie tot portretfotografie. Van landschapsfotografie tot registratiefotografie. Allemaal totaal verschillende takken van sport. Niet gek dus dat veel enthousiaste fotografen die reizen, bij thuiskomst enigszins teleurgesteld zijn in het resultaat.

De cursus
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marco Meijerink Fotografie een cursus voor enthousiaste fotografen die van fietsen en reizen houden. De inhoud van de cursus richt zich op het geven van handvatten waarmee amateur fotografen tijdens het maken van fietstochten betere foto's kunnen maken. De cursus wordt geleid door Marco Meijerink die een jarenlange ervaring heeft op het gebied van reisfotografie.
Daarnaast is het de bedoeling dat de cursisten ook van elkaar leren. Tenslotte is fotografie meer dan alleen techniek. Het is vooral het bepalen van de juiste compositie en laat dat nou voor iedereen anders kunnen zijn.

Opzet van de cursus
De cursus bestaat uit 4 middagen van elk 2,5 uur.
Tussen elke cursusmiddag in zal elke fotograaf zelf aan de slag gaan om een fotoserie te maken van een vooraf gekozen onderwerp. Natuurlijk heeft elk onderwerp met reizen en fietsen te maken.
Het gaat er dus niet om dat je een goede foto maakt maar een serie van foto's. Hoe een serie kan worden opgebouwd word je tijdens de cursus uitgelegd.
Tijdens de cursusmiddag zullen we gezamelijk elkaars beelden bekijken en beoordelen. Dat lijkt een beetje eng maar je zult zien dat door het positieve commentaar van anderen de kwaliteit van je foto's met sprongen vooruit gaat. Marco zal tips geven hoe je tot een beter resultaat kunt komen.
Naast het beoordelen van elkaars werk wordt elke cursusmiddag een onderwerp besproken.
Daarnaast zal op het forum van De Wereldfietser een topic worden geopend waar de cursisten vragen aan elkaar kunnen stellen.

Aan het eind van de cursus heb je een complete portfolio waarmee je gezien mag worden.
Wanneer iedereen het leuk vindt gaan we bekijken of we een expositie kunnen geven van het gemaakte werk.

Nivo 1 en Nivo 2?
Tijdens de inschrijving zal de groep verdeeld worden in een groep met de naam "nivo 1" en een groep met de naam "nivo 2". In welke groep je terecht komt heeft te maken met je huidige nivo van fotograferen waarbij in de tweede groep de meer ervaren fotografen terecht zullen komen. Voor beide groepen geldt wat er onder "voor wie is de cursus" en "wat heb ik nodig" is gesteld.
Indien er te weinig aanmeldingen zijn behouden we ons het recht voor om de twee groepen samen te voegen. Indien er teveel aanmeldingen zijn zal er geloot worden. Het is dus niet zo dat de eerste die zich aanmeldt per defenitie meedoet.

Wanneer wordt de cursus gegeven?
De fotocursus zal gegeven worden op zaterdagmiddag tijdens het voorjaarsweekend- en op zaterdagmiddag tijdens het najaarsweekend van de wereldfietser. Natuurlijk ben je van harte welkom om het hele weekend aanwezig te zijn maar alleen zaterdagmiddag is natuurlijk ook goed. Daarnaast zijn er nog twee zaterdagen tussen deze twee weekenden gekozen. De cursus bestaat dus uit 4 cursusdagen.

De cursus wordt gegeven op de volgende dagen:
zaterdag 31 mei - Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30 - Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30 (in Utrecht)
zaterdag 28 juni - Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30 - Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30 (in Capelle aan den IJssel)
zaterdag 6 september - Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30 - Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30 (lokatie volgt...)
zaterdag 4 oktober - Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30 - Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30 (in aan den IJssel)

Voor wie is de cursus?
De cursus is voor iedereen die van reizen, fietsen en fotograferen houdt en die graag een stapje verder wil komen. Van de cursisten wordt inzet gevraagd tussen de cursusmiddagen in om de opdracht voor het fotograferen van een serie te voldoen.
Basiskennis over fotografie is noodzakelijk. Begrippen als sluitertijd en diafragma moeten in theorie bekend zijn. Wat je er in de praktijk mee kunt zul je tijdens de cursus verder worden uigediept. Daarnaast zul je voldoende kennis over je eigen camera moeten hebben om die goed te kunnen gebruiken.
Hoewel de techniek van fotograferen natuurlijk aan de orde komt ligt de nadruk van de cursus op het bepalen van het juiste beeld, de compositie dus. Voor zowel creatieve geesten als technische fotografen is plaats. We zouden het leuk vinden wanneer de groep divers is, zowel in ervaring als in inzicht. Van verschillen kan men tenslotte leren.
De cursus is niet bedoeld voor beginnende fotografen. Wellicht dat we dat in een later stadium op gaan pakken.
Voor elke groep (nivo 1 en nivo 2) is er plaats voor maximaal 15 cursisten!

Wat heb ik nodig?
Naast een enthousiaste instelling (meest belangrijk!) heb je een camera nodig waarmee je de sluitertijd en diafragma kan bepalen. Een spiegelreflexcamera geniet de voorkeur. Dat kan zowel een digitale camera als een analoge zijn. Daarnaast is een flitser en een statief handig. Heb je die laatste niet dan is dat geen probleem.

Kosten?
Voor de complete cursus betaal je 40 euro, over te maken op de rekening van De Wereldfietser. Dat lijkt erg weinig en dat is het ook. De cursus is dan ook alleen bedoeld voor leden van de Wereldfietser en de Vakantiefietser (B). Indien je geen lid bent dan zul je dat eerst moeten worden. Voor de 40 euro zorgt de Wereldfietser voor koek/koffie/drank en de accommodatie. De cursusleiding zal gratis zijn. Ook dat lijkt er weinig maar sommige dingen zijn zo leuk om te doen dat dit ook zonder winst kan :lol:
Naast de 40 euro ben je eveneens geld kwijt voor het laten afdrukken van je fotoserie. Ga uit van maximaal 10 foto's per serie afgedrukt op een formaat die we als groep kunnen bekijken (maximaal 20*30cm).

Ja, ik wil....hoe in te schrijven?
Inschrijven kan vanaf 18 januari. Dat is namelijk de datum dat ook het tijdschrift uitkomt en zo geven we ook de "niet-internetgebruikers" kans om mee te doen met de cursus. De inschrijving bestaat uit de volgende stappen:

1. Bepalen nivo
Stuur vanaf 18 januari via de mail je aanmelding naar cursusreisfotografie@marcomeijerink.nl. Vermeld in je mail het volgende: naam, adresgegevens, telefoonnummer.
Stuur met de mail 3 verschillende foto's op die een goed beeld van je geven als fotograaf. Vermeld bij elke foto waarom volgens jou die foto een goede/mooie/interessante foto is. Aan de hand van de ingestuurde foto's en je motivatie wordt het nivo bepaald.

2. Reactie terug
Op 1 april krijg je een reactie van ons terug waarin we zullen aangeven in welke groep je terecht zult komen. Je krijgt natuurlijk ook alle andere relevante informatie zoals adressen waar de cursus wordt gehouden (de plaatsnamen staan al in de planning genoemd). Daarnaast zullen we aangeven hoe de betaling in zijn werk gaat.
Ook krijg je dan gelijk je eerste foto-opdracht. Oftewel: we gaan gelijk aan de slag zodat we op de eerste cursusdag al fotomateriaal hebben om te bespreken.

3. Betaling
Eind april moet de betaling voor de cursus op de rekening van de Wereldfietser binnen zijn.

En de laatste, en mooiste, stap is natuurlijk het volgen van de cursus zelf!

Lijkt me helemaal fantastisch.
Ik heb een tijdje geleden al erg van je fotografische kwaliteiten zitten genieten.Dus ga ik dit zeker in de gaten houden.

Maarten (Wiens camera toch net te vaak aan de wilgen hangt naar zijn zin.)

Hoi Maarten,
Leuk dat je enthousiast bent. Daar moet het mee beginnen, dan komt de rest vanzelf. Begin maar vast met kijken....dat is de basis van fotografie. Eerst kijken dan pas dat kastje pakken. Dus dat je camera nog even in de wilgen hangt is geen enkel probleem. Maak maar vast platen in je hoofd dan zetten we het volgend jaar om in foto's :D

Groetjes vanuit China
Marco

PS: mag ik je complimenteren met je uitstekende website! Een aanrader voor iedereen om die te bezoeken! Ik ga je advies NU uitvoeren!

Goed initiatief.

Na alle sikkeneurigheid op het forum de laatste tijd iets wat mij er toch van overtuigd lid te worden van de Wereldfietser!

Nu nog maar hopen dat ik ook mee kan doen.

Peter

Wauw!
I'm in :D nu wel eerst lid worden van Wereldfietser dus...
Jammer dat ik nu in Noorwegen al niet gebruik kan maken van wat ik volgend jaar ga leren :wink:
Groet,
Maurits

Marco, ik vrees dat je wat moet gaan verzinnen. Eindelijk de lang verwachte cursus Reisfotografie en dan nog voor een habbekrats ook. Dat moet wel stormlopen. Straks komen we al vanaf 18 november in onze slaapzak voor je deur liggen.

Gerd

Dan ben ik er al op 17 november :D

Peter

Geweldig! Opzet van de cursus lijkt me erg leuk, uitleg over technieken en leren van elkaar. Lid van de vereniging ben ik al (wat me uiteindelijk over de streep trok was de fietsreparatiecursus, ook een aanrader voor wie nog twijfelt).

Heb alleen een vraagje over de te gebruiken camera, heb een digitale compactcamera, met behoorlijk uitgebreide mogelijkheden, dus diafragma en sluitertijd kan ik zelf kiezen, onder- en overbelichten en eigen witbalans instellen kan ook allemaal, maar het blijft een compact, met als grootste nadeel (anderen zeggen voordeel) een hele grote scherptediepte. Desondanks ben ik er best tevreden mee en vind het heerlijk dat het ding de hele dag, ook tijdens het fietsen klaar voor het grijpen aan de riem kan hangen

Is deze camera geschikt voor de cursus of raad je me toch aan om mijn financiele prioriteiten te veranderen en over te stappen op spiegelreflex?

Ik kijk uit naar de cursus, hoop dan die dingen te leren die ik nog niet voor elkaar krijg, zoals diepte in een landschap brengen, een stad weergeven als meer dan een stapel gebouwen en mensen op en spontane manier op de foto te krijgen. Tenminste, als het lukt om op tijd in te schrijven.

Voor wie niet al vanaf 17 november voor de deur wil liggen: bij mijn zijn nu al kaarten te reserveren. Voor 75 Euro zit je erbij! Surf naar http://www.zwartemarkt.eu.

Zonder gekheid: goed initiatief, ik hoop dat ik er in november aan denk want dan schrijf ik me ook in.
Wat een goed idee!! :idea:
Jammer dat opgeven nog niet mogelijk is. Hoewel "opgeven"? Ik heb bijna opgegeven dat ik van die mooie plaatjes kan schieten zoals Marco. Ik kom niet verder dan "vakantiekiekjes". Zie http://www.ericopdefiets.nl
20 november staat ik mijn agenda! Inschrijven bij de Meester!

Eric

Eric, dit ben ik niet met je eens!!!! Je kunt prachtige foto's maken, zie foto's nazomer weekend. Als je mij flatteus op de plaat krijgt moet je van goede huize komen. Marco, ik kom ook.

Inge

GerdC schreef:Marco, ik vrees dat je wat moet gaan verzinnen. Eindelijk de lang verwachte cursus Reisfotografie en dan nog voor een habbekrats ook. Dat moet wel stormlopen. Straks komen we al vanaf 18 november in onze slaapzak voor je deur liggen. Gerd
@Gerd: je mag natuurlijk ook gewoon binnen komen...krijg je een bakkie koffie, warme douche, glaasje wijn :lol: .....tijdens het fietsen door China heb ik daar al wat op gevonden. Dat gaat goed komen.

@Azimuth!: de voorkeur gaat in deze cursus wel uit naar een spiegelreflex maar dat betekent niet dat dit de norm is. Wanneer je tevreden bent over je camera en je kan je creativiteit daarmee te lijf dan is dat natuurlijk goed. Maar met name de grote scherptediepte en de softwarematige handeling die al in de camera plaats vindt maakt de camera iets minder geschikt. Maar lees wel goed: "iets minder" dus niet "niet geschikt" :lol: Koop in ieder geval geen nieuwe camera alleen voor de cursus. Je moet wel zelf de meerwaarde van een spiegelreflex eruit kunnen halen anders is het een miskoop.

@Inge: die uitdaging ga ik aan. Wanneer we terug zijn in NL nodig ik je uit om in mijn studio te komen voor een fotosessie. Het is mij nog nooit niet gelukt iemand leuk om de foto te krijgen dus hoe lang het ook gaat duren.....je gaat er leuk op staan (een paar glazen/flessen wijn doet vaak wonderen :wink: )

Leuk initiatief!

Helaas niet voor mij, ik wacht maar ff op de "beginners"cursus voor de plaatjesschieters ;)

Dan wel graag de inschrijving in de zomer starten, slaapt wat lekkerder voor de deur :lol:

lijkt me erg leuk om mee te doen... ik houd de inschrijving in de gaten!

Quirien

Ben er graag bij. Net lid geworden. Datum staat genoteerd!

Marco,

Kan ik een cursus via correspondencie vanuit Engeland doen? ;-)

Soms baal ik er wel een beetje van niet mee te kunnen doen met de activiteiten van de Wereldfietser vereniging.

Veel succes allemaal, en ik verheug me al op al die fantastische kiekjes.

Groet,

Stijn
Als het erg koud is rond 20 november moet ik even de slaapzak van Barbara lenen want ik zal ook op de stoep liggen. Ook ik heb geen spiegelreflex, maar ik denk dat ik nog wel heel wat uit mijn compactcamera kan halen. Als die volgend jaar nog leeft... (Akelig kraken bij het openen van de lens)

Tot de 19e november. :D

Jurgen

Zo, het briefje met de datum voor de inschrijving hangt op het prikbord.

Marco, het lijkt erop dat je al voor de 2e druk kan gaan.

Nog 17 dagen........... :P

Eric op de Fiets schreef:Nog 17 dagen........... :P

SSSSSSSSSSSSTTTT!!!!